17. 12. 2015
Po 25 letech jsme na křižovatce. Z odborných konferencí i veřejných setkání zaznívá stejná otázka - jak se budeme dívat na cyklistickou dopravu?
Vysoké učení technické (VUT) v Brně je jedním z pracovišť, které se zabývá dopravou. Za uplynulými 25 lety vývoje se obrací kolektiv autorů z VUT FAST Brno, Ústavu pozemních komunikací, a to ve svém článku, který vyšel v odborném časopise Silniční obzor pod názvem „Ohlédnutí za rozvojem cyklistické dopravy za posledních 25 let".
K samotnému obsahu se mohou vyjádřit dopravní inženýři, kteří mají k tématu blízko. Cílem proto není věnovat se samotnému obsahu článku, vybrali jsme jen jednu myšlenku ze závěru článku: „Autoři článku nesouhlasí s jednostrannou podporou cyklistů na úkor ostatních druhů dopravy, zejména pěších a MHD. Doporučují tak velkou obezřetnost při tvorbě předpisů, například připravovaných TP179“.
S tvrzením je možné souhlasit, ale stejně tak dobře ho rozporovat. Záleží pouze na úhlu pohledu. Pozornost je tak zaměřena jen na poslední větu. „bude zajímavé sledovat, kam zavede městskou mobilitu včetně cyklistické dalších 25 let.“ Skutečně je u nás otázka dopravy na křižovatce a nyní se rozhoduje, kterým směrem se bude ubírat dále.
Ano, bude to skutečně zajímavé. Ale jde o to, zda naše dopravní fakulty učí, či budou učit plány udržitelné městské mobility, tak jako například na Technické univerzitě v Drážďanech (TU Dresden). I zde učí, že jednostranná podpora cyklistické dopravy je špatná. Gerd-Axel Ahrens popsal základní principy v rozhovoru pro časopis Respekt v roce 2012 (Gerd-Axel Ahrens byl do roku 2014 profesorem na Dopravní fakultě Technické univerzity v Drážďanech).
Profesor Ahrens spolu s dalšími svými kolegy, přednášel dne 22.2.2012 v Pardubicích městům o moderních trendech v dopravním plánování, včetně cyklistické dopravy. Výsledek se dostavil. Inženýři a projektanti byli nadšeni, rozjeli se do svých měst, ale někde narazili. Právě on také poskytl Česku nové poznatky k městské mobilitě prostřednictvím evropského projektu Transport learning, který byl prezentován v české podobě pro města na půdě University Palackého v Olomouci na konferenci Města s dobrou adresou dne 29.4.2015. Partnerem konference byla i pardubická Dopravní fakulta Jana Pernera. Jedná se o témata, jako jsou design ulice, parkovací politika, veřejná doprava, doprava a územní plánování, kampaně, komunikace, cyklistická a pěší doprava. S cyklistickou dopravou se vždy počítá jako s přirozenou a rovnocennou součástí dopravního systému. O jednostranné podpoře cyklistické dopravě nemůže být ani řeč.
Není to ale nic složitého. Například v Nymburce plánují vybudovat velké parkoviště u nádraží, kde chtějí dostat auta z nejbližších ulic. Uvolněný prostor pak bude věnován právě cyklistickým pruhům. Pochopili to i v německém Lipsku, kde nyní mají jednu z nejlepších dopravních politik v celém Německu.
Je opravdu třeba věnovat velkou obezřetnost připravovaným Technickým podmínkám TP179 . Naštěstí jsou připravovány dle poznatků z TU Dresden, což je zárukou kvality. Poslanecká sněmovna čerstvě schválila „cyklobalíček“, byla změněna vyhláška, na čase je věnovat se také technickým podmínkám a dokončit TP179.
Další budoucnost městské mobility je i v rukou vysokých škol, neboť právě zde se vychovávají budoucí inženýři, projektanti, či úředníci. Půjdou cestou TU Dresden?
P.S. Veškeré podrobnosti k článku i k souvisejícím informacím je možné si vyžádat na info@cyklomesta.cz. V rámci této novinky úmyslně nebyl zveřejněn "Ohlédnutí za rozvojem cyklistické dopravy", ale může být na požádání zaslán. Bude tedy cyklistická doprava přirozenou a integrovanou součástí měst nebo bude chápána jako speciální služba pro několik málo "nadšenců"? Ministerstvo dopravy na svých stránkách prezentuje všechny druhy dopravy, na nedávné konferenci "Metodika k plánům udržitelné městské mobility" byla často skloňovaná tzv. "koalice" podpory udržitelných forem dopravy (veřejné, pěší a cyklistické).
Koncem dubna 2016 proběhne druhý ročník konference Města s dobrou adresou, vytvořený prostor bude ideální využít pro určení směru vývoje v dalších letech.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.