Praha cyklistická se vrací do bodu nula, ostatní města to nechápou

19. 11. 2015

Před dvěma týdny Praha zrušila místo stávajícího cyklokoordinátora jako nadbytečné. Návrh městského rozpočtu, který má přijít na pořad dne zítra, s největší pravděpodobností nepočítá s cyklistickou dopravou. Členové pražské cyklokomise žádají primátora Svobodu o pomoc.

Podle některých dotázaných členů komise se Praha doslova vrací do „bodu nula", ze kterého odstartovala před deseti lety, kdy se do podpory cyklodopravy začalo investovat. Rozpočet pražského magistrátu totiž podle předběžných informací pro příští rok vůbec nepočítá s prostředky na výstavbu nových opatření pro cyklisty.

Doslova k ledu by tak šla plánovaná opatření, která Praha slibovala postavit během roku 2013 – příkladem jsou projektované cyklostezky Troja – Ďáblice (3,8 km), Běchovice – Horní Počernice (2,5 km) a (převážně) integrované trasy Můstek – Malešice (12,5 km) nebo Kačerov – Kamýk (5 km). Závažnější je ale promeškání termínů u rekonstrukcí křižovatek, které se budou dělat ať už s cyklistickými úpravami nebo bez nich. Kdo zkusil projet hlavním městem někdy na kole, bezpečně ví, že křižovatky patří k nejkritičtějším místům. „Na většině míst v Praze končí pruhy před křižovatkou, to je nebezpečné," hovoří o svých dojmech z jízdy Prahou bývalý závodník ve fourcrossu Svatopluk Čech.

Rozpočet na cyklisty klesá již několik let. Zatímco kvalifikované odhady hovoří o potřebě minimálně kolem 100 milionů ročně, v letošním roce je to téměř sedmkrát méně a pro rok 2013 jsou zatím výhledy jen velmi nejisté. Popularita jízdního kola přitom stoupá, podobně jako ve všech ostatních českých městech. Podle údajů z městských sčítačů vzrostl v roce 2011 počet lidí na kolech oproti předchozímu roku o neuvěřitelných 51 %.

Zatím posledním krokem, který město Praha má za sebou, je propuštění jediného úředníka, který se cyklodopravou zabýval na plný úvazek jako cyklokoordinátor. Ten byl nahrazen novým koordinátorem bezmotorové dopravy, jež se stará nejen o cyklisty, ale také o pěší a handicapované osoby. Kapacita již tak nestíhajícího úřadu cyklokoordinátora se tím ještě snížila v podstatě na třetinu úvazku. Pro srovnání – ve zhruba stejně velikém Mnichově se cyklistice věnuje na městském úřadě 11 lidí. Cyklokoordinátor je v celém procesu hlavní osobou, která propojuje a koordinuje jednání na nejrůznějších úrovních.

Kvůli poslednímu vývoji se část členů pražské cyklokomise obrátila na primátora Prahy Bohuslava Svobodu a dopisem jej žádá o výměnu na postu svého předsedy. „Například o odvolání cyklokoordinátora jsme vůbec nebyli informováni předem," říká jeden ze signatářů dopisu dopravní projektant Květoslav Syrový. Komise pracuje od roku 2007 jako poradní orgán Rady hl. m. Prahy a schází se v ní na dvě desítky zástupců neziskových organizací, nezávislých odborníků, zaměstnanců městských organizací, samotného úřadu i politiků, do jejichž kompetence spadá cyklistická doprava.

Stávající předsedkyně Monika Krobová-Hášová je v čele této komise zhruba od poloviny loňského roku. Za tuto dobu neprošel jednáním městské rady žádný z navrhovaných podnětů.  „Obáváme se, že další rozvoj pražské cyklodopravy je vážně ohrožen," uvádějí autoři dopisu, pod který se společně podepsalo sedm členů cyklokomise. 

Podle dlouhodobého monitoringu, který provádí agentura Czechtourism, je Praha nejhůře hodnoceným regionem, pokud jde o služby pro cykloturisty v rámci celé republiky.

Poslední události v Praze zaskočily i zástupce dalších českých měst. „To mě překvapuje,„ reagoval na informace o zrušení místa koordinátora starosta pátého pardubického obvodu Jiří Hájek. Město Pardubice naopak plánuje rozšiřovat počet cyklopruhů, v plánu je například i informační kampaň zaměřená na cyklisty i řidiče. „U nás je místo cyklokoordinátora stabilní a osobně doufám, že ještě dlouho zůstane,“ doplnil Jiří Hájek.

Podobně oceňují cyklisty a pěší také v Jihlavě na Vysočině. „Nemotorovou dopravu je třeba podporovat, protože zklidňuje a zlidšťuje města,„ vyjadřuje své přesvědčení primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal  a doplňuje: „V našem městě vidím, jak se i malé pokroky odrážejí na počtu cyklistů, rok od roku přitom lidí na kolech přibývá.“

zdroj:
http://www.nakole.cz/clanky/971-praha-cyklisticka-se-vraci-do-bodu-nula-ostatni-mesta-to-nechapou.html



Přečtěte si také

Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.  Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena... číst dále
Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy... číst dále
Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,... číst dále
Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum


Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace... číst dále
Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

15. 09. 2022 | V ulici ke Kříži byla ve středu 14. září 2022 za přítomnosti představitelů hlavního města a zástupců městské části Praha 22 uvedena do provozu nová lávka. Sloužit bude pěším i cyklistům, aby už nemuseli překonávat sedmimetrový zářez, ve kterém leží silniční spojka... číst dále
Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

29. 08. 2022 | Cílem pilotního projektu je vytvořit unikátní systém registrace a platby, který v aplikaci PID Lítačka ověří uživatele pro všechny zapojené poskytovatele mobility na území metropole a také v regionu obsluhovaném spoji Pražské integrované dopravy. Pilotní projekt bude realizovat... číst dále
Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

08. 07. 2022 | Hlavní město Praha, oddělení rozvoje dopravy se obrací na odborníky v oblasti dopravy a mobilty s žádostí o názor na publikaci, která řeší veřejný prostor. Na území hl. m. Prahy v posledních letech existuje množství různorodých požadavků, které má veřejný prostor splňovat... číst dále
Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky