06. 11. 2015
Zóny, v nichž cyklisté pojedou v jednosměrkách do protisměru a budou mít přednost před automobily s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, mají vzniknout v centru Hradce Králové. Město chce podpořit cyklisty, dostat je z chodníků a zvýšit bezpečnost chodců.
Zóny, v nichž cyklisté pojedou v jednosměrkách do protisměru a budou mít přednost před automobily s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, mají vzniknout v centru Hradce Králové. Město chce podpořit cyklisty, dostat je z chodníků a zvýšit bezpečnost chodců.
„Jízda po chodníku není v centru města ideální, protože je tam hodně vchodů do bytových domů a obchodů. A na prvním místě má být chodec. Ideálním řešením by proto bylo plošné zklidnění dopravy,“ navrhuje cyklokoordinátor z hradecké radnice Karel Šimonek. To znamená, že na určitém území by vznikly „zóny 30“, tedy místa s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu. S testováním těchto zón by radnice začala na území ohraničeném třídou Karla IV., která je však páteřní, takže na ní by zůstala padesátka, Resslovou ulicí a řekou Labe. Podle Karla Šimonka by vhodným adeptem na takové uspořádání byla i Mánesova ulice.
Pomoci by mohla připravovaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta nám dá více možností podpořit cyklodopravu a vymezit ulice, v nichž kolaři budou mít přednost před automobily,“ vysvětluje vedoucí oddělení pozemních komunikací na hradeckém magistrátu Martin Kabrhel.
Sami úředníci přiznávají, že na konceptu se kromě nich budou muset podílet i obyvatelé jednotlivých čtvrtí, neboť například při veřejné schůzi centra se zástupci města, se ukázalo, že ne každý by byl z vyhánění aut nadšený.
„Pokud město na úkor cyklistů zruší některá parkovací místa, aby mohlo rozšířit chodníky o cyklopruhy, lidé, kteří tam nyní bydlí, se odstěhují do satelitů a do bytů v centru se nastěhují nepřizpůsobiví, kteří auta nepotřebují,“ upozorňovala úředníky jedna z obyvatelek.
„Ano, to je velmi citlivá otázka, právě proto chceme, aby na koncepci participovalo co nejvíc lidí, kteří v lokalitě bydlí. Nutnost zachování co největšího počtu parkovacích míst budeme samozřejmě respektovat,“ uklidnil obavy Šimonek.
Část centra kolem třídy Karla IV. nevybrali úředníci pro pilotní testování náhodou. Do lokality totiž svede cyklisty plánovaná lávka přes Labe, která by měla za tři roky stát u kongresového centra Aldis (více o lávce zde).
„Ve středu jsme to už potřetí neveřejně projednávali a do roku 2017 bychom chtěli podat žádost o územní rozhodnutí. Stavba lávky by se měla uskutečnit v roce 2018,“ říká náměstek hradeckého primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich (TOP 09).
Zóny 30 by podle analýzy, kterou před 4 lety zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu, jsou přínosem nejen pro cyklisty, ale i pro pěší.
„Z rychlosti 30 kilometrů v hodině lze v kritické situaci, například když náhle vběhne dítě, automobil zastavit na vzdálenost, na kterou při rychlosti 50 kilometrů v hodině řidič nestihne ani začít brzdit,“ vysvětlují hlavní přínos výzkumníci Centra.
Jako příklad dávají Hamburk, který v 80. letech minulého století vybudoval 600 takovýchto zón a díky nim se jim podařilo eliminovat pětinu vážných následků nehod. Jako příklady měst, které v zónách 30 umožňují bezpečné projíždění cyklistů do protisměru, uvádějí také rakouskou Vídeň či nizozemský Den Haag.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.