29. 10. 2015
Příspěvky na cyklostezky nebo zvýšení bezpečnosti ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se budou od příštího roku rozdělovat podle nových pravidel. Hlavní novinkou je možnost financovat z příspěvku na cyklostezky také projektovou dokumentaci.
S novými pravidly se dnes mohli seznámit účastníci konference v Praze v budově Ministerstva dopravy. „Zkušenosti ukázaly, že hlavně pro menší obce je obtížné najít ve svém rozpočtu peníze na projekt stezky. Tyto otázky pravidelně konzultujeme se zástupci měst, především s hlavním odborným garantem Asociací měst pro cyklisty,“ řekl k tomu Tomáš Blecha, ředitel sekce pro realizaci zdrojů SFDI.
Setkání společně organizovali kromě MD a SFDI také Sdružení měst a obcí a Asociace měst pro cyklisty. Nová pravidla vyvolala řadu otázek, zájemci se ptali především na uznatelnost nákladů, ale také na pravidla, kterými se řídí hodnocení projektu. SFDI v příštím roce přistoupí k financování projektové dokumentace, další důležitou změnou je rozšíření programu „Bezpečnost“ o výstavbu nebo rekonstrukci podchodů či jiných křížení silnic či železnic s cestami pro pěší nebo cyklisty.
První kolo žádostí s novými pravidly má uzávěrku v polovině ledna příštího roku. Příspěvky na opatření pro cyklisty v roce 2016 lze financovat z programů „Cyklostezky“ nebo „Bezpečnost“, a to až do výše 85% celkových uznatelných nákladů akce. Uzávěrka prvního kola žádostí pro rok 2016 je u cyklostezek 20. ledna 2016, u programů zvyšujících bezpečnost o něco dříve, tedy 15. ledna 2016.
SFDI rozděluje finance na cyklistické stezky od roku 2000. Za celou dobu přitom fond podpořil 532 akcí, na které SFDI poskytl celkem 1,7 mld. Kč. Od roku 2014 je možné postavit s příspěvkem ze SFDI nejen cyklostezky, ale vyznačit také cyklopruhy na vozovce nebo upravit výšku a tvar obrubníků, a to z programu „Bezpečnost“.
Program „Cyklostezky“:
• Mezi způsobilé náklady mohou být zařazeny i náklady na zpracování projektové dokumentace.
• Pokud bude stavba realizována podél/přes silnici II. a III. třídy, musí žádost obsahovat stanovisko příslušné správy a údržby silnic.
• Pokud bude stavba realizována podél/přes silnici I. třídy, musí žádost obsahovat vyjádření (stanovisko) správce této přilehlé komunikace (příslušný závod nebo správa ŘSD).
• Pravidla a průvodní list pro poskytování příspěvků na výstavbu a údržbu cyklistických stezek pro rok 2015.
Program „Bezpečnost“:
• Nově lze poskytnout příspěvek i na výstavba a rekonstrukce podchodů pro chodce, které jsou součástí bezbariérové pěší trasy.
• Pokud bude stavba realizována podél/přes silnici II. a III. třídy, musí žádost obsahovat stanovisko příslušné správy a údržby silnic.
• Pokud bude stavba realizována podél/přes silnici I. třídy, musí žádost obsahovat vyjádření (stanovisko) správce této přilehlé komunikace (příslušný závod nebo správa ŘSD).
• Limitní výše příspěvku pro jednoho žadatele na více akcí v rámci oblastí A a B činí maximálně 20 mil. Kč.
• Příspěvek SFDI nelze kombinovat s prostředky fondů EU.
• Pravidla a průvodní list pro poskytování příspěvků pro naplňování programů zaměřených ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace pro rok 2015.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.