Nekonečný příběh - povinnost použít cyklostezku

18. 10. 2015

Dnes vyšel v časopise TÝDEN rozhovor s národním cyklokoordinátoem a jednatelem Asocice měst pro cyklisty Jaroslavem Martinkem. Rozhovor se točil zejména kolem povinnosti použít cyklistickou infrastrukturu, která vede v souběhu s pozemní komunikací. Asociace měst pro cykisty se snažila o změnu tohoto paragrafu, ale zatím neúspěšně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kde je problém? Cyklisté z Chropyně nejedou po cyklostezce, ale po silnici. Tím porušují zákon. Proč jej ale porušují? Na stezku navíc nelze najet, neboť není snížen obrubník. Společná stezka pro chodce a cyklisty začíná až za 8 m, takže cyklista musí tento úsek absolvovat pěšky. Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

Samotný rozhovor si můžete přečíst níže.

Projekty a programy zaměřené na cyklistickou dopravu se zabývají z většiny urbanizovaným prostředím a mnohem méně extravilánem, územím mimo město. Kolik je u nás cyklostezek v obci a kolik mimo obec?

Zhruba lze odhadnout, že dnes máme tři tisíce kilometrů cyklostezek. Z toho asi dvě třetiny se nacházejí ve městech, třetina v extravilánu. Důležitá otázka ale je, kde ty stezky jsou. Zveřejnili jsme nedávno přehled o tom, kde bylo v posledních patnácti letech investováno. Na Moravě je síť hustší, například kolem Uherského Hradiště a Otrokovic nebo kolem Uničova, Litovle. V Čechách je pokrytí řidší.

Rozumím správně, že pokud je u silnice stezka, jsme podle stávajících předpisů povinni se na ni přemístit na každém kole, tj. i silničním, které na podmínky takové komunikace není konstruováno?

Rozumíte tomu naprosto správně.

Parlament právě projednává novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, jejíž součástí je tzv. cyklobalíček usilující o změny v cyklistické legislativě. Je v něm i něco, co se týká silniční cyklistiky?

Asi tuším, kam míříte. Asi se ptáte na to, zda může jet člověk na silničním kole po silnici, pokud vede v souběhu cyklostezka. Žel, musím vás zklamat, tato změna tam není. Neměli jsme sílu změnit tento striktní předpis. Ze spousty věcí, které v „cyklobalíčku“ jsou, mám skutečně radost, ale o tuto věc bojujeme již dlouho a je pořád kontroverzní. Víte, tady nejde jen o „závodní cyklisty“, ale i běžné uživatele, pro které je prostě silnice rychlejší a někdy i bezpečnější, než cyklostezka, která občas bývá ve špatném stavu. Problém je v tom, že ještě dnes si mnoho lidí myslí, že silnice je jen pro auta a ostatní tam nemají co dělat.

Takže máme novelizaci, ale nadále se nebude rozlišovat typ kola, které musí a nemusí na stezku?

Tady ale nejde o typ kola, ale o typ uživatele. Jednou jedeš na kole a tím se stáváš cyklistou, na kterého platí jen jeden „metr“. Už se neřeší, že dítě s maminkou má jiný práh bezpečnosti než dospělý muž. Pro první typ je nemyslitelné jet po silnici, pro druhý je to samozřejmost. Nicméně je to pro některé příliš velká revoluce v pohledu na jízdní kolo, které je u nás stále bráno jen jako doplněk, ne hodnota v dopravním smyslu. Vůbec neřešíme, jaký může mít kolo přínos v dopravě.

Ale dámský bicykl s košíkem na nákup a závodní stroj jsou něco jako traktor a ferrari.

Jenže lidem, kteří mají v hlavě jenom auto, tento rozdíl vůbec nedojde. Právě to se nám prosadit nepodařilo, ačkoli v návrhu novely jistě pozitivní prvky jsou.

Napadlo už někoho, že místo stezek může fungovat dostatečně široký, pořádně spravený pás silnice vpravo za bílou čárou? V evropských zemích — nejen ve Španělsku s bohatou sítí nových silnic a tisícovkami cyklistů na závodních kolech — je to všudypřítomná praxe.

Určitě ano. V cizině je to normální, jenže my máme v hlavách dlouhodobě spojeno, že silnice je jen pro motorovou dopravu. Vypracovali jsme nedávno „cyklogenerel“ pro Prahu 8, a ten formuluje nadčasová, principiální východiska. Je hodně zajímavé sledovat diskuse a návrhy ohledně návrhů integračních opatření na silnici. U nás jsou stále ještě někteří vyděšení, jak je to nebezpečné, Je v tom jednak předsudek, ale i tradice plánování. Přitom když sledujete i Tour de France, vidíte, i jak vypadají tamější silnice. Mimochodem může pomoci i tzv. víceúčelový pruh, který je součástí novelizace. Lze jej uplatnit jak v extravilánu, tak i intravilánu. Kde jsou menší šířkové parametry, může cyklista v tom pruhu jet. V Rakousku, Německu a Francii to funguje, u nás z toho mají politici strach. Na Praze 8, která je těmito tématy nepolíbená, jsem to navrhoval, tak uvidíme. Jak už jsem řekl dříve. Je otázka, koho vlastně za cyklistu považujete. Říkám, zapomeňte na slovo cyklista a raději si představte, že jsou to lidi jako všichni ostatní, je to například krásná žena, která jednou jede autem, podruhé na kole, ale je to jeden a tentýž člověk, nelze to oddělovat. Rodinka pojede raději někde mimo, jiná skupina bude na silnici, protože je rychlejší. Když uděláte segregovanou stezku, nutíte lidi ze silnice, aby používali komunikaci pro cyklisty, která ale občas bývá jen obyčejným chodníkem změněným na společnou stezku pro chodce a cyklisty. Co se pak stane, když má nerovnosti, není řešena bezbariérovost a na každém křížení se silnici musí dát cyklista přednost. Ne každý bude s tímto stavem spokojený, Že má všechny možné výhody, vás v tu chvíli přestane zajímat, neboť nemáte možnost volby. Ale pro koho je tedy veřejný prostor? Pojetí tohoto prostoru, včetně silničního mimo město, na který se ptáte, je náš společný jmenovatel a to, co chceme měnit.

Slečna Sáblíková se k radosti publika probojovala na olympiádu, ale ze silnice tedy musí vypadnout a na časovku trénovat na hrbaté úzké stezce mezi kočárky a psy. Napadá vás něco absurdnějšího?

To je pěkný příklad. Ano, musíme Martině říct, že jí nezbývá než trénovat kolem Lysé nad Labem, kde je nízká hustota cyklostezek, nebo u Benešova. Martino, vyhni se ale Uničovsku a Uherskohradištsku, dostaneš tam pokutu, neboť tam cyklostezek jak hub po dešti. Nebo jeď do ciziny. Společnost miluje Sáblíkovou, ale současně odsuzuje kolo jako dopravní prostředek (tedy aspoň někteří). Prvky rozumného přístupu jsou i v chystané novele, ale kdo je ochoten mluvit příliš pozitivně, ten je označen za cykloteroristu podobně jako nedávno náměstek jihlavského primátora.

Zdroj: TÝDEN

Modul: Novinky