15. 08. 2015
Množí se dotazy, jak se dívá Asociace měst pro cyklisty na iniciativu Nadace Partnerství založit Národní cyklistickou federaci.
Dne 23.7. 2015 uspořádala Nadace Partnerství v Brně seminář a podpis memoranda k založení národní cyklistické federace. Stalo se tak ve stejný čas, kdy Asociace měst pro cyklisty uspořádala pro města seminář „Jak připravovat kvalitní kampaně?“ Asociace měst pro cyklisty, která funguje už dva roky, i nově připravená Cyklistická federace, jsou nezisková sdružení. Také jejich název naznačuje, že zaměření bude podobné.
„Jde o dvoukolejnost?“ zní nejčastější dotaz. Je pravda, že v oblasti cyklistiky se budou tyto dvě organizace potkávat. A budou mít možná i stejné členy – například sdružení Nakole, o.s. je zakládajícím členem asociace, nebo zlínské sdružení CykloZlín, Labská stezka, Tým silniční bezpečnosti a řada dalších organizací jsou partneři asociace a rozhodně se nejedná jen o formální partnerství. A jako perličku lze uvést, že nyní asociace navazuje spolupráci i se Svazem cestujících ve veřejné dopravě a s Českou parkovací asociací.
I když na první pohled by se mohlo zdát, že oběma organizacím půjde především o zájmy cyklistů, dvouleté působení Asociace cykloměst dokazuje opak. V názvu je cyklistika proto, že právě ona je v našich městech nejvíce přehlížena a asociace tak chtěla na tuto skutečnost upozornit. Záměry asociace jsou ale větší a hlubší. Paradoxně tak má blíže Asociace měst pro cyklisty k dopravní federaci, která rovněž sdružuje neziskový sektor,
Na žádné vysoké škole neučí obor, který by se komplexně zabýval otázkami plánování městské dopravy nebo mobility. Výukový program s názvem „Akademie mobility“, který kombinuje dobré zkušenosti evropských měst, zároveň je přizpůsobený potřebám české legislativy a praxe v českých městech, i to je jedna z aktivit asociace.
Asociace nesdružuje anonymní instituce, ale lidi, kteří uvažují podobným způsobem. Ať už jde o infrastrukturu, prosazování zákonných standardů a norem, pořádání soutěže „Tady žiju“ – všechno směřuje k budování měst s dobrou adresou a ke kvalitě života. Nejde přitom jen o cyklistickou kulturu, ale o všechny druhy dopravy společně s jejich přínosem i negativními důsledky. Asociace nechce koordinovat, řídit, někoho zastupovat, ale spíše přinášet zprávu o tom, že i současná velká města jsou víc než jen nepřehledná mraveniště plná anonymního hemžení. Pokud dáme životu šanci, může komunita spontánně vzniknout kdekoli - při venčení psů, hraní šachů v parku nebo třeba během nakupování.
Asociace měst pro cyklisty proto zve do svých řad další členy, nejen města, ale i organizace z neziskového sektoru.
A jaká je tedy odpověď na úvodní otázku? Asociace vítá snahu o sdružení neziskového sektoru do jedné federace, ale také doufá, že tato federace bude s asociací komunikovat. Jinak to opravdu bude vypadat tak, že se jedná o dvojkolejnost. Společný cíl by měl být je jeden - pomáhat budovat místní komunity, kde nerozhoduje postavení, či funkce, ale jen "lidský rozměr". Vzorem perfektního soužití města a neziskového sektoru je například krajská metropole Zlín, ale i další města.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.