Cyklozóna - mnoho povyku pro nic

07. 12. 2015

Dne 27.7. 2015 proběhla tisková konference na MD o změnách, která se chystají v cyklodopravě. Nejčastěji skloňovaným tématem byla "Cyklistiká zóna". Bylo zajímavé sledovat hlasování, co si lidé myslí o tomto návrhu. Zatímco v ekonomii vycházelo hlasování tak na půl, tak na novinky.cz to vycházelo poměrem 33:66 proti. Více:http://ekonomika.idnes.cz/stat-vyrazne-zl…/eko-doprava.aspx… a nebo http://www.novinky.cz/…/376044-cykliste-maji-mit-vlastni-ul…

Z některých reakcí bylo ale zřejmé, že lidé moc nečetli články, stačil jim jen titulek a už měli jasno o tom, že se jedná o další šílenou eko, či cyklo aktivitu. Proto raději uvádíme na pravou míru některá nepochopení, která byla s cyklistickou zónou spojována. 1) Je třeba zdůraznit, že cyklisté zde nemají absolutní přednost - viz níže, 2) Navrhují se tam, kde je potřeba zajistit bezpečnost lidem, kteří jezdí na kole, ale ani cyklistická stezka, ani vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty nejsou vhodným řešením. Mohou se navrhnout tam, kde už dnes je velká frekvence cyklistů anebo jsou na dané ulici školy, kam se jezdí často na kolech. 3) MD nic nenařizuje, jen chce dát možnost městům, aby mohla dané opatření navrhnout, pokud to situace umožňuje a veřejnost podporuje. Příkladem může být Uherské Hradiště, které má zatím studii a chce o n diskutovat.

Cyklistická zóna nestaví řidiče a cyklisty proti sobě. Jedná se o opatření, které má pomoci zkvalitnit život ve městech a není prioritně spojováno s podporou cyklistické dopravy. Na dané téma byla napsána reportáž z Klagenfurtu a nebo z Lysé nad Labem.

Doporučujeme také si prohlédnout bohatou fotogalerii z Berlína a z Lipska.

Základní fakta o Cyklistické zóně jsou popsána zde.

Návrh textu novelizace - zkuste nám tam najít absolutní přednost cyklistů? Každopádně jde zatím jen o návrh, o kterém se ještě povede diskuse v Poslanecké sněmovně.

§ 39a

(1) Cyklistická zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou "Zóna pro cyklisty" a konec je označen dopravní značkou "Konec zóny pro cyklisty".

(2) V cyklistické zóně smějí cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, přičemž se na ně nevztahuje § 57 odst. 2 a 3.

(3) Do cyklistické zóny je povolen vjezd jen motorovým vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky podle odstavce 1.

(4) V cyklistické zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči cyklistům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.

(5) Za účelem organizování dopravy může obec v obecně závazné vyhlášce obce vydané v přenesené působnosti vymezit místní komunikace nebo jejich úseky v cyklistické zóně, které nelze užít ke stání nákladního vozidla nebo jízdní soupravy.

(6) V cyklistické zóně musí cyklisté umožnit motorovým vozidlům jízdu.

Modul: Novinky