Kde se budou budovat opatření pro cyklisty v olomoucké aglomeraci?

18. 07. 2015

Dnes byla dokončena Vyhledávací studie cyklistických komunikací v rámci ITI olomoucké aglemerace. Závěrečnou zprávu je možno si stáhnout v příloze. Zpráva je mimořádná hned z několika důvodů.

1) Přehled navrhovaných cyklistických komunikací v regionu

Asi každého občana okresů Olomouc, Prostějov a Přerov bude zajímat, jak je tento region připraven na budování cyklistických komunikací minimálně do roku 2018 s výhledem do roku 2023. Z dotazníkového šetření a z následných přímých konzultací s obcemi vyplynulo, že řada cyklostezek je již ve fázi reálné připravenosti k realizaci (viz C. Tabulková část - Soupis připravených záměrů dle jednotlivých tras), ale také je jich celá řada ve fázi ideové či projektové přípravy. Rozvoj cyklistické dopravy spojený s růstem podílu nemotorové dopravy je tak pro území ITI významnou výzvou nejbližší budoucnosti.

Nároky na finanční prostředky pro připravené akce mimo úseků v režimu B11 do roku 2018.

 

Do roku 2018 v mil. Kč vč. DPH

Dotace 85%

Délka v km

Olomouc

116,0

 

12,72

Prostějov

11,1

 

2,66

Přerov

47,9

 

5,17

Ostatní

343,2

 

57,06

Celkem

518,2

440,47

77,61

2) Podpora bezpečnostních opatření pro cyklisty – „cyklopruhy“

V současnosti nemá správce dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy (ŘSD) ani II. a III. třídy (Správa silnic Olomouckého kraje) povinnost řešit dopravní bezpečnost cyklistů na silnicích I., resp. II. a III. třídy, a to v hlavním ani přidruženém dopravním prostoru. Problém nastává v soubězích nebo i mimoúrovňových kříženích, kde jsou zpravidla potřeby cyklistické dopravy systematicky opomíjeny. Obce jsou tak někdy odkázány pouze na možnost vybudování oddělené cyklostezky, která je nejdražší variantou.

Nicméně problematika přehodnocení vedení cyklistické dopravy v obcích v koridorech silnic II. a III. třídy musí být posuzována vždy individuálně. Zásadními parametry, ke kterým je třeba v posouzení vždy přistoupit, je bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a možnosti uspořádání hlavního dopravního prostoru a přidruženého dopravního prostoru.

Každopádně je třeba změnit současný přístup projektování a přípravy rekonstrukcí a novostaveb pozemních komunikací, zacílených především na automobilovou dopravu: je nezbytné zavést povinnost řešit veškeré pozemní komunikace mj. i z hlediska cyklistické dopravy, tj. jako velký zásah do fungování širšího území:

  • v rámci vyvážené dopravní obsluhy je žádoucí udržovat vyvážené podmínky pro jednotlivé druhy dopravy, včetně provázanosti staveb motorové a bezmotorové dopravy;
  • opomenutí či ignorování jiné než motorové dopravy se negativně projevuje v nezastavěném i zastavěném území, často má i definitivně negativní vliv na celkové fungování území;
  • cyklodopravu je nutno řešit již od počátečních prověřovacích studií záměru (územní plánování), později již bývá zpravidla pozdě na odpovídající plnohodnotné řešení (v DÚR ani DSP již nelze provést adekvátní a kvalitní řešení – prostorové podmínky, finanční strop záměru atd.).

Nejde ale jen o krajské komunikace. Je zapotřebí připomínkovat projektové dokumentace v rámci novostaveb a rekonstrukcí pozemních komunikací, které patří státu, případně při realizaci velkých železničních staveb, atd.

Opět z dotazníkového šetření a vlastní komunikace s obcemi vyplynuly požadavky ze strany obcí a měst na budování cyklopruhů - viz přiložený soubor

3) Bike and ride – propojení cyklistické a veřejné dopravy

Součinností dopravních prostředků kolo / vlak (autobus) lze zejména v příměstských oblastech velmi dobře konkurovat automobilové dopravě. Neodmyslitelnou součástí kvalitně fungující veřejné dopravy tak musí být i vybavení stanic cyklostojany (krátkodobé parkování) a cyklogarážemi (dlouhodobé parkování) v duchu systému Bike & Ride. Zvláště je potřeba věnovat pozornost i seniorům, pro které kolo bývá mnohdy jediným řešením, jak se vůbec dostat k zastávce, mnohdy i „obyčejné“ městské hromadné dopravy.

Opět z dotazníkového šetření a vlastní komunikace s obcemi vyplynuly požadavky ze strany obcí a měst na budování systému Bike and ride - viz přiložený soubor,

4) Nové pojetí městské mobility v ITI

I když je daný dokument zaměřen na podporu cyklistické dopravy a na mapování cyklistické infrastruktury, tak je třeba uvažovat o kombinované dopravě, která umožňuje lidem dostat se z jednoho místa na druhé nenákladným, pohodlným a prostorově nenáročným způsobem. Jinými slovy nelze na prvním místě hovořit o podpoře cyklistické dopravy, ale o plánech udržitelné městské mobility, nebo aspoň o strategických dokumentech, které jsou v souladu s principy plánů udržitelné městské mobility, které by si postupně města měla zpracovávat, pokud chtějí získat dotace z IROP, cíle 1.2.

V kontextu ITI tedy nemůžeme hovořit jen o městech, ale i o venkově. Málo se hovoří o propojení cyklistické a veřejné dopravy jako celku, kde kolo by mělo patřit do celkového systému veřejné dopravy, resp. kombinované dopravy (viz obr. 5). Je třeba konstatovat, že nejen kvůli dojížďce lidí z venkova, ale i kvůli rostoucí urbanizací se zvýšila závislost na automobilech a mnoho dnešních rezidenčních oblastí a nákupních center je vyprojektováno pro potřebu aut. Cyklisté se často necítí v takovém prostředí bezpečně a jsou odrazováni od jízdy na kole.

Nepočítá se ani s tím, jak společně cyklistická a veřejná doprava může řešit problematiku automobilové dopravy ve městech jako je Olomouc, Přerov a Prostějov. Samotná ITI tedy přichází s faktem, že je důležité nepočítat jen s městem, ale i s venkovem, kdy řešením snižování aut ve městech je dobře fungující veřejná doprava na jedné straně, kterou finančně podporuje kraj, a dobrá politika parkování ve městech, kterou zase zajišťuje město.

Z toho plynou tyto závěry:

  • Jedním z důvodů, proč nemusím použít auto, jsou kratší vzdálenosti a větší počet příležitostí, které jsou člověku blíž, ale také výborně fungují veřejná doprava, propojená s cyklistickou dopravou.
  • Dopravní chování jedince neurčuje vlastnictví konkrétního dopravního prostředku. Záleží spíš na účelu, např. do školky jezdíme na kole, do IKEA společně autem, na delší vzdálenosti volíme veřejnou dopravu.
  • Není to jen venkov versus město, ale je to otázka především územního plánování, zda podporuje hybnost aut, nebo hybnost lidí.
  • Pokud nemám možnost volby, tak musím volit auto. Jenže rodiče jsou z toho často unaveni a tak hledají možnosti, jak se zpět dostat do měst.

Komplexní problémy dopravního systému lze řešit jen pomocí celistvého a integrovaného přístupu. Vzhledem k dynamicky se měnícím podmínkám je takový přístup jediným způsobem, jak najít dlouhodobé řešení v oblasti mobility. Tyto vzájemně propojené podmínky jsou charakteristické zejména pro městské struktury. Pokud tyto aspekty nerespektujeme, může to vést nejen ke špatně vynaloženým investicím, ale také k již nevratným procesům.

Integrované dopravní plánování musí nabídnout rychlé a bezpečné cesty pro jízdní kola, bez zbytečných objížděk a bariér všeho druhu. Je nutné dosáhnout toho, aby cyklodoprava byla konkurenceschopná a bezpečná.

Důležitou úlohou plánování je hledání kompromisu mezi mnohdy protichůdnými zájmy. Hledání shody je důležité zejména proto, že plánování cyklistiky nikdy neprobíhá samo o sobě, ale v těsné souvislosti s dalšími druhy dopravy a rozvojem města a to vše v rámci celkové politické atmosféry a daných finančních možností.

Aby bylo zavádění cyklistiky účinné, musí být součástí integrované dopravní strategie zahrnující všechny druhy dopravy a musí být posíleno souvisejícími plány a postupy, jako je územní plánování, strategie rozvoje města nebo také socioekonomické strategie. Tyto strategie se totiž navzájem ovlivňují. Jednotná celistvá dopravní politika vyvažuje různé způsoby dopravy a dopravní prostor tak, že každému dopravnímu prostředku dává svojí funkci v rámci systému dopravní obslužnosti území. Výsledkem úspěšné dopravní politiky je, že cestovní doba všech uživatelů se zkrátí. Město bude bezpečnější a kvalita života všech občanů se zvedne bez ohledu na to, zdali jsou cyklisté či necyklisté.



Přečtěte si také

ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

28. 09. 2023 | „Během posledních několika málo let vzrostl počet cyklistů v Olomouckém kraji zhruba o 12 %,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Nárůst počtu cyklistů potvrzují reálná data z automatických sčítačů, kterých je na Olomoucku nainstalováno celkem 10. Cyklodoprava... číst dále
ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

19. 06. 2023 | Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty. Ten byl představen na tematické pracovní skupině pro cyklodopravu, konaného dne 1.6.2023. Plán na realizaci cyklistické sítě nejen v Olomouci, ale i v celém kraji, je možné si prohlédnout... číst dále
Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

31. 03. 2023 | Duben i květen aktivně a udržitelně. Olomouc se na jaře zapojuje hned do dvou celostátních kampaní na podporu aktivní mobility a zdravého pohybu. Do výzev 10 000 kroků i Do práce na kole se mohou zapojit týmy i jednotlivci.   Dubnovou výzvu 10 000 kroků opět vyhlašuje... číst dále
Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

30. 03. 2023 | Olomouc se chce v následujících letech zaměřovat na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Vedení města představilo nové programové prohlášení do roku 2026, které obsahuje dvanáct hlavních programových bodů. Jedním z hlavních cílů je podpora udržitelné dopravy v Olomouci.... číst dále
Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

24. 11. 2022 | V příštím a přespříštím roce čeká Olomouc osm projektů, které pomohou vylepšit stezky pro cyklisty.  Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert přiblížil, na co se olomoučtí cyklisté mohou těšit. „Příští rok bychom rádi vyprázdnili zásobník projektů... číst dále
Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

05. 07. 2021 | Se souhlasem města Olomouce, člena spolku Partnerství pro městskou mobilitu, je zveřeněn příspěvek z webu města Olomouce z 2. července 2021 na téma "Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále." Návrh nové parkovací politiky je dopracovaný a připravený k představení... číst dále
Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

Olomouc má novou parkovací politiku

25. 11. 2020 | Rozdělení města na čtyři zóny předpokládá návrh tzv. parkovací politiky města Olomouce. Schválili jej městští radní s tím, že zpracovatelé by jej měli ještě dopracovat. Uvedl to deník Právo ve svém včerejším vydání. Celý článek je ke stažení pod textem. číst dále
Olomouc má novou parkovací politiku

Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

07. 11. 2020 | Město Olomouc představilo plán, jak v době COVID efektivně podporovat rozvoj cyklistické dopravy: Počítá s národními a evropskými dotačními zdroji. Proto se v této chvíli zaměřuje na projektovou připravenost více jak 20 nových cyklistických komunikací. Nečeká jen na dotace... číst dále
Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

Stručné představení města Olomouc

Všechny novinky města Olomouc

Modul: Novinky