Praha připravila průvodce pro cyklokoordinátory městských částí
19. 07. 2015
Řada měst zřizuje pozici cyklokoordinátora, a nejinak je tomu i v Praze. Úředníka, který má za úkol koordinovat bezmotorovou dopravu, má dnes více než desítka městských částí (MČ). V dalších MČ funkci cyklokoordinátora vykonává některý z radních nebo městská část využívá pro tyto služby externisty.
Časem se množí i otázky spojedné právě s výkonem této funkce. Jaké jsou pravomoci městských cyklokoorinátorů, jaká by měla být náplň jejich práce, co je v kompetenci města a co zastanou naopak samy městské části, jak postupovat při tvorbě opatření jako je oprava povrchu stezky, snížení obruby, jak a kde instalovat cyklostojany, jak udržovat značení pro cyklsty nebo co je potřeba k uspořádání úspěšné cykloakce.
Pražský magistrát proto letos v březnu zahájil tradici pravidelného setkávání zástupců městských částí. Navíc na odboru rozvoje a financování dopravy vznikají užitené materiály, které mohou cyklokoordinátorům usnadnit práci a zlepšit šanci, že úpravy pro cyklisty, chodce, vozíčkáře a další se budou opravdu dotahovat k realizaci.
„Praha je jeden velký organismus a proto musí fungovat všechny jeho části, aby byl funkční,“ říká městská cyklokoordinátorka Sylva Švihelová. Podle ní je obzvláště důležitá spolupráce mezi magistrátem, který má na starosti páteřní trasy a který zajišťuje hlavní funkce na jedné straně a městskými částmi, které se starají o dopravní obsluhu na svém území.
První setkání koordinátorů městských částí na pražském magistrátě.
Zde jsou tedy hlavní závěry prvních setkání a zároveň odpovědi na hlavní otázky, které přicházejí z městských částí:
Priority a záměry v rozvoji cyklistická dopravy MHMP:
Infrastruktura
- Liniová: Hlavní páteřní trasy A1/2; Páteřní trasy Axx; Dálkové trasy Euro Velo 4 a 7; trasy Greenway
- Parkovací: Bike and Ride; parkování u NC/OC
Komunikace
- S veřejností: aktualizace cyklistických map, nové propagační materiály, účast na veletrzích a v zahraničních projektech, revitalizace webových stránek, zapojení se do kampaně Do práce na kole, podpora Cyklozvonění …
- Vnitřní: užší spolupráce uvnitř městských struktur i s partnerskými organizacemi, komunikace se zaměstnanci MHMP apod.
Návrhy pro činnost městských částí (MČ):
Infrastruktura
- Liniová: celková průchodnost území, cykloobousměrky, zklidněné zóny, místní síť cyklotras, trasy Axxx …
- Parkovací: stojany pro kola na dopravních uzlech, strategických místech, veřejných prostranstvích …
Komunikace
- S veřejností: spolupráce s veřejností (př. Cyklisté sobě), zapojení se do kampaní (Do práce na kole), zvláštní sekce pro cyklistickou dopravu na webových stránkách městské části, články ve zpravodaji, účast na Cyklozvonění, vydání vlastních propagačních materiálů …
- Vnitřní: stanovení si priorit a cílů, najít si komunikační kanály uvnitř struktury, meziodborová spolupráce, spolupráce s okolními MČ, členství v Asociaci cykloměst apod.
Kompetence MHMP a MČ -> co kdo dělá?
MHMP se soustředí na priority určené ve svém akčním plánu, konkrétně z z infrastruktury jsou jedno- a dvouciferné páteřní trasy a budování Bike and Ride (intermodalita).
MČ se snaží, aby vytvořily „městskou část přátelskou pro cyklisty“ více zde.
Pokud jste se rozhodli vytvořit MČ přátelskou pro cyklisty (tzn. máte politika se zájmem o téma), doporučujeme následující kroky:
- Zřídit pozici cyklokoordinátora
- Pročíst si stránky Asociace cykloměst (tam lze najít i např. náplň práce cyklokoordinátora)
- Vytvořit si „strategický plán rozvoje cyklistické dopravy“ včetně sítě cyklotras a stanovit si SMART cíle, kterých chcete dosáhnout
- Za pomocí akčního plánu a nástrojů v něm stanových začít naplňovat cíle
- Hodnotit úspěšnost naplňování těchto cílů
Pokud už máte zpracovaný generel CD nebo na něm pracujete – dejte nám o tom vědět!
Vztah a spolupráce se Středočeským krajem
Veškeré návaznosti vaší městské části je možné konzultovat s cyklokoordinátorem Středočeského kraje, kterým je
Pavel Klimeš Klimes@kr-s.cz.
Sdílení projektů navazujících na ostatní městské části
Na odboru RFD MHMP je k disozici aktuální jmenný seznam osob, které řeší cyklistickou dopravu v jednotlivých MČ. V budoucnu by měl být i na webových stránkách. Zároveň plánuje MHMP zřídit na webových stránkách také databázi zadávacích karet jednotlivých projektů. Komunikujte spolu!
Centrální informační místo pro cyklodopravu v hl. m. Praze
Tímto informačním místem budou stránky cyklo.praha.eu
Pokud už teď máte články o podpoře cyklodopravy, posílejte je prosím na e-maily Sylva.Svihelova@praha.eu a jitka.vrtalova@nakole.cz.
Financování
MHMP zatím neplánuje vyhlašovat dotační tituly, ale doporučuje se začít zpracovávat studie a projekty. Pokud se bude jednat o hlavní páteřní trasy, je velká pravděpodobnost, že bude jejich realizace hrazena z rozpočtu města. Projektujte!
Pravidelné setkávání cyklokoordinátorů MČ
Bude dvakrát do roka. Na přelomu říjen/listopad v prostorách MHMP nebo úřadu MČ. Na přelomu květen/červen bude setkání spojeno s cyklovyjížďkou a v její organizaci se budou střídat jednotlivé MČ.
Jak postupovat při povolování opatření, údržbě infrastruktury, značení apod. Existuje nějaká metodika?
Jak postupovat při tvorbě/úpravě značení cyklotras, při údržbě a při požadavcích na drobné stavební úpravy se dočtete v následujících vývojových diagramech, které pro vás zpracovali pracovníci RFD MHMP.
Obecná celorepublikově platná metodika včetně technických podkladů a dalších materiálů je a také v aktualizované podobě bude zveřejněna na webových stránkách cyklo.praha.eu.
Další aktivity, kontaktní osoby
- V Praze se pravidelně schází Komise RHMP pro cyklistickou dopravu. Její návštěva je možná pouze v případě, že jste oficiálně přizváni k některému z bodů programu.
- MHMP plánuje vytvořit sérii cyklistických map, ve kterých bude mít každá MČ svůj list s podrobnou mapou. Začněte sbírat informace pro svou městkou část.
- HMP připravuje program na Evropský týden mobility (16.-22. září 2015) – pokud něco připravujete v rámci své MČ, napište to panu Machovi (Jaroslav.mach@praha.eu)
- Styčnou osobou na TSK je Petr Introvič (Petr.Introvic@tsk-praha.cz)
Ke stažení
Přečtěte si také
19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.
Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena...
číst dále
02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy...
číst dále
16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,...
číst dále
27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace...
číst dále
15. 09. 2022 | V ulici ke Kříži byla ve středu 14. září 2022 za přítomnosti představitelů hlavního města a zástupců městské části Praha 22 uvedena do provozu nová lávka. Sloužit bude pěším i cyklistům, aby už nemuseli překonávat sedmimetrový zářez, ve kterém leží silniční spojka...
číst dále
29. 08. 2022 | Cílem pilotního projektu je vytvořit unikátní systém registrace a platby, který v aplikaci PID Lítačka ověří uživatele pro všechny zapojené poskytovatele mobility na území metropole a také v regionu obsluhovaném spoji Pražské integrované dopravy. Pilotní projekt bude realizovat...
číst dále
08. 07. 2022 | Hlavní město Praha, oddělení rozvoje dopravy se obrací na odborníky v oblasti dopravy a mobilty s žádostí o názor na publikaci, která řeší veřejný prostor.
Na území hl. m. Prahy v posledních letech existuje množství různorodých požadavků, které má veřejný prostor splňovat...
číst dále