01. 02. 2016
Revolta v Hradci Králové - zástupci cyklistické komise v čele s primátorem Hradce Králové Zdeňkem Finkem zakryli semafory na světelné křižovatce u Aldisu. Budou za to čelit podezření z poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení? Co o tom píše Hradecký deník?
„Znala jsem paní z Věkoš, která zahynula na této křižovatce kvůli špatným semaforům. Viděla zelenou, ale ta platila pro protější část silnice. Bylo jí třiapadesát let. Stalo se to zhruba před dvaceti lety, když zde zavedli tohle značení. Je to nebezpečné hlavně pro děti, které se odmalička učí, přecházet na zeleného panáčka. Vidí tedy zeleného cyklistu a jedou," svěřila se Anna Polášková z Hradce Králové.
A právě na nebezpečí špatně umístěných semaforů pro cyklisty chtěli v úterý večer místní upozornit zakrytím čtyř semaforů na světelné křižovatce u Aldisu. Pomáhal jim v tom také primátor Zdeněk Fink. Podobných semaforů ve městě najdeme několik.
„Chceme dosáhnout toho, aby se zvýšila bezpečnost této a dalších křižovatek ve městě. Cyklista, který není znalý, tak je riziko, že vjede do křižovatky na zelené světlo, který neplatí pro něj, ale pro cyklistu, který stojí na dělícím ostrůvku. Snažili jsme se to řešit několik let s policií, odborem dopravy magistrátu, ministerstvem dopravy. I když jsem měl všechny souhlasy, tak se nám to nepodařilo. Státní policie se k tomu vyjadřuje, ale rozhodující slovo má odbor dopravy a ten v Hradci výhradně přihlíží k tomu, co řekne právě policie. Přestože to není nutné," vysvětlil Zbyněk Sperat z pracovní skupiny, která chce zlepšit podmínky pro cyklisty ve městě.
Jenže to tak úplně pravda není. Hlavní slovo má podle magistrátu totiž dopravní inspektorát policie. „O napravení tohoto problému se město snaží poměrně dlouhou dobu, nicméně rozhodující je v tomto názor dopravního inspektorátu Policie České republiky. Ten rovněž bere v potaz postoj odboru dopravy. Tomu se podnět na úpravu cyklosemaforů dostal, ale bohužel zatím v tomto pojetí nemá oporu v zákoně," uvedla Magdaléna Vlčková, mluvčí hradeckého magistrátu.
Kdo tedy může o situaci rozhodnout, není úplně jasné. Instituce si věc přehazují jako horký brambor. „Naše stanovisko, pokud budeme přizváni, bude s největší pravděpodobností souhlasné, a to tak, aby bylo v souladu s platnou legislativou. Přechody by byly označeny tříbarevnou soustavou společnou pro chodce i cyklisty a umístěnou za přechodem pro chodce a přejezdem pro cyklisty – nikoliv před a za, jak je tomu nyní. Změnu musí přecházet masivní informační kampaň a musí být provedená po celém městě," dodala Ivana Ježková, mluvčí královéhradecké policie.
Podle ní platná legislativa v současné době hovoří pouze o tříbarevném společném semaforu, nikoliv dvoubarevném. Potom je tedy přechod na Gočárově třídě u pedagogické fakulty nelegální. Tam je totiž semafor pro cyklisty a chodce jen s červenými a zelenými symboly.
Partyzánské zakrytí semaforů ale moc dlouho nevydrželo. Během několika desítek minut přijela hlídka policie a igelity musely zase pryč. „Chápu, proč to děláte, ale podle zákona to nejde. Představte si, že by se tady teď někomu stalo. Tak za to budete moci vy," vysvětloval policista přítomným situaci.
Zdroj. www.hradeckydenik.cz. Podobná reportáž vyšla i v České televizi.
V návaznosti na tyto události, se kterými organizátoři počítali, byl připraven stručný vysvětlující materiál k semaforům v Hradci Králové pro veřejnost a média.
Problém se vyskytuje tam, kde cyklista překonává dva jízdní pásy řízené křižovatky přes přejezd pro cyklisty rozdělený dělicím ostrůvkem. Světlo pro cyklisty je tam umístěné před přejezdem, který překonává, zatímco světlo pro chodce je za přechodem. V určité době signálního cyklu tedy vzniká matoucí situace, jako je níže na fotce, kdy cyklista překonávající první přejezd reaguje na zelené světlo na ostrůvku, které ale neplatí pro něho, ale pro cyklistu na ostrůvku. Celkem se v Hradci Králové vyskytuje 4-5 nebezpečných křižovatek v tomto provedení a tedy přibližně dvojnásobný počet rizikových situací pro cyklisty.
Asociace cykloměst proto otevírá v souvislosti s legislativou novou rubriku "Spory a neshody". Na této stránce bude monitorovat neshody mezi samosprávou, odbory dopravy a Dopravním inspektorátem Policie ČR ve věci různého výkladu zákona ve vztahu k cyklistické dopravě, jako je tomu například v Hradci Králové.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.