20. 05. 2018
Do krajského města Vysočiny se včera sjeli zástupci měst, kteří podporují cyklistiku.
Les třeba i deseti značek na pouhých sto padesáti metrech cyklostezky, i tak to dnes vypadá na některých úsecích cyklostezek nejen v krajském městě Vysočiny. I proto se do Jihlavy včera sjeli zástupci měst z celé republiky, kteří chtějí pro cyklisty vytvořit lepší podmínky.
Jde o historicky první setkání tohoto druhu. „Nemotorová doprava výrazným způsobem ovlivňuje kvalitu života ve městě. Nejen, že město bude díky cyklistům zdravější, ale také je to obrovský zdroj zaměstnanosti. Ve městě je navíc daleko příjemnější atmosféra, pokud se lidé potkávají na kolech, ne v autech,“ okomentoval situaci kolem cyklostezek jihlavský primátorJaroslav Vymazal, který cyklokoordinátory z dvaadvaceti českých měst do Jihlavy pozval.
K nim se připojili také reprezentatni německých měst Drážďany a Lipsko. Ti v Jihlavě radili, jakým způsobem lze podmínky pro cyklisty v republice zlepšit. „Němci mají systém propracovaný na všech úrovních, odshora až dolů. U nás hlavní zodpovědnost leží na obcích, které řeší tranzitní nadregionální stezky vedoucí třeba od Baltu po Jadran,“ řekl Stanislav Losert, olomoucký cyklokoordinátor. Zdárným příkladem takové situace je cyklostezka Jihlava – Třebíč – Raabs, která je plně v kompetenci Jihlavy. Hlavním cílem setkání je vytvořit lobbistické seskupení měst, které bude hájit zájmy cyklistické dopravy v republice a upozorňovat na její problémy. Jako nejzásadnější problém první schůzka měst přátelských k cyklistům označila chybně postavenou legislativu.
„Ta v některých případech brání dalšímu rozvoji cyklistické dopravy. Dali jsme si úkol, že do 30. června bychom chtěli sestavit okruh konkrétních problémů, které předáme na Ministerstvo dopravy,“ řekl po schůzce národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
I proto na setkání měst do Jihlavy přijel také Karel Peška, vrchní ředitel úseku silniční a vodní dopravy Ministerstva dopravy. „Některé problémy mohou města vyřešit sama. Pak jsou tu ale problémy, které se musí ošetřit legislativou, která leží na bedrech Ministerstva dopravy. Rád podpořím tuto iniciativu a doufám, že z jednání vyplynou náměty pro další konkrétní kroky,“ vzkázal za Ministerstvo dopravy Peška.
Pro přítomné koordinátory byla v Jihlavě důležitým bodem jednání také výměna zkušeností a ukázky dobré praxe. „V současné době většina českých měst s cyklistikou dopravou vůbec nepočítá. Opatření pro cyklisty přitom spadají do kompetence několika odborů. A na úřadě si každý hraje na svém písečku, nezajímá ho, co se děje ve vedlejším odboru,“ popsal Stanislav Losert hlavní důvody, proč česká města potřebují zvláštní pracovníky pro cyklodopravu. Účastníky setkání byli především zástupci měst, kteří podepsali Uherskohradišťskou chartu. Jejím podpisem se města zavázala ke konkrétním opatřením, která souvisejí s podporou cyklodopravy, v první řadě jde o zřízení cyklokoordinátora.
Zdroj: Jihlavský deník, 25. dubna 2012
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.