KOLOBOX: Přístřešek pro kola jako výtvarný prvek

28. 03. 2015

Už více než čtyři měsíce slouží v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze nový přístřešek pro kola. To by samo o sobě nebylo nic neobvyklého – v tomto případě se ale stal součástí architektonického řešení na rekonstrukci školního dvora, kterému dominuje tovární komín.  KOLOBOX z pozinkovaného masivního pletiva tak podobně jako jiné prvky má oblý tvar.


Foto: kolobox.net - bdXarchitekti, s. r. o.

„Součástí zadání bylo zlidštit dvůr školy, který byl původně jen průchozí, a udělat z něj místo pro posezení a volný čas studentů,“ popisuje zadání architekt a spoluautor projektu Zdeněk Vávra. Hlavní dominantou dvora byl komín ze 30. let minulého století, takže bylo třeba vypořádat se s průmyslovým laděním celého prostoru. Architekti tu vytvořili klidovou zónu s lavičkami, zelení a kruhovým boxem, který nabízí bezpečné ustájení pro až 10 jízdních kol, včetně příslušenství jako jsou brašny, cyklistické přilby a další nezbytnosti.

 

„Když jsme dostali zadaný ten projekt, dělali jsme si průzkum trhu. Nakonec jsme zjistili, že na trhu není takový produkt, který by zároveň spojoval požadavky na vizuální stránku a zároveň byl také funkční. Nakonec jsme zjistili, že si řešení budeme muset vymyslet sami,“ říká o projektu KOLOBOXU Zdeněk Vávra. Architekti přitom měřili délku kol i šířku plášťů, aby parkoviště bylo použitelné pro všechny běžně používané bicykly. „Kov jako základní materiál pro výrobu boxů se nakonec ukázal jako nejvhodnější – jednak je velmi odolný a dá se ohýbat do tvaru, navíc byl kov součástí technických prvků na komíně,“ doplňuje Zdeněk Vávra.


Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

Kromě kovu se při obnově dvora použily také dřevo a obklady napodobující hrubé zdivo na komíně. „Zajímavé bylo hlavně to zdivo komína,“ vypráví Zdeněk Vávra. Podle něj se dnes při stavbě používají jiné technologie a cihly dříve používané ke stavbě komínů dnes už pravděpodobně nikdo neumí ani vyrobit. Pro obklady zídek a dalších svislých konstrukcí se tak hledal materiál, který by se co nejvíce podobal hrubému zdivu. „Nakonec jsme obklad našli až po dlouhém pátrání, byla to trochu práce se vzorky, ale s výsledkem jsme spokojení. Vypadá to původně,“ vzpomíná Vávra.


Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

Stání pro kola z masivního pletiva má zase podobně jako komín kruhový půdorys. Jednotlivá kola jsou v boxech zavěšena na hácích, k jejich zdvižením pomáhá šikmá kolejnička, po které lze kolo vytlačit až k závěsu. Kromě závěsů na kola je každý trojúhelníkový box vybavený háčky na dveřích, které slouží k zavěšení přilby, oblečení nebo batohu. Před nepřízní počasí chrání kola střecha z tvrzeného skla, která propouští zároveň dostatek světla, aby nemusel uživatel manipulovat s kolem „naslepo“.


Foto: kolobox.net - bdXarchitekti, s. r. o.

Přirozeně jednou z nejdůležitějších otázek je zabezpečení celého prostoru. Přístup na školní dvůr vede pouze přes školní vrátnici. Tady jsou k dispozici k zapůjčení FAB klíče, kterými se cykloboxy uzavírají. „Zadavatel si přál mít klíče uschované na vrátnici s tím, že každý, kdo si chce klíč vyzvednout, musí projít vrátnicí a přitom je jednoznačně identifikovaný kartou studenta nebo vstupenkou návštěvníka,“ říká o tom Zdeněk Vávra. Výhodou tohoto systému je mimo jiné i skutečnost, že úschovné je zdarma a díky správě studentských karet není potřeba platit ani vratnou zálohu. „Systém zavírání se dá vždy upravit podle potřeby,“ doplňuje Vávra. Kromě klasické vložky na klíč je tak možné zámek upravit na vratnou zálohu, magnetický čip na kartě nebo případně k otevření používat číselný kód.


Foto: kolobox.net - bdXarchitekti, s. r. o.

Ptáte se, jak je na tom zadavatel, který nepotřebuje kruhovou úschovnu na volný prostor, ale například chce stání mít z jedné strany krytá rovnou stěnou? Rozdělení boxů do dvou půlkruhů o poštu pěti schránek je samozřejmě možné.

Zatím největší zájem o tento systém mají tradiční cyklistické velmoci, jako jsou Pardubice nebo Hradec Králové. Cena je závislá nejen na zvoleném řešení zámků,pojištění a také na počtu dodávaných kusů. Zájemci jsou zatím odkázáni na kalkulaci ušitou přímo na míru. Jak ale říkají autoři nového produktu, většinou bývá parkování jízdních kol součástí nějaké širší úpravy či rekonstrukce.

Další informace poskytne:

Ing. arch. Zdeněk Vávra | tel.: +420 724 505 067 | Ing. arch. Radka Simandlová | tel.: +420 776 699 184

e-mail: info@kolobox.net | www.kolobox.net | Zakšínská 608/10, 190 00 Praha 9

Ke stažení:

 

Modul: Novinky