V Olomouci se bude hledat recept na dobrou adresu

19. 11. 2015

Zapište si, prosím, do svých diářů termín konference pod názvem „Města s dobrou adresou“, která se bude konat v Olomouci ve dnech 29. - 30. 4. 2015.

 Konferenci společně pořádají Univerzita Palackého Olomouc, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Fakultní nemocnice Olomouc, Asociace měst pro cyklisty, Velvyslanectví Dánska, Asociace nemocnic ČR, CIVINET Česká a Slovenská republika, Státní fond dopravní infrastruktury, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a další partneři.

  POZVÁNKA NA KONFERENCI

MĚSTA S DOBROU ADRESOU

Město je jako zahrada – to nejdůležitější vyrůstá odspodu.

Konference se uskuteční ve dnech 29. - 30. 4. 2015 v Olomouci,

v aule Univerzity Palackého Olomouc.

Rámcový program konference:

29. 4. 2015

  • 9:30 – 11:30    Blok A. Co je dobrá adresa?
  • 12:00 – 13:00  Blok B. Olomouc na cestě k dobré adrese, aneb město chce více
  • 14:00 – 16:00  Blok C. Mobilita z různých úhlů pohledu, aneb co nás mohou naučit jednotlivé fakulty Univerzity Palackého Olomouc
  • 16:30 – 17:30  Blok D. Česká cesta podle dánské mapy (cesta k vizi Kodaň)

 

30. 4. 2014 (diskusní bloky, workshopy):

  • 9:00 – 10:30    Blok E. 1  Studenti jsou naše budoucnost, aneb jak zařadit výuku mobility do učebních plánů
  • 9:00 – 10:30    Blok E.2  Naše budoucnost závisí na podobě měst - Cyklistická akademie
  • 11:00 – 12:45  Blok F.1  Role státní správy, aneb pro budování dobré adresy jsou potřeba dobré zákony
  • 11:00 – 12:45  Blok F.2  Dobrá adresa jako značka, aneb jak pracovat s kampaněmi
  • 12:45 – 13:00  Závěrečné slovo
  • 14:00 – 18:00  Exkurze po Moravské stezce

Podrobný program, pozvánka a registrace bude spuštěna v nejbližších dnech na www.cyklokonference.cz.

Na konferenci také uslyšíte:

Dobrá adresa vysvětluje koncept měst, která jsou přátelská ke všem skupinám obyvatel, pracují s mobilitou a zároveň jsou ekonomicky silná.

Konference chce představit města z pohledu plánů městské mobility, s důrazem na cyklistickou dopravu. Víme, že jízdní kola do měst patří, ovšem stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Naším cílem je budovat integrovaná dopravní řešení, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Ale také víme, že cyklisté jsou nejčastěji opomíjenou skupinou, či patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu.

Na příkladu cyklistické dopravy můžeme dobře prezentovat téma plánů městské mobility a hledat způsob, jak udržet rovnováhu mezi čtyřmi základními druhy dopravy: automobilovou, veřejnou, cyklistickou a pěší, či rozvíjet samostatnou mobilitu dětí. 

Proč mluvíme o městech s dobrou adresou?

 1/ problém s nedostatkem pohybu v Česku

  • Od 90. let roste podíl obézních lidí, v roce 2013 podle Světové zdravotnické asociace je ČR nejobéznějším národem v Evropě (WHO, 2013. Global Health Risks Report. Geneve: WHO Press. ). V České republice narůstá také podíl dětí obézních nebo s nadváhou, každý pátý chlapec má vyšší než normální váhu.
  • Národohospodářské ztráty v souvislosti s obezitou dosahují 37–81mld Kč ročně (Nejedlá, 2014. Zdravotní a hospodářské důsledky epidemie obezity a možnosti její prevence ve školách. Státní zdravotní ústav)
  • Nízká pohybová aktivita je u nás příčinou odhadem 2442 úmrtí ročně - údaj z roku 2008 (Katerina Maresova, Journal of Physical Activity and Health, 2014, 11, 489-494, http://dx.doi.org/10.1123/jpah.2012-0165), pro srovnání v roce 2013 zemřelo při dopravních nehodách 654 osob
  • Česká republika připravuje akční plán pro podporu pohybové aktivity

2/ Dopravní situace ve městech se zhoršuje a jedním z řešení, jak zachovat města příjemná pro život, ale současně dobře dopravně dostupná, je udržitelná doprava a její dobré plánování. Zahraniční zkušenosti říkají, že je třeba myslet na všechny složky dopravního koláče a postupně pomocí vhodných opatření dopravu usměrňovat, nejen ve městech, ale i v jejich spádovém okolí.
Doprava vytváří ekonomické a společenské hodnoty, pokud se zároveň podaří minimalizovat její negativní důsledky, jako jsou emise, hluk, zábor prostoru či následky dopravních nehod, které palčivě pociťují právě města.

Více na http://www.cyklomesta.cz/dobra-adresa/vize-25-integrovany-pristup/

3/ Zahraniční inspirací je například německé Lipsko (http://www.cyklomesta.cz/dobra-adresa/nas-vzor-mesto-lipsko/) nebo dánská města (http://www.cyklomesta.cz/partneri/velvyslanectvi-danska/) -

Doprava a mobilita – jak na to?

Mobilita je schopnost osob nebo věcí přemísťovat se. Potřeba mobility provází lidstvo od jeho vzniku. Potřeba pohybu, cestování a přepravy materiálu, surovin, výrobků i informací byla vždy důležitou součástí života od vzniku prvních společenství. Plán udržitelné městské mobility nabízí způsob, jak efektivněji řešit problémy spojené s dopravou v městských oblastech. Plány mobility lze vytvářet na úrovni regionů, městských aglomerací a jednotlivých měst, ale často vznikají též pro menší vymezené celky, jako jsou například univerzity, školy, nemocnice, průmyslové a administrativní areály či firmy s větším počtem zaměstnanců.  

 

Zkušenosti ukazují, že pro život ve městech a jejich aglomeracích je výhodné myslet na všechny druhy dopravy, včetně dopravou ohrožené slabší skupiny, kterými jsou děti, senioři, handicapovaní. Nedílnou součástí je i zásobování a doprava v klidu čili parkování. Zajištění plošné prostupnosti celého území pro vhodné druhy dopravy, dobrá dostupnost cílů, zajištění odpovídající kvality a cenové dostupnosti - to bývá obvykle úkolem plánů mobility.

 

  • Vyváženou mobilitu zajistí především nabídka kvalitních a cenově zajímavých druhů dopravy, které lze vzájemně i kombinovat – např. dojíždění z aglomerací k veřejné dopravě, rychlá doprava do centra města a v něm pak pohyb na kole či pěšky. (V současnosti je mnohdy nejlevnější, nejrychlejší a nepohodlnější individuální doprava automobilová – proto ji volí stále tolik obyvatel měst. Zásadní a negativní podíl má na tom i státní podpora „politiky firemních vozidel“).
  • Vyváženou mobilitu zajistí plošná prostupnost celého území a dobrá dostupnost cílů pro vhodné druhy dopravy.
  • Lepší život ve městě znamená mít možnost volby dopravního prostředku. (Např. mnohé děti by rády jezdily do školy na kole či koloběžce, ale rodiče je nepustí, neboť se o ně bojí – raději je do školy dovezou autem a sami tak přispějí k neutěšenému stavu. Jedná se o spirálu).
  • Rozumná politika územního rozvoje, dopravy a životního prostředí podporující vyváženě všechny druhy dopravy znamená lepší adresu, na které již bydlíme.

Cesta k podpoře mobility vede přes změnu zákonů, vyhlášek, aktualizaci technických předpisů, vytváření zázemí pro financování infrastruktury a zvyšování bezpečnosti silničního provozu, či vypracování konkrétních akčních městských plánů mobility.

Principy mobility na příkladu cyklistické dopravy

Proč se nedaří cyklistickou dopravu začlenit do dopravního plánování?

I když v posledních dvou desetiletích začala řada měst podporovat cyklistiku jako plnohodnotný způsob dopravy ve městě, jen výjimečně dosáhla skutečně viditelného zvýšení podílu cyklistické dopravy v dělbě přepravní práce. Proč?

Ačkoli byla vybudována řada cyklostezek, cyklistických pruhů a jiných opatření pro pohyb cyklistů, často zůstávají tyto stavby a opatření opuštěné nebo je motoristé zneužívají pro jízdu či parkování aut. Existuje řada příčin tohoto stavu. Kritici často hovoří o mentalitě místních obyvatel, chybějící tradici cyklistické dopravy, nepříznivém klimatu, nebo kopcovitosti města. Příčin může být vždy několik, zásadní roli však často hraje také nesystémovost řešení a izolovanost provedení opatření pro cyklisty.

Existuje zažitá představa, že plnohodnotné užívání jízdního kola ve městě zajistíme stavbou cyklostezek. Skutečnou městskou cyklistiku ale nikdy nevytvoříme pouze pomocí několika komfortních stezek v parcích, na nábřežích řek nebo jinde ve městě.

Má-li se stát v našich městech cyklistika plnohodnotným způsobem dopravy, konkurujícím zejména dopravě automobilové, musí se její plánování, koncipování a navrhování stát nedílnou součástí nejen INTERGOVANÉHO DOPRAVNÍHO PLÁNOVÁNÍ, ale také ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ města.

 

Proč plán mobility? Cožpak nestačí stávající generely dopravy?

Dopravní generel se zabývá zpravidla jen tvrdými daty a ryze inženýrskými kvantitativními hodnotami. Česká praxe umí nejlépe modelovat, popisovat a vyhodnocovat především automobilovou dopravu a tomu odpovídají i následná opatření, která jsou finálně realizována zpravidla na úkor ostatních druhů dopravy (neboť historicky to jednak ani jinak neumíme a jednak tomu nahrává i platná legislativa). Tento přístup západoevropská města již definitivně opustila a nadřadila těmto dílčím dokumentům projekty městské mobility, které vedou primárně k tomu, že obyvatelé i návštěvníci volí pro své cesty vhodný druh dopravy. Město pak využívá různé nástroje, které mohou ovlivnit poptávku po dopravě.

Kvalitní, dostupná a cenově přívětivá veřejná dopravy, bezpečné a přehledné ulice či město bez bariér pro chodce i cyklisty jsou vždy správným startem k přesunu alespoň části cest vykonávaných pomocí automobilů na jiný druh dopravy. Taktéž zde platí základní mikroekonomický princip, že nabídka ovlivní poptávku. Nabídka však v tomto směru musí předcházet poptávce - nelze sledovat současné vzorce chování, které reagují na historickou nabídku v podobě "nutno vše obsloužit především pro automobil". Cesty lze samozřejmě i kombinovat - to je např. klíč pro mnohá menší i větší města. Nejedná se ale o nemilosrdný boj proti autům jako zosobnění nějakého zla. Automobil je dobrý sluha, avšak špatný pán. Podřídit se mu, znamená využívat ho nepřiměřeně, podporovat současný neutěšený stav měst, která dusí především a právě nadměrné cestování pomocí automobilů (=dopravní zácpy, nebezpečné ulice, špatné ovzduší a hluk). Správné dopravní plánování znamená věnovat všem druhům dopravy vyváženou pozornost (tzv. VIZE 25, tj. 25% pozornosti pro pěší / cyklistickou / veřejnou, resp. automobilovou dopravu).

 

Doprava je jen jeden z prostředků a běžná součást života - pokud se jí vše podřizuje, veřejný prostor přestává existovat. Jako jsou pak lidé uzavřeni do svých dopravních prostředků, tak jsou uzavřeni i vůči okolnímu životu a vůči sobě se pak asociálně chovají. Úkolem obyvatel i zástupců města je definovat své hodnoty života a okolní prostředí tomu přizpůsobit. Je vlastně velmi jednoduché, rozhlédnout se po nejbližším okolí a tak zjistit, jaké hodnoty jsou (či dosud byly) danému místu a jejich obyvatelům či správcům tohoto území vlastní. Možná ale však jen rezignovali, neboť nebylo v tomto ohledu žádné opory směrem od zástupců města. Mobilita přímo souvisí s lidskými hodnotami a základními principy fungování novodobé společnosti, nejen s ekonomickými ukazateli a počtem osobních vozidel, která mohou zaparkovat přímo v centru města.

 

 



Přečtěte si také

ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

28. 09. 2023 | „Během posledních několika málo let vzrostl počet cyklistů v Olomouckém kraji zhruba o 12 %,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Nárůst počtu cyklistů potvrzují reálná data z automatických sčítačů, kterých je na Olomoucku nainstalováno celkem 10. Cyklodoprava... číst dále
ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

19. 06. 2023 | Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty. Ten byl představen na tematické pracovní skupině pro cyklodopravu, konaného dne 1.6.2023. Plán na realizaci cyklistické sítě nejen v Olomouci, ale i v celém kraji, je možné si prohlédnout... číst dále
Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

31. 03. 2023 | Duben i květen aktivně a udržitelně. Olomouc se na jaře zapojuje hned do dvou celostátních kampaní na podporu aktivní mobility a zdravého pohybu. Do výzev 10 000 kroků i Do práce na kole se mohou zapojit týmy i jednotlivci.   Dubnovou výzvu 10 000 kroků opět vyhlašuje... číst dále
Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

30. 03. 2023 | Olomouc se chce v následujících letech zaměřovat na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Vedení města představilo nové programové prohlášení do roku 2026, které obsahuje dvanáct hlavních programových bodů. Jedním z hlavních cílů je podpora udržitelné dopravy v Olomouci.... číst dále
Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

24. 11. 2022 | V příštím a přespříštím roce čeká Olomouc osm projektů, které pomohou vylepšit stezky pro cyklisty.  Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert přiblížil, na co se olomoučtí cyklisté mohou těšit. „Příští rok bychom rádi vyprázdnili zásobník projektů... číst dále
Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

05. 07. 2021 | Se souhlasem města Olomouce, člena spolku Partnerství pro městskou mobilitu, je zveřeněn příspěvek z webu města Olomouce z 2. července 2021 na téma "Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále." Návrh nové parkovací politiky je dopracovaný a připravený k představení... číst dále
Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

Olomouc má novou parkovací politiku

25. 11. 2020 | Rozdělení města na čtyři zóny předpokládá návrh tzv. parkovací politiky města Olomouce. Schválili jej městští radní s tím, že zpracovatelé by jej měli ještě dopracovat. Uvedl to deník Právo ve svém včerejším vydání. Celý článek je ke stažení pod textem. číst dále
Olomouc má novou parkovací politiku

Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

07. 11. 2020 | Město Olomouc představilo plán, jak v době COVID efektivně podporovat rozvoj cyklistické dopravy: Počítá s národními a evropskými dotačními zdroji. Proto se v této chvíli zaměřuje na projektovou připravenost více jak 20 nových cyklistických komunikací. Nečeká jen na dotace... číst dále
Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

Stručné představení města Olomouc

Všechny novinky města Olomouc

Modul: Novinky