Dobrá praxe - nový typ mysové zastávky, kdy mys je konstruován jako sjízdný pro cyklisty
19. 11. 2015
Pokud něco jde v zahraničí, pak by to mohlo jít i nás. Proč by to tedy nemohlo být heslem pro rok 2015? Ve Vídni je v provozu několik set tramvajových zastávek s mysem (což se bere jako nejlepší a preferované řešení, neb cestující nastupují a vystupují přímo na chodník mimo jízdní pruh). Přes dobré zkušenosti je vnímán problém pro cyklisty, že cyklista musí prostorem zastávky projíždět po kolejích (riziko zapadnutí do žlábku kolejnice). Proto Magistrát vyvinul nový typ mysové zastávky, kdy mys je konstruován jako sjízdný pro cyklisty, což zachová kontinuitu vedení cyklistické dopravy. Takto je upraveno 6 zastávek, v provozu od roku 2013, s celkově velmi dobrými provozními zkušenostmi. Stejný příklad známe i z Lipska.
Ale světe div se, při projednávání nových zastávek ve Francouzské ulici na Praze 10 se podařilo jednu takovouto první zastávku realizovat v listopadu 2014. V celém stoupání je vyhrazený pruh pro cyklisty, který prochází i přes zastávku (SDZ tam není žádné další, VDZ v cyklopruhu stejné jako u běžné vídeňské zastávky).
Ve stoupání je v celé délce cyklopruh včetně "cyklo-vídeňské" zastávky (cyklista jede pomalu), v klesání je jen mys (cyklista jede rychle, byla obava, aby nenajížděl mezi lidi, proto nebyla realizovana ani alternativa s tramvajovým ostrůvkem a cyklistickým pásem podél chodníku). V návazných úsecích byl rozsah stavebních úprav omezen z ekonomicko-koordinačních důvodů.
S tímto opatřením jinak uvažuje i Manuál tvorby veřejných prostranství (str.98), jako s jedním ze standardních typů zastávky. PDF ke stažení zde.
Autor fotografií: Tomáš Cach
Přečtěte si také
31. 01. 2025 | Koncem ledna 2025 byl představen projekt, který plánuje od základů proměnit část pražské magistrály. Ulice Legerova, Sokolská, Mezibranská i část Ječné se mají změnit od "fasády k fasádě", včetně inženýrských sítí. Cílem projektu je zachovat dopravní obslužnost, avšak...
číst dále
28. 01. 2025 | Velký úspěch si v posledních dnech přičítá spolek Pěšky městem, který díky svým dlouholetým zkušenostem a náklannosti ostatních subjektů pomohl vylepšit projekt pro nově vznikající ZŠ Rohan na Rohanském ostrově v Praze 8. Původní návrh byl sice zpracován kvalitně, avšak...
číst dále
17. 01. 2025 | Po dobu čtyř měsíců bude možné využívat testovací bezbariérové mikrobusy pro hendikepované osoby s trvalým bydlištěm v Praze a v obcích v prvním tarifním pásmu systému PID ve Středočeském kraji. Bezba doprava, konkrétně model Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard, patří...
číst dále
19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.
Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena...
číst dále
02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy...
číst dále
16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,...
číst dále
27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace...
číst dále