„Cyklobalíček“ míří do Vlády - pojďme mu pomoci

01. 01. 2015

V první polovině tohoto roku bude Parlament ČR projednávat novelu zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, včetně tzv. "cyklobalíčku". A tak jsme pro vás připravili několik "silvestrovských" otázek a budeme rádi, když nám budete posílat své příklady, komentáře, podněty a nápady. Pro následnou diskusi nad novelou se bude jednat o velmi cenný studijní materiál. Vše můžete posílat na adresu jaroslav.martinek@cdv.cz.

1) Policie zastaví cyklistu na chodníku. Ve většině případů dostane pokutu. Znáte možnost, kdy by ji dostal neměl? Stejná otázka se dá upletnit i na chodce. Znáte ve svém okolí případ, kde by bylo vhodné cyklistovi, kvůli jeho bezpečnosti, umožnit mu jízdu po chodníku?

2) Policie zastaví cyklistu na silnici, neboť nepoužil souběžnou cyklostezku. Ve většině případů dostane pokutu. Znáte možnost, kdy by ji dostal neměl? Znáte případy ve svém okolí, kdy musíte použít cyklostezku a vy víte, že je ve špatném stavu anebo má jiné nevýhody?

3) Dnes už je běžné, že je cyklistům umožněn vjezd do jednosměrných ulic. Ale někde to nejde jen proto, že příslušný úředník si našel pro své tvrzení oporu v zákoně. Dokážete najít ty paragrafy v zákoně 361/2000 Sb.o provozu na pozemních komunikacích, o které se opírá?

4)  Slyšeli jste někdy o tzv. víceúčelovém pruhu? Je někde realizovánv Česku?. Znáte ve svém okolí silnici, kde byste zřídili víceúčelový pruh?

5) Co je pravděpodobnější? Řidič traktoru, který je upozorněn, že vjíždí na cyklostezku anebo stezka je kvůli polní cestě přerušena, aby cyklistovi bylo zřejmé, že křižuje polní cestu? Pošlete nám podařené příklady z vašeho okolí.

 

Chcete znát podrobnosti k novelizaci a k jednotlivým otázkám?

V první polovině tohoto roku bude Parlament ČR projednávat novelu zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Její součástí bude také tzv. „cyklobalíček“, jehož účelem je upřesnit práva a povinnosti uživatelů jízdních kol a umožnit plánování dopravní infrastruktury, která bude bezpečná pro všechny uživatele, včetně cyklistů. Z návrhů projednávaných šest let však nakonec poslanci dostanou na stůl jen část. Více informací k celému procesu projednávání najdete na tomto odkaze.

I když už známe znění zákona, které nyní odchází do vlády a následně do Parlamentu ČR, nechceme nyní polemizovat nad jeho obsahem, ale zahájit osvětovou kampaň nad navrhovanými úpravami. Pointa spočívá v tom, že vám neřekneme co je v novele a co není. Nyní to totiž není podstatné. Řada věci se do novely nedostala, o řadě návrhů se bude ještě jednat. Takže si spíše potřebujeme otestovat, zda naše návrhy jsou logické, mohou zvyšovat bezpečnost, či mohou pomoci rozvoji cyklistické dopravy anebo naopak jsou nebezpečné a zvýší nehodovost. V záři vyšel v časopise SVĚT MOTORŮ docela ostrý článek na téma „Proč plechovkáři nesnášejí pumpičkáře", který de facto oba dva tábory staví proti sobě a na cyklistech nezůstala nit suchá. Dialog nechceme vést ovšem v této rovině, spíše se vám chceme ptát jako obyčejné občany, kteří jezdíte jak na kole, tak i autem a společně hledáme na odpovědi na vyřčené otázky.

Připravili jsme tedy pro vás několik otázek a budeme rádi, když nám budete posílat své příklady, komentáře, podněty a nápady. Pro následnou diskusi nad novelou se bude jednat o velmi cenný studijní materiál.

1) Jistě jste již slyšeli zdrcující kritiku na adresu cyklistů, kteří jezdí po chodníku. Ale co když cyklista (třeba maminka se svým dítětem) stojí před volbou: „buď pojedu –po silnici I.třídy a riskuji, že mě srazí auto anebo poruším předpisy, pojedu po chodníku a dostanu pokutu?“ V zahraničí, a někde i v Česku, se už objevují dopravní značky, které cyklistovi umožňují ve výjimečných případech jízdu po chodníku (například s nízkou intenzitou pěších, ale s nedostatečnou šířkou pro cyklostezku). Problém se dá vyřešit změnou legislativy anebo jednoznačným výkladem stávajícího zákona. Souhlasíte s tímto principem? Znáte ve svém okolí takový případ, kde by bylo vhodné cyklistovi, kvůli jeho bezpečnosti, umožnit mu jízdu po chodníku?

 

Na chodníku podél frekventované silnice I. třídy by měli cyklisté kolo vést (Veselí nad Moravou). Foto: Jitka VRTALOVÁ

2) Jistě víte, že roste počet aut na silnicích. A tak každé opatření, které nabídne cyklistům (zvláště pokud se jedná o rodiče s dětmi) jet mimo silnici, tak je dobré. Nabídne se třeba využití stávajícího chodníku, který má dostatečnou šířku. Vznikne tak nová společná stezka pro chodce a cyklisty. Všichni mohou být spokojeni, ale zapomnělo se na jednu maličkost. Stávající chodník (nyní cyklostezka) je v dezolátním stavu. Takže rodiče s dětmi jsou spokojeni, ale normální cyklista proklíná toho, kdo toto řešení vymyslel. I On stojí před volbou:  „vždyť spěchám do práce, chci jet rychle a tak chci využít stávající silnice, jenže nemohu, neboť bych dostal pokutu. Mám tedy jet po rozbité cyklostezce a slézt na každé křižovatce z kola?“. Znáte takové případy ve svém okolí, kdy musíte použít cyklostezku a vy víte, že je ve špatném stavu anebo má jiné nevýhody? Přitom by stačilo tak málo, dát lidem možnost volby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kde je problém? Cyklisté z Chropyně nejedou po cyklostezce, ale po silnici. Tím porušují zákon. Proč jej ale porušují? Na stezku navíc nelze najet, neboť není snížen obrubník. Společná stezka pro chodce a cyklisty začíná až za 8 m, takže cyklista musí tento úsek absolvovat pěšky. Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

 

3) Pustit, či nepustit cyklisty do jednosměrných ulic? Nechceme takto postavit otázku. My ji stavíme jinak. Když město chce umožnit vjezd cyklistů do jednosměrné ulice, má vůbec oporu v zákoně? Zkušenosti z Česka ukazují, že taková možnost určitě existuje (například v Brně, či v Přerově), tak proč to v některých městech nejde? Například v Příboře dostali úředníci pět různých návrhů, jak umožnit vjezd cyklistů do jednosměrné ulice. Bude to stačit? Problém se dá vyřešit změnou legislativy anebo jednoznačným výkladem stávajícího zákona. Souhlasíte s tímto principem? Znáte ve svém okolí takový případ, kde by cyklistovi měl být umožněn vjezd do jednosměrné ulice? Znáte i důvody, proč to nejde?

 

4)  Slyšeli jste někdy o tzv. víceúčelovém pruhu? Otestovali jej pro nás v Uherském Hradišti. Jaký je princip? Tam, kde šířkové parametry komunikace neumožní vyznačit klasické jízdní pruhy pro cyklisty, tak se vyznačí víceúčelové pruhy. Rozdíl je jen v tom, že automobil může vjet do tohoto pruhu, ale většinou tak stejně neudělá. Tímto opatřením by se mohla rozšířit síť bezpečných koridorů pro cyklisty. Znáte ve svém okolí silnici, kde byste zřídili víceúčelový pruh?

víceúčelový pruh v Uherském Hradišti

 

5) Také jste si toho všimli? Kolik cyklostezek je vždy před křížením s komunikací ukončeno značkou „konec stezky“ a po křížení pokračuje značkou „začátek cyklostezky“? Tato situace však působí absurdně, pokud cyklostezka vede podél silnice, křižuje několikrát polní cestu, nebo výjezd z pozemků a i přesto stezka končí a začíná. Pokud je navíc vyznačen přechod pro chodce, pak cyklista by měl před takovým křížením komunikace zastavit a sesednout z kola a po jeho převedení po přechodu na něj opět nasednout.  Zákon prostě nepamatuje na možnost společného křížení chodců a cyklistů. S určitým řešením přišla Praha 19, ale to se nedá použít všude a vždy. Kolik takových příkladů se vyskytuje ve vašem okolí?

Příklad křížení z Prahy 19, archív cyklomesta.cz

Modul: Novinky