30. 11. 2014
Ve dnech 10.-11.2014 se uskutečnila v Brně na Centru dopravního výzkumu, v.v.i. česko-slovenská konference Doprava, zdraví a životní prostředí. která přinesla celou řadu informací o důsledcích dopravy. Ve zkratce:
Postupně budou na stránkách http://dzzp2014.cdv.cz/ vkládány jednotlivé prezentace z konference, ale na jeden příspěvek bychom chtěli upozornit už nyní - Problematika dopravy v Programech ke zlepšení kvality ovzduší, který přednesl Ivo Dostál z CDV. Abstrakt přednášky byl následující: "V rámci Střednědobé strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR byly pro jednotlivé zóny a aglomerace, definované dle příl. 3 zák. 201/2012 Sb., realizovány také Programy ke zlepšení kvality ovzduší. Jak ukázaly analytické výstupy, sektor dopravy patří k nejvýznamnějším znečišťovatelům. Proto byl pro prioritní obce (tj. ty s překročením některého z imisních limitů) navržen soubor opatření, jejichž realizace přispěje ke snížení znečištění ovzduší. Navrhována jsou jednak dopravně-inženýrská opatření (zejména výstavba nových komunikací odvádějící dopravu mimo intravilán), tak zejména opatření dopravě-organizační, jejichž cílem je omezit individuální automobilovou dopravu v centrech měst a zároveň nabídnout alternativní formy naplnění mobilitních potřeb v podobě udržitelných forem dopravy."
Příspěvek zcela jednoznačně vedl k požadovaného omezení individuální automobilové dopravy ve městech, kterého lze dosáhnout pouze pomocí kombinace více typů opatření, kdy je její znevýhodnění (např. omezení parkování, zákazy vjezdu, preference vozidel MHD) doprovázeno nabídkou vhodných alternativ (zejména komfortní veřejná doprava). Důležité je, aby byla zachována mobilita obyvatel a omezení se týkalo jen zvoleného způsobu dopravy. Prezentovaná opatření pro snížení objemu dopravy ve městech je tak nutno vnímat jako funkční celek, kdy k dosažení potřebného zlepšení je nutno obvykle realizovat větší počet vzájemně provázaných aktivit.
Tab. Přehled opatření navrhovaných v jednotlivých PZKO
kód |
Název opatření |
AA1 |
Parkovací politika (omezení a zpoplatnění parkování v centrech měst) |
AA2 |
Ekonomická podpora (dotace) provozu veřejné hromadné dopravy |
AB1 |
Realizace páteřní sítě kapacitních komunikací pro automobilovou dopravu |
AB2 |
Obchvaty měst a obcí |
AB3 |
Odstraňování bodových problémů na komunikační síti |
AB4 |
Výstavba a rekonstrukce železničních tratí |
AB5 |
Výstavba a rekonstrukce tramvajových a trolejbusových tratí |
AB6 |
Odstavná parkoviště, systémy Park&Ride a Kiss&Ride |
AB7 |
Nízkoemisní zóny |
AB8 |
Selektivní nebo úplné zákazy vjezdu |
AB9 |
Integrované dopravní systémy |
AB10 |
Zvyšování kvality v systému veřejné dopravy |
AB11 |
Zajištění preference MHD |
AB12 |
Rozvoj alternativních pohonů ve veřejné dopravě |
AB13 |
Podpora cyklistické dopravy |
AB14 |
Podpora pěší dopravy |
AB15 |
Zvýšení plynulosti dopravy v intravilánu |
AB16 |
Úklid a údržba komunikací |
AB17 |
Omezení prašnosti výsadbou liniové zeleně |
AC1 |
Podpora carsharingu |
Celý příspěvěk je k dispozici ke stažení.
Dále přikládáme tyto příspěvky:
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.