20. 11. 2014
Na veletrhu CzechBus 2014, který začal včera na Výstavišti Holešovice, se představily nejen hlavní operátoři veřejné dopravy. Diskutovalo se tu také o takzvané koalici udržitelné mobility - tedy o logickém spojení, které představuje návaznost železniční sítě a autobusových nádraží na cyklistickou a pěší dopravu ve "městech krátkých vzdáleností".
Zástupce Asociace cykloměst Květoslav Syrový tu představil ve své prezentaci požadavky na dopravní terminály, které by měly mít z pohledu cyklistů a pěších. Jeho přednáška byla součástí odborného semináře k evropskému projektu CITY-HUB. Organizátor, kterým bylo Centrum dopraního výzkumu, tu mimo jiné představil také výsledky případových studií, které vycházely ze zkušeností v několika zemích, mimo jiné Francie, Velké Británie, Španělska nebo Maďarska.
Ideální cykloparkoviště zahrnuje stojany pro rychlé uzamčení a cykloboxy nebo jiné chráněné parkování pro dražší kola, případně pro uskladnění příslušenství. Dobrý příklad je z Liberce. Foto: Sylva Švihelová
Bike and Ride systémy zahrnují nejen cykloparkoviště u zastávek veřejné dopravy, ale také bezbariérový přístup na nádraží/dopravním terminálu a přepravu jízdních kol veřejnou dopravou. Na přestupních uzlech v zahraničí jsou již dnes vidět často informační systémy, které cyklisty (ale také handikepované občany nebo rodiny s dětskými kočárky) nasměrují nejkratší bezbariérovou cestou k cíli a provedou je bezpečně celým terminálem. I když česká nádraží zatím zůstávají zahraničním příkladům hodně dlužna, seminář vytvořil dobrou platformu pro jednání o těchto otázkách.
Stojan, který má sloužit k odkládání kol před pokladnami, najdete na Hlavním nádraží v Praze. Cykloturisté s těžkými brašnami zde kolo nemohou prakticky zaparkovat. Foto: archiv Asociace cykloměst
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.