19. 10. 2014
Jak už jsme informovali, tento týden Ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení důležitou a poměrně obsáhlou novelu zákona o silničním provozu (zák. č. 361/2000 Sb.).
Bohužel, změny týkající se cyklistické dopravy jsou řešeny jen okrajově. Asociace měst pro cyklisty tak využije své možnosti a bude zásadním způsobem připomínkovat tuto novelizaci. V tomto článku najdete první reakce na předkládané změny, stejně jako historii projednávání a důvody, proč považujeme za nutné podstatným způsobem změnit přístup k cyklistické dopravě.
Proč se mají řešit cyklolegislativní změny v plném rozsahu, tak jak je prezentuje nová Cyklostrategie 2013? V této chvíli se připravují pravidla pro čerpání financí z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v letech 2014-2020. Cíl 1.2. tohoto programu je zaměřen na podporu udržitelných forem dopravy. Současné přípomínky ze strany Evropské komise hovoří jasně – opatření mají směřovat ke snižování využívání individuální automobilovou dopravu ve městech a naopak podporovat veřejnou a cyklistickou dopravu a chůzi, tedy celou tzv. koalici mobility. Opatření je celá řada, ale i ona automaticky směřují ke zvyšování bezpečnosti všech účastníků, Mimochodem i tím, že dopravu spíše zklidňujeme a nezapomínáme na budování relevantní infrastruktury pro cyklisty a chodce. Nejsou to ale opatření, která jdou proti lidem a proti autům, ale naopak společně mají budovat místa s „dobrou adresou“. Podobné zkušenosti přináší i vývoj v posledních 25 letech v Německu (zde si můžete přečíst některé postřehy vedoucího odboru dopravy města Lipska). Nepřinášíme ovšem revoluční myšlenky. O stejném se zmiňují i články, které vyšly v časopise Respekt v uplynulých letech:
Jde tu především o to, co je podstatou navrhovaných změn a jaké budou jejich důsledky. Jaká vlastně chceme mít města? Mají být taková jako Lipsko či Vídeň nebo jako ta naše, současná? Je velmi laciné, když se vše odůvodní větou „chceme především cyklistovi zajistit bezpečnost“. To ale přeci chceme všichni. Jde jen o to, jakými cestami, či z jaké strany se k danému cíli dostaneme.
Příprava legislativních změn probíhala od roku 2011, hlavní milníky jejich projednávání jsou:
Takových "cyklostezek" je v ČR řada. Po nich musí cyklisté jezdit, jinak dostanou pokutu. Změnit to může nová legislativa.
1. povedl se vyšší důraz na bezpečnost a ohled k cyklistům (§16 - objíždění a §17 - předjíždění)
2. nesmí se zastavit a stát v pruhu pro cyklisty (§27)
3. definován jízdní pruh pro cyklisty, avšak nejsou definovány vztahy při odbočení, takže nové jízdní pruhy stejně jako vyhrazené jízdní pruhy nelze provádět přes křižovatky - veškeré cyklopruhy (i na hlavních) zůstanou v křižovatkách přerušované (splněn - ale jen částečně - jeden z našich legislativních bodů)
4. definovány osobní přepravní prostředky (§56a), avšak ve vztahu k cyklistům polovičatě – uživatelé osobních prostředků mohou ohrozit cyklisty v případě, že jim bude povolena jízda po stezkách. Nakonec je vágně uvedeno, že pro ně platí obdobně jiné §, avšak není řečeno z jaké pozice.
5. zůstala povinnost užít opatření pro cyklisty - na mnohých místech přeci může cyklista pruh opatření opustit, tj. odbočit. Takto je povinen jich užít. V opačném případě je třeba např. vyhraz. pruh přerušit, což se v současnosti děje – vznikají absurdní, nepřehledná a částečná řešení.
6. s koridorem pro cyklisty se v zákoně vůbec nepracuje (vypadla ustanovení o odbočování §21, zůstala definice řazení k pravému okraji při odbočování vpravo, což limituje umisťování koridorů),
7. vypadla původně navrhovaná povinnost neohrozit cyklistu při určitých manévrech (§5)
8. vypadla původně navrhovaná ustanovení ohledně vjíždění na pozemní komunikaci § 23 – zřejmě tedy bude nadále docházet k přerušování stezek a budou umisťovány nadále lesy značek
9. vypadla původně navrhovaná i ustanovení ohledně míst pro překonání komunikace
10. díky samostatnému definování osobních přepravních prostředků (obdoba segway) není řešen provoz bruslařů na stezkách pro chodce a cyklisty, především jasně určená strana, při které se mají pohybovat a povinnost pohybovat se za sebou (§53 a 57)
Asociace měst pro cyklisty v souladu s Legislativními pravidly vlády ČR schválené dne 19. března 1998 č. 188 a ze dne 14. prosince 2011 č. 922 usnesením vlády ze dne 14. listopadu 2012 č. 820 má dle článku č. 5 bod ( 11) právo se vyjádřit k orgánu, který předkládá věcný záměr k připomínkám (MD ČR).
Asociace proto využije tohoto práva a bude návrh zákona připomínkovat.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.