Proč velká část žádostí o finance ze SFDI obsahuje chyby? Města požadují průhledný postup

16. 09. 2014

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) už dlouhodobě patří mezi hlavní zdroje financí nejen pro stavbu dálnic a velkých dopravních staveb, od roku 2001 přispívá také na infrastrukturu pro cyklistickou dopravu. O podporu konkrétních projektů žádají především města a obce.

Zhruba polovina žádostí na podporu cykloopatření v loňském roce ale vykazovala nedostatky. Zástupce SFDI to uvedl na semináři s názvem Možnosti měst a obcí při čerpání prostředků na rekonstrukci a výstavbu bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek, který společně uspořádaly Svaz měst a obcí České republiky, SFDI a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků.

Zástupci měst a obcí si často stěžují na postup, který vyřadí některé žádosti pouze na základě drobných formálních nedostatků, stejně jako na nedostatečné možnosti konzultací k jednotlivým projektům. „Pokud tak velké množství žádostí propadne, i přes využití možnosti konzultací, něco je zřejmě špatně,“ komentuje to například starosta Dobříše Jaroslav Malša. Projekt Bezbariérová Dobříš, který měl upravit podmínky ve městě směrem k vyšší bezpečnosti a přístupnosti pro seniory, maminky s kočárky a hendikepované, byl v prvním kole doporučen k financování. „Projektant konzultoval vše přímo na SFDI a upravil projekt podle jejich připomínek,“ popisuje Jaroslav Malša. Přes původní souhlasné stanovisko a po odstranění vytčených nedostatků však nakonec v srpnu město obdrželo zamítavé stanovisko. „Bylo mi řečeno, že této problematice rozumí jen tři nebo čtyři lidé v republice. Pokud jsou podmínky takto komplikované, raději si vybudujeme projekt z vlastních zdrojů,“ uzavírá starosta Dobříše.

Sdružení měst pod hlavičkou Asociace měst pro cyklisty se snaží ve spolupráci se SFDI najít řešení. „Jednou cestou je zkvalitnění podávaných žádostí a výchova mladých projektantů. Zároveň bychom rádi, aby se upravily postupy pro zpracování žádostí,“ říká jednatel Asociace Jaroslav Martinek. Počet lidí na kole roste a na mnoha místech je potřeba vybudovat nová řešení, která zajistí bezpečnost všem uživatelům. „Městům, která věnují nemalé prostředky i čas do přípravy projektů, jde hlavně o zvýšení bezpečnosti v ulicích a ochraně cyklistů i pěších,“ dodává Jaroslav Martinek. Nedostatečný pocit bezpečí na silnicích se potom projeví například tím, že část cyklistů přes nařízení zákona jezdí po chodníku. Často přitom stačí vyznačit cyklistický pruh ve vozovce, kde tak získají kola svůj prostor.

Právě program opatření na zvýšení bezpečnosti od SFDI byl od roku 2014 nově rozšířen o cyklistickou infrastrukturu. Díky tomu je možné financovat prostřednictvím SFDI také tzv. integrační opatření, jako jsou vyhrazené jízdní pruhy a prostory pro cyklisty, cyklistické koridory, světelná signalizace, úpravy obrubníků nebo povrchů. „Cyklistika se vyvíjí a reakcí na úrovni SFDI je částečná změna jejího vnímání,“ komentuje to ředitel fondu Tomáš Čoček a dodává: „Stále podporujeme především výstavbu cyklostezek, které považujeme za základní bezpečnostní prvek infrastruktury. Snažíme se ale naše dotační programy rozšířit o nové oblasti infrastruktury pro cyklodopravu.“

Asociace cykloměst ve spolupráci se SFDI a Ministerstvem dopravy by proto ráda pozvala všechny zájemce na seminář s názvem „Jak na cyklistickou infrastrukturu – novinky pro rok 2015“, který se bude konat 25. listopadu 2014 v budově Ministerstva dopravy. Kromě nových pravidel SFDI, která platí od letošního roku, se zde představí také připravované změny legislativy a diskutovat se bude nad příklady vzorových ukázkových žádostí. SFDI nabídne účastníkům také svoji čerstvě vydanou publikaci Česko cyklistické, která ukazuje základních prvky cyklistické infrastruktury z pohledu legislativního i toho praktického. SFDI přispívá na budování cyklistických stezek již od roku 2001, za tuto dobu podpořil projekty v hodnotě 1,485 mld. Kč. Více o připravovaném semináři najdete v průběhu října na webu cyklokonference.cz.

Modul: Novinky