Finance na podporu udržitelné dopravy se najdou v IROP

09. 09. 2014

Dne 20. srpna 2014 se v Jihlavě sešel pracovní tým, který připravuje podmínky pro čerpání zdrojů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro období 2014 - 2020. Jednání se zúčastnili také zástupci Asociace měst pro cyklisty.

Česká města budou v následujícím programovém období moci žádat prostředky pro celou řadu aktivit, koalice udržitelné dopravy (tedy pěší, cyklistické a veřejné dopravy) se dotýká především Specifický cíl 1.2 - Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy.

Za pomoci naplnění tohoto cíle by mělo klesnout využívání automobilové dopravy především ve prospěch šetrnějších způsobů přepravy, jakými jsou doprava veřejná, cyklistická či pěší. Rozvoj alternativních způsobů přepravy by měl vést mimo jiné k poklesu množství dopravních nehod, kongescí, zlepšení životního prostředí snížením emisí, vibrací a hluku za současného zvyšování bezpečnosti provozu a zajištění bezbariérového přístupu.

Mezi podporovanými aktivitami jsou v současné verzi programového dokumentu uvedeny:

  • Výstavba a modernizace přestupních terminálů pro veřejnou dopravu a systémů pro přestup na veřejnou dopravu P+R, K+R, B+R za účelem podpory veřejné dopravy a multimodality.
  •  Výstavba, rekonstrukce nebo modernizace inteligentních dopravních systémů (ITS) a dopravní telematiky pro veřejnou dopravu,
  •  zavádění nebo modernizace řídících, informačních, odbavovacích a platebních systémů pro veřejnou dopravu.
  • Nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel pro přepravu osob a výstavba plnících a dobíjecích stanic pro nízkoemisní a bezemisní vozidla pro přepravu osob za účelem zmírnění negativních dopadů v dopravě.
  • Nákup vozidel, zohledňujících specifické potřeby účastníků dopravy se ztíženou možností pohybu a orientace s cílem přispět k bezbariérovosti veřejné dopravy.
  • projekty vedoucí ke zvyšování bezpečnosti železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy, projekty rozvíjející cyklodopravu (např. výstavba a rekonstrukce cyklostezek a cyklotras, budování doprovodné infrastruktury ve vazbě na další systémy dopravy nebo realizace cyklistických jízdních pruhů.
  • Jako doplňková aktivita bude podporována zeleň v okolí přestupních terminálů budov a na budovách, např. zelené zdi a střechy, aleje a doplňující zeleň v síti u cyklostezek a cyklotras, např. zelené pásy, aleje a liniové výsadby.

Klíčové pro úspěch projektu přitom bude prokázat, že je v souladu s principy udržitelné mobility (u velkých měst a aglomerací bude tento požadavek třeba prokázat vypracováním plánu udržitelné městské mobility – SUMP). Mezi další navrhované podmínky patří soulad s Dopravní politikou ČR a Cyklostrategií 2013.

Přestože o konkrétních podmínkách programu se teprve bude jednat a celkový programový rámec ještě čeká na schválení ze strany Evropské komise, stávající podoba nahrává především připraveným městům, které mají vizi a postupují na základě strategických dokumentů.

 

Modul: Novinky