14. 08. 2014
Termín dostavby dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Smiřice a Jaroměř je ohrožen. Postarala se o to kauza, která přitáhla pozornost médií. Obec Stěžery, přes jejíž katastr má nově postavená dálnice vést, požaduje, aby stát zajistil bezpečný přechod pro cyklisty vybudováním cyklostezky u plánovaného nadjezdu. Podle odhadu by to představovalo investici zhruba 11 milionů korun a sama obec takové prostředky k dispozici nemá. Požaduje proto, aby stavbu cyklostezky zaplatil investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic. Bez toho nechce obec svolit s prodejem dvou pozemků, které jsou na trase nově plánované stavby dálnice.
O kauze informovala diváky například Česká televize dne 13. srpna 2014 v reportáži „Obec Stěžery blokuje dostavbu dálnice D11“. Následuje úvaha o možném vyvlastnění obou pozemků. V současnosti totiž nemá správce dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy (ŘSD) ani II. třídy (kraj) povinnost řešit dopravní bezpečnost cyklistů na silnicích I., resp. II. třídy, a to v hlavním ani přidruženém dopravním prostoru. Problém tak nastává v soubězích nebo i mimoúrovňových kříženích, kde jsou zpravidla potřeby cyklistické dopravy systematicky opomíjeny. Především malé obce totiž nemají na výstavbu bezpečných řešení prostředky. Řešení, která vznikají často dodatečně, jsou potom nákladná a pro cyklisty často nepříliš komfortní.
Vládou schválený dokument Cyklostrategie 2013 doporučuje řešit potřeby nemotorové dopravy v území již ve fázi počátečních prověřovacích studií záměru. Případ obce Stěžery ukazuje, že pomoc kraje či státu v takových případech zdaleka není automatická. Počáteční spor bude mít pravděpodobně pokračování v podobě jednání s Královéhradeckým krajem, který možná finančně pomůže. Na systematické ošetření, aby k podobným situacím nemuselo docházet, si Česká republika však ještě nějaký čas počká.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.