Může se Olomouc stát českým Oxfordem? Podle Univerzity Palackého i politků to půjde

19. 11. 2015

Na veřejné debatě v Olomouci se sešli zástupci politických stran, Asociace měst pro cyklisty a Univerzity Palackého (UP). Hovořili o tom, jak v Olomouci nastartovat změny, které povedou k  větší kvalitě života ve městě. Své zástupce vyslaly všechny hlavní politické strany, které tvoří politickou reprezentaci města. Univerzita požaduje konkrétní kroky a tvorbu bezpečné infrastruktury pro cyklisty, politici obecně souhlasili s potřebou podpořit cyklodopravu.

Rektor UP Jaroslav Miller se věnuje vývoji městských struktur a debata se podle něj za posledních padesát let výrazně posunula. „Dřívější obrovský nárůst automobilismu už nějakou dobu nahrazuje intenzivní řeč o kvalitativních aspektech městského života, o obnově komunity ve městě, o posílení městské identity, sounáležitosti obyvatel s jedním konkrétním městem. Myslím si, že univerzitní projekt UP Bike může napomoci zvýšení kvality života,“ řekl Miller.

Čas na změnu

Jaroslav Martinek z Asociace měst pro cyklisty prohlásil, že sedm let starý Strategický plán rozvoje města Olomouce a mikroregionu Olomoucko cyklistickou dopravu neobsahuje, věnuje se pouze cyklistickým stezkám z hlediska rekreace.

„Je na čase hovořit o dopravě, mobilitě ve městě. Jakým způsobem stavíme, vytváříme města,“ zdůraznil Martínek. Jako příklad vyzdvihl Vídeň, která razantně podporuje pěší, hromadnou a cyklistickou dopravu.

Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor a jednatel Asociace měst pro cyklisty

Bezpečnost na prvním místě

Sednout dnes na kolo a dopravit se na něm do školy, práce, zájmového kroužku je podle mnohých často komplikované až nebezpečné. Problémem je nevyváženost v možnostech mezi dopravou pěší, cyklistickou, městskou hromadnou a automobilovou. Město pro cyklistickou variantu dopravy zatím nevytváří podmínky.

Z šetření filozofické fakulty s tisícovkou respondentů také vyplynulo, že autem lidé jezdí především proto, že je tato doprava pro ně časově výhodná, pohodlná a také bezpečná. „To je něco, co můžeme změnit, když uzpůsobíme infrastrukturu města,“ řekl dopravní psycholog Matúš Šucha z Filozofické fakulty UP.

Bezpečnost je důležitý aspekt i podle prorektora UP Petra Bilíka. „Poté, co jsme odstartovali projekt UP Bike, udělal jsem rodinnou revizi cestování na kole. Zjistil jsem, že svou manželku a děti na kole z Neředína do města nepustím, neboť je to nebezpečné. Nejde o to, že trasu nějak projedete, jde o to, jak bezpečně,“ naznačil Bilík.

Konsensus

Že ke zdravému životnímu stylu patří i aktivní doprava, potvrdil Zdeněk Hamřík z Fakulty tělesné kultury UP, který je řešitelem mezinárodní studie HBSC věnující se životnímu stylu dětí, jejímž smyslem je vytvořit podklady pro politické rozhodování. Její výsledky ukazují, že jen 20 procent dětí je v Česku pohybově aktivních. Přitom stejný poměr dětí bojuje s nadváhou.

„Začínáme být nejobéznější populace v Evropě i v rámci světa. Aktivní doprava do životního stylu rozhodně patří,“ uvedl Hamřík.

Společně se zástupci univerzity diskutovali v Jazz Tibet Clubu politici Pavel Bednařík ze Strany zelených, Radim Schubert z ODS, Vojtěch Pikal z České pirátské strany, Antonín Staněk za ČSSD, Aleš Jakubec z TOP 09, lidovec Ladislav Šnevajs, Miroslav Žbánek z ANO a Miroslav Marek z KSČM. S rozvojem cyklodopravy v Olomouci ideově všichni souhlasili.

„Nebylo by dobré, aby se debata do budoucna věnovala pouze financím a infrastruktuře. Jsem ochoten městu vyjít vstříc. Měli bychom se však bavit víc o mentalitě lidí, to je základní problém,“ prohlásil rektor Miller a dodal, že by přivítal i osvětu. „Například že primátor začne jezdit na kole,“ řekl.

 

Přečtěte si také:

 

Připraveno s využitím podkladů od Milady Hronové, UP Olomouc
Foto: Milada Hronová

 



Přečtěte si také

ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

28. 09. 2023 | „Během posledních několika málo let vzrostl počet cyklistů v Olomouckém kraji zhruba o 12 %,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Nárůst počtu cyklistů potvrzují reálná data z automatických sčítačů, kterých je na Olomoucku nainstalováno celkem 10. Cyklodoprava... číst dále
ROZHOVOR: Do rozvoje infrastruktury pro cyklisty se v Olomoucké aglomeraci významně investuje

Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

19. 06. 2023 | Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty. Ten byl představen na tematické pracovní skupině pro cyklodopravu, konaného dne 1.6.2023. Plán na realizaci cyklistické sítě nejen v Olomouci, ale i v celém kraji, je možné si prohlédnout... číst dále
Statutární město Olomouc má připraven plán na realizaci bezpečné dopravní sítě pro cyklisty do roku 2030

Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

31. 03. 2023 | Duben i květen aktivně a udržitelně. Olomouc se na jaře zapojuje hned do dvou celostátních kampaní na podporu aktivní mobility a zdravého pohybu. Do výzev 10 000 kroků i Do práce na kole se mohou zapojit týmy i jednotlivci.   Dubnovou výzvu 10 000 kroků opět vyhlašuje... číst dále
Obyvatelé Olomouce mohou začít jaro aktivně

Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

30. 03. 2023 | Olomouc se chce v následujících letech zaměřovat na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Vedení města představilo nové programové prohlášení do roku 2026, které obsahuje dvanáct hlavních programových bodů. Jedním z hlavních cílů je podpora udržitelné dopravy v Olomouci.... číst dále
Nové programové prohlášení Olomouce se zaměřuje na udržitelnou dopravu

Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

24. 11. 2022 | V příštím a přespříštím roce čeká Olomouc osm projektů, které pomohou vylepšit stezky pro cyklisty.  Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert přiblížil, na co se olomoučtí cyklisté mohou těšit. „Příští rok bychom rádi vyprázdnili zásobník projektů... číst dále
Obří investice za stamiliony. Co Olomouc připravila pro cyklisty?

Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

05. 07. 2021 | Se souhlasem města Olomouce, člena spolku Partnerství pro městskou mobilitu, je zveřeněn příspěvek z webu města Olomouce z 2. července 2021 na téma "Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále." Návrh nové parkovací politiky je dopracovaný a připravený k představení... číst dále
Příprava nové parkovací politiky města Olomouce jde do finále

Olomouc má novou parkovací politiku

25. 11. 2020 | Rozdělení města na čtyři zóny předpokládá návrh tzv. parkovací politiky města Olomouce. Schválili jej městští radní s tím, že zpracovatelé by jej měli ještě dopracovat. Uvedl to deník Právo ve svém včerejším vydání. Celý článek je ke stažení pod textem. číst dále
Olomouc má novou parkovací politiku

Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

07. 11. 2020 | Město Olomouc představilo plán, jak v době COVID efektivně podporovat rozvoj cyklistické dopravy: Počítá s národními a evropskými dotačními zdroji. Proto se v této chvíli zaměřuje na projektovou připravenost více jak 20 nových cyklistických komunikací. Nečeká jen na dotace... číst dále
Náměty pro podporu cyklodopravy z Olomouce

Stručné představení města Olomouc

Všechny novinky města Olomouc

Modul: Novinky