19. 11. 2015
Na veřejné debatě v Olomouci se sešli zástupci politických stran, Asociace měst pro cyklisty a Univerzity Palackého (UP). Hovořili o tom, jak v Olomouci nastartovat změny, které povedou k větší kvalitě života ve městě. Své zástupce vyslaly všechny hlavní politické strany, které tvoří politickou reprezentaci města. Univerzita požaduje konkrétní kroky a tvorbu bezpečné infrastruktury pro cyklisty, politici obecně souhlasili s potřebou podpořit cyklodopravu.
Rektor UP Jaroslav Miller se věnuje vývoji městských struktur a debata se podle něj za posledních padesát let výrazně posunula. „Dřívější obrovský nárůst automobilismu už nějakou dobu nahrazuje intenzivní řeč o kvalitativních aspektech městského života, o obnově komunity ve městě, o posílení městské identity, sounáležitosti obyvatel s jedním konkrétním městem. Myslím si, že univerzitní projekt UP Bike může napomoci zvýšení kvality života,“ řekl Miller.
Jaroslav Martinek z Asociace měst pro cyklisty prohlásil, že sedm let starý Strategický plán rozvoje města Olomouce a mikroregionu Olomoucko cyklistickou dopravu neobsahuje, věnuje se pouze cyklistickým stezkám z hlediska rekreace.
„Je na čase hovořit o dopravě, mobilitě ve městě. Jakým způsobem stavíme, vytváříme města,“ zdůraznil Martínek. Jako příklad vyzdvihl Vídeň, která razantně podporuje pěší, hromadnou a cyklistickou dopravu.
Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor a jednatel Asociace měst pro cyklisty
Sednout dnes na kolo a dopravit se na něm do školy, práce, zájmového kroužku je podle mnohých často komplikované až nebezpečné. Problémem je nevyváženost v možnostech mezi dopravou pěší, cyklistickou, městskou hromadnou a automobilovou. Město pro cyklistickou variantu dopravy zatím nevytváří podmínky.
Z šetření filozofické fakulty s tisícovkou respondentů také vyplynulo, že autem lidé jezdí především proto, že je tato doprava pro ně časově výhodná, pohodlná a také bezpečná. „To je něco, co můžeme změnit, když uzpůsobíme infrastrukturu města,“ řekl dopravní psycholog Matúš Šucha z Filozofické fakulty UP.
Bezpečnost je důležitý aspekt i podle prorektora UP Petra Bilíka. „Poté, co jsme odstartovali projekt UP Bike, udělal jsem rodinnou revizi cestování na kole. Zjistil jsem, že svou manželku a děti na kole z Neředína do města nepustím, neboť je to nebezpečné. Nejde o to, že trasu nějak projedete, jde o to, jak bezpečně,“ naznačil Bilík.
Že ke zdravému životnímu stylu patří i aktivní doprava, potvrdil Zdeněk Hamřík z Fakulty tělesné kultury UP, který je řešitelem mezinárodní studie HBSC věnující se životnímu stylu dětí, jejímž smyslem je vytvořit podklady pro politické rozhodování. Její výsledky ukazují, že jen 20 procent dětí je v Česku pohybově aktivních. Přitom stejný poměr dětí bojuje s nadváhou.
„Začínáme být nejobéznější populace v Evropě i v rámci světa. Aktivní doprava do životního stylu rozhodně patří,“ uvedl Hamřík.
Společně se zástupci univerzity diskutovali v Jazz Tibet Clubu politici Pavel Bednařík ze Strany zelených, Radim Schubert z ODS, Vojtěch Pikal z České pirátské strany, Antonín Staněk za ČSSD, Aleš Jakubec z TOP 09, lidovec Ladislav Šnevajs, Miroslav Žbánek z ANO a Miroslav Marek z KSČM. S rozvojem cyklodopravy v Olomouci ideově všichni souhlasili.
„Nebylo by dobré, aby se debata do budoucna věnovala pouze financím a infrastruktuře. Jsem ochoten městu vyjít vstříc. Měli bychom se však bavit víc o mentalitě lidí, to je základní problém,“ prohlásil rektor Miller a dodal, že by přivítal i osvětu. „Například že primátor začne jezdit na kole,“ řekl.
Připraveno s využitím podkladů od Milady Hronové, UP Olomouc
Foto: Milada Hronová
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.