3 principy výstavby bezpečné dopravní sítě pro cyklisty

29. 08. 2024

Pro lepší pochopení principů výstavby bezpečné dopravní sítě pro cyklisty se přes léto uskutečnily tři cyklistické exkurze, které v praxi ukázaly, jak na to. Na konferenci se těmto principům budeme věnovat a shrneme naše průzkumy v terénu.

Princip 1 – investujme v rámci hlavní dopravní sítě pro cyklisty jen tam, kde to má smysl 

V červnu letošního roku jsme s cyklokoordinátory projeli trasu č. 14 a 17 v Českém ráji. Společně jsme viděli, že Greenway Jizera č. 17 má obrovský potenciál pro rozvoj (klidná trasa kolem řeky, vhodná pro rodiny s dětmi) a má smysl zde dále budovat. Oproti tomu trasa č. 14 představuje starší typ kopcovité cyklotrasy vedený po silnici. Zde nevidíme důvod pro další investice. Hlavní bezpečná dopravní síť tak počítá jen s cyklotrasou 17. Z hlediska cykloturistiky se stále počítá s oběma cyklotrasami, přičemž cyklotrasa 14 má jen velmi omezené cykloturistické využití.

Princip 2 – postupně optimalizujme značenou síť cyklotras

V červenci jsme jako součást mezinárodního setkání pracovní skupiny projektu Active2Public Transport projeli okružní cestu po cyklistických stezkách na trase Olomouc–Litovel–Uničov–Šternberk–Olomouc. Zahraničním expertům i krajským cyklokoordinátorům jsme představili spolupráci obcí a Olomouckého kraje na vytvoření bezpečné a spojité cyklotrasy v celkové délce 66 km, na které nepotkáte auto.

Je třeba podotknout, že celý okruh se budoval zhruba 20 let, kousek po kousku. Což byl hlavní důvod, proč Olomoucký kraj přišel s odvážnou myšlenkou: je třeba postupně přeznačovat síť cyklotras, která vznikla před 25 lety, tedy v době, kdy na silnicích nebylo tolik aut a cyklostezek bylo pomálu. Dnes je situace jiná. Olomoucký kraj si proto nechal zpracovat projekt optimalizace vedení cyklotras. Ze závěrů vyplynulo přeznačení cyklotrasy 511 (Litovel–Uničov) v příštím roce, a zároveň dojde k vyznačení nové cyklotrasy 518 (Olomouc–Šternberk) a 519 (Uničov–Šternberk). V tomto kontextu začnou mít cyklotrasy a jejich značení skutečně prioritně dopravní význam. 

Princip 3 – bez obcí a měst se ovšem neobejdeme

V srpnu jsme byli pozvaní na dvoudenní sraz cyklokoordinátorů do Ostravy. První den jsme jeli na kole městem po rušné cyklotrase vedoucí z Dolní oblasti Vítkovic až na Landek. Zpět jsme pak jeli po klidné cyklotrase podél řeky Ostravice. Tato exkurze chtěla ukázat velký vliv měst na rozvoj cyklodopravy. Nejde jen o to, že zajistíme pro cyklisty atraktivní cestu podél řek, ale pravdou je, že obyvatelé našich měst ještě více potřebují bezpečný a atraktivní průjezd městem. A právě celkové zlepšení podmínek pro jízdu na kole řeší Ostrava ve své nové Koncepci cyklistické dopravy zpracovanou Městským ateliérem prostorového plánování a architektury (MAPPA), který je také jedním z přednášejících na naší cyklokonferenci.

Na srpnové ostravské konferenci jsme se naučili ještě jednu věc. Destinační společností byla představena cyklotrasa 10 procházející regionem Těšínské Slezsko včetně upozornění na několik problematických úseků, které se na trase vyskytují. Díky přítomnosti koordinátora městské mobility města Třince, který přesně identifikoval riziková místa, tak mohl být prezentován jeho návrh na způsob odstranění. 

Cílem je tyto problematické úseky jednotlivých tras popsat a navrhnout možná řešení a zanést je na portál Cyklovize2030. To dokážou právě obce, které trasa protíná. 

3 principy výstavby bezpečné dopravní sítě pro cyklisty
Modul: Novinky