29. 05. 2024
Dne 29. 5. 2024 proběhlo pracovní jednání Jihomoravského kraje a mikroregionálních cyklokoordinátorů.
Náměstek hejtmana Jan Zámečník přivítal hosty krátkým proslovem, ve kterém zdůraznil, že kraj bere implementaci nové Koncepce cyklistiky vážně. Vyjádřil zájem o prohloubení spolupráce s mikroregionálními cyklokoordinátory a informoval o navrhovaném dotačním titulu, který podpoří jejich činnost.
Vojtěch Kubík zahájil prezentaci, ve které byly představeny nejdůležitější body z Koncepce, popis aktivit krajských a mikroregionálních cyklokoordinátorů, plán organizace a návrh financování. Dále podrobněji představil navrhovaný dotační titul na činnost cyklokoordinátorů. Celkově kraj plánuje rozdělit 3 miliony korun ročně mezi jednotlivé cyklokoordinátory, což znamená 150 000 Kč pro jednoho koordinátora z každého ORP.
Dotační titul by měl být součástí Dotačního programu na rozvoj cyklistiky a cyklodopravy v
Jihomoravském kraji od roku 2025. Následně Kubík informoval o současném pokrytí cyklokoordinátory, kdy naprostá většina obcí je již pokryta, a slíbil, že se v následujících dnech pokusí najít vhodného zástupce pro nezastoupené obce.
Mikroregionálním cyklokoordinátorům byla představena dohodnutá spolupráce s destinačním
managementem, který s nimi bude spolupracovat na produktech cestovního ruchu (kontakty
na jednotlivé destinační managementy jsou součástí prezentace). Dále byly představeny
aktivity kraje, které kraj započal na základě koncepce.
Byl představen web „Stavby cyklo“, což je webová aplikace, ve které je možné prostorově zobrazovat plánování cyklostezek. V této aplikaci by kraj chtěl sledovat aktuální průběh výstavby cyklostezek a cyklokoridorů. Web bude rozdělený na dvě vrstvy: první vrstva bude obsahovat cyklokoridory a bude ji spravovat sám kraj, druhá vrstva bude obsahovat všechny cyklotrasy KČT a logované cyklotrasy v JMK. Správa a doplnění atributů bude na bázi dobrovolné práce mikroregionálních cyklokoordinátorů, kteří web mohou využívat pro své vlastní potřeby. V prezentaci je k dispozici odkaz na návod k úpravě dat na webu. Je potřeba si na kraji zažádat o přístup do aplikace. Podkladovými daty bude tabulka (je přístupná pouze mikroregionálním cyklokoordinátorům). Kubík vyjádřil přání nad jejím doplněním jak již realizovanými cyklokoridory, tak projekty budoucí realizace. Po zadání dat do aplikace bude
nahraná vrstva po jednotlivých ORP kontrolována s mikroregionálními cyklokoordinátory.
Projekt parkování kol – kraj provedl průzkum parkování kol u kulturních památek a nyní hledá zdroj pro případné financování cyklostojanů. Zmínil možnost žádat o dotaci na cyklostojany v rámci krajského dotačního programu.
Projekt manuálu k vybudování cyklostezky – veřejná zakázka podzim 2024. Bude sloužit jako
návod obsahující postupné kroky k úspěšnému vybudování cyklostezky. Kraj vytvoří přehledný soupis, kde a na co je možné žádat u státních a evropských dotačních programů.
Jaroslav Keprt představil krajské investiční projekty (Transbordér, cyklostezku Svitava, úsek
Blansko – Nový hrad, cyklostezku Rebešovice).
Poté si vzal slovo Jaroslav Martínek, národní cyklokoordinátor a zástupce Partnerství pro městskou mobilitu. Ve své prezentaci představil základní pilíře cyklovize 2030, které jsou:
1. Záměr a tým – Je potřeba mít tým starostů napojených na mikroregionální
cyklokoordinátory, kteří připravují místní projekty, ty jsou napojené na krajského
koordinátora.
2. Terminologie – Dle Středočeské koncepce cyklistiky jsou páteřní cyklotrasy rozděleny
do tří úrovní: červená - národní význam, modrá - nadregionální význam, zelená -
regionální význam.
3. Krajské cyklostrategie – Vést cyklotrasy po bezpečných trasách mimo silnice. Uvádí
příklady rušených cyklotras na silnicích vyšší třídy.
4. Obce, města, kraje a detail.
5. Síť cyklotras.
6. Osvěta – Je potřeba cyklodopravu představit veřejnosti, například tiskovými zprávami.
Sdílení nových projektů na citychanger.eu/promeny, vytvoření medailonku města s
méně textem a více fotkami, možné zaslat na jarda@dobramesta.cz.
7. Upřesnění detailu – Problém neposkytování dotací pro stezky s B11, pouze pro C8.
8. Finalizace spojená s financemi.
9. Monitoring a rozvoj – Kraj má mít přehled o hotových projektech.
Zdůraznil, že pro rozvoj cyklistiky je důležitá práce mikroregionálních cyklokoordinátorů a že je potřeba věnovat pozornost značení, aby se přetrasovalo na bezpečné cyklostezky mimo silnice vyšších tříd.
Poté započala diskuze. Zástupce ORP Ivančice upozornil na problematiku žádostí z IROP, kdy úředníky nezajímá návaznost celkového projektu, ale návaznost jednotlivé etapy, což může vést k nesplnění podmínek dotačního programu. Zmínil také, že by bylo vhodné, aby se našich setkání účastnil zástupce KČT případně i zástupce Mapy.cz jakožto silný partner, který má vliv na veřejnost.
V závěru se diskuze dotkla problematiky značení, kdy podstatná část cyklistického značení nemá vlastníka. Juraj Flamik zdůraznil, že je důležité, aby u nového značení byl znám vlastník a aby se dohledali vlastníci značek tam, kde je to možné.
Na závěr si vzal slovo zpracovatel Koncepce Pavel Kohout. Poděkoval cyklokoordinátorům za jejich práci při vzniku koncepce a zmínil, že kraj již na koncepci reaguje a započal první aktivity k jejímu naplňování. Vyzval je, že není nutné činit vše, co koncepce navrhuje, nechť si vyberou třeba jen jednu aktivitu, které se z koncepce budou věnovat. Někdo může řešit dopravu dětí do škol na kole, jiný spolupráci starostů na páteřní cyklostezce.
Přehled úkolů plynoucích ze setkání:
Představení koncepce, cyklokooridotů (starostům, osobám zabývající se rozvojem cyklistiky, DSO, MAS,DMO, TIC).
Doplnění projektů do tabulky (existující i budoucí). Po nahrání na web Stavby cyklo proběhne kontrola dat
Navázání kontaktů a spolupráce s DMO v rámci spádového území v působnosti cyklokoordinátora.
Aktivní komunikace na téma cyklodoprava a cykloturistika, příprava a realizace projektů v území.
Průběžné předávání informací ze strany kraje.
doplnění vhodných zástupců mikroregionálních cyklokoordinátorů pro nezastoupené území.
Další jednání s cyklokoordinátory je plánováno na říjen 2024.
Koncepce ke stažení: Odkaz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.