03. 06. 2024
Středočeský kraj se podílí na rozvoji bezpečné sítě cyklostezek a dnes se připojil ke Světovému dni kola a k národní iniciativě Cyklovize2030. Ta si dává za cíl podporu cyklodopravy. Iniciativa vzniká ze strany krajů a měst, Středočeský kraj do ní vkládá svou nedávno schválenou Koncepci rozvoje cyklistiky pro roky 2024–2030.
Středočeský kraj se dnes připojil ke Světovému dni kola a k národní iniciativě Cyklovize2030, která si dává za cíl podporu cyklodopravy. Iniciativa vzniká ze strany krajů a měst, Středočeský kraj do ní vkládá svou nedávno schválenou Koncepci rozvoje cyklistiky pro roky 2024–2030. „Tímto se stáváme jedním z hybatelů rozvoje bezpečné dopravní sítě pro milovníky cyklistiky, pod hlavičkou národní iniciativy Cyklovize2030,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
„Nechceme mluvit o nějaké vizi, chceme ukázat, že vize se již pomalu naplňuje, a že ji můžeme vidět skrze nově vybudovaným stezkám, které byly postaveny teprve nedávno, nebo se nyní budují, či se projektují,“ doplňuje Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor.
Středočeský kraj je aktuálně protkán zhruba 503 kilometry cyklostezek, které lidé vyhledávají nejčastěji pro cesty do práce a na výlety. Síť je však nespojitá a území pokrývá nerovnoměrně. „Jsme si vědomi, že cyklodoprava je nejen ve Středočeském kraji velmi oblíbená a že by síť měla být celistvá. Proto jsme schválili koncepci, která do jisté míry bude metodickým návodem anebo příkladem pro ostatní kraje tak, aby vznikla ucelená síť stezek a tras nejen u nás, ale po celé zemi. Včetně jejich klasifikace a zatřiďování,“ říká Petr Borecký.
Samozřejmostí je pak bezpečnost stezek jako takových. „Vysokou bezpečnost a kvalitu infrastruktury garantuje Eva Štěrbová, ambasadorka Cyklovize2030, která má pět malých dětí, se kterými jezdí na kole nejen po městě, ale i v přírodě a upozorňuje na možné bezpečnostní problémy. Mimo jiné je členkou týmu Partnerství pro městskou mobilitu. „Nám na bezpečnosti velmi záleží, proto jsme všechny krajské cyklokoordinátory požádali o vytipování bezpečných cest na kolech,“ doplňuje Petr Borecký.
„Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě a cyklistika je stále více celoroční aktivitou. Jde o pozitivní trend, který vyžaduje rozvoj bezpečné cyklistické infrastruktury – především cyklostezek, vzájemnou ohleduplnost mezi cyklisty a motoristy. Jsem rád, že BESIP je hrdý partner projektu Cyklovize2030,“ doplňuje vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Stezky a trasy by však nemohly vznikat bez finančního zajištění. Nejčastěji jsou skloňovány národní anebo unijní zdroje, nicméně Středočeský kraj jedná, spolu s dalšími kraji a partnery a pod hlavičkou Cyklovize 2030, o zvýšení finančních prostředků investovaných do cykloinfrastruktury. Mezi jinými lze uvést například ministerstva pro místní rozvoj a dopravy. „Důležitost udržitelnosti v oblasti dopravy stále narůstá, a proto se zaměřujeme na chytrá řešení. Investice do cyklostezek nám umožňují snížit spotřebu energie spojenou s dopravou, která představuje třetinu celkové spotřeby v naší zemi,“ míní Radim Sršeň, náměstek ministra pro místní rozvoj.
V rámci současného, unijního, programového období IROP 2021–2027 jsou pro výstavbu cyklostezek vyhrazeny prostředky ve výši 4,7 miliardy korun. V plánu je vybudovat 500 kilometrů nových cyklostezek. Další dodatečné prostředky jsou připraveny v rámci specifického cíle 5.1 CLLD–MAS (Community-Led Local Development – Místní akční skupiny). Objem financí určených na podporu komunitně vedeného místního rozvoje však bude ještě upřesněn.
Investice šly nejen z evropských fondů, ale také z národního rozpočtu. „V posledních letech došlo k výraznému navýšení finančních prostředků z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, které byly alokovány pro oblasti výstavby cyklistických stezek a zvyšování bezpečnosti. Za období posledních 3 let byly Výborem SFDI schváleny finanční prostředky přesahující 2 miliardy korun pro oblast cyklostezek a téměř 3 miliardy pro oblast zvyšování bezpečnosti,“ uvádí konkrétní údaje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. I díky těmto financím je dnes přístupná celá řada nových míst. Jejich přehled je k dispozici na webu www.ceskobezbarier.cz, který SFDI spustil v loňském roce. „Finanční prostředky směřují do výstavby stezek pro cyklisty, cyklopruhů, chodníků, míst pro přecházení, přechodů pro chodce, světelných signalizačních zařízení, podchodů, lávek, autobusových zastávek a podobně,“ doplnil informaci Zbyněk Hořelica.
Česká republika může cyklistům nabídnout vice než 5 000 km stezek, z toho Středočeský kraj pak 500 km. Souvislá síť v celé ČR se teprve buduje, je tedy nezbytně nutná synchronizace plánů. Proto Středočeský kraj už v polovině května svolal pracovní poradu, kde spolu se zástupci dalších regionů, spolku Partnerství pro městskou mobilitu, a Ministerstvem dopravy ČR jednali o naplnění této myšlenky. „Ze závěrů můžeme vyzvednout společnou mapu a také návrh na optimalizaci cyklotras, o které jsme taky dlouho na jednání mluvili. Mohu uvést příklad z Olomouckého kraje a také novou Cyklokoncepci města Ostravy, která je realizována v souladu se středočeskou,“ připomíná Jaroslav Martínek.
Tip na výlet ve Středočeském kraji
Cyklostezka Do Prahy na kole
Cyklostezka „Do Prahy na kole“ s celkovou délkou necelých 14 km kopíruje svým vedením příměstskou železnici. Na cestě z Mnichovic přes Všestary, Strančice, Světice, Říčany až do městské části Praha Kolovraty čeká na návštěvníky řada zastavení, herních prvků pro děti, altány, hřiště i místa k občerstvení. Pro rodiny s dětmi je zvláště zajímavý fakt, že kdykoli mohou nasednout na příměstský vlak, který je zaveze až do centra metropole na Hlavní nádraží v Praze. Více informací na Cyklostezka Do Prahy na kole
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.