Začal veletrh URBIS Smart Cities meetup

04. 06. 2024

Zástupci spolku se účastní celého veletrhu, který se koná na brněnském Výstavišti od úterý 4. 6. až do čtvrtka 6. 6.2024.

V dnešním programu jsme se zaměřili na panel s ministrem dopravy Martinem Kupkou na téma Mobilita budoucnosti.

V odpoledním programu s tématem: "Když vlastní auto přestává být nutností" byl osloven náš jednatel Jarda Martinek pro debatu v rámci intermodality: kombinací dopravních prostředků k lepší mobilitě. Jeho kolegy v diskuzi byl pan Michal Beránek, operátor ICT a pan Jan Vachtl, koordinátor zdravého města Votice. Moderátor si připravil otázky, na které všichni tři odpovídali souhrnně.

Přinášíme vám výběr otázek:

1. Když se podíváte na smart city – co vás v současné době překvapilo, zaujalo, nějaký trend – ve vztahu k mobilitě?

Jarda Martinek: Paní Rút Bízková ovlivňuje můj názor, souhlasím, že je to o lidech. Pokud se bavíme o datech, nejsou důležitá, důležitější je jejich dobrá interpretace.

Jan Vachtl: Souhlasím. Provádíme optimalizaci provozu, systém počítání lidí ve spojích.

Michal Beránek: Mám radost, chytrá doprava ulehčuje občanům život ve městěch, dostáváme se do datové doby, umíme sbírat data pomocí různých čidel. Nejdůležitjěší je analýza těchto dat. Důraz na data otevřel téma multimodalitu v dopravě.

2.  Nejlepší auto je žádné auto?

JM: Nesouhlasím, ale auto nemám, sdílím Autonapůl. Je to umění dobře kombinovat dopravní prostředky. Bydlím v Olomouci, všude jezdím na kole, do Prahy ideálně vlakem. Já jsem roztěkaný, buďte rádi, že nejsem řidič ????

JV: Votice bez auta by asi šly.

MB: Jsem kovářova kobyla, jezdím autem. Chtěll bych vyzdvihnout kvalitu MHD Praha v ČR i v Evropě.

3. Co to je intermodalita? Které dopravní prostředky to pro Vás představuje?

JV: U nás v obci sdílená mechanická kola – potvrdilo se nám, že sdílená kola jsou u autobusových zastávek a pak u nádraží - to jsou klíčová místa. Zapojili jsme i firmy, aby před nimi byly stanice. V současné době máme aktivních 500 uživatelů, 3200 výpůjček. Funguje to i v kopcovité krajině. Smysluplnost potvrdilo i fórum studentů.

MB: Intermodalita je pro mě složení trasy z místa A do B za použití několika módů dopravy (započítávání zpoždění, nahrazení jinou alternativou).

JM: Člověk se pořád rozhoduje a okolí munabízí, co může nakombinovat. On pak přepočítává, co z toho si v rámci svých možnosti, požadavků a vybere.


4. Podporují firmy intermodalitu?

JM: Jsem pro, abyse začlo u magistrátů či úřadů. Mohli by svým zaměstnancům nabídnout výhody za využití jiného dopravního prostředku, než auta (např. inspirace z Belgie, kde zaměstnanci dostávají peníze na oblečení - pro nás to je zatím "hudba budoucnosti").

JV: Jedna místní firma nabídla zaměstnancům místo 15 min jízdy na sdíleném kole dvojnásobek, aby stihli dojet až na ubytovnu.

5. Viděli jste někdy v praxi v ČR intermodální uzel, který by byl podle vaší představy – vybudovaný hub (auto, kolo, koloběžka).

JM: propojení Votice – Olbramovice, skvělý příklad. Z OL kraje Šternberk (elektrifikace tratě OL – Uničov), k tomu stojany na kola, cyklostezky. Ráno vstaneš a máš nabídku, co vybrat.

JV: Jsme aktivní obec, komunikujeme s krajem, ke každému vlaku jezdí bus, máme kola. Paradoxně zjišťujeme, že naprojektované obří parkoviště asi nebude potřeba.

MB: Helsinky v zahraničí. Praha doplácí na svou velikost. Máme platformu i techniku, ale nemáme legislativu (naházené koloběžky u Vltavy – nikdo nepřišel s řešením), máme uživatelé aplikací, můžeme ovlivnit poskytovatele, dát jim pravidla.

6. Co pěší doprava?

JM: Na chůzi jsme zapomněli – jsme lidští tvorové, je nám dána jako dar. Vykašli se na všechno a jdi 15 min pěšky – vrátí se nám to ve zdraví!

Začal veletrh URBIS Smart Cities meetup
Modul: Novinky