Cyklovize 2030 má sjednocenou terminologii páteřních cyklotras

17. 05. 2024

Dne 16. 5. 2024 v Benešově proběhlo další pracovní setkání Cyklovize 2030, na kterém došlo k upřesnění pojmenování kategorií cyklotras a cyklostezek. Nově budou páteřní trasy označené jako národní, nadregionální a regionální. Nová terminologie je využívána i v rámci nové Koncepce rozvoje cyklistiky ve Středočeském kraji. Jednání zorganizoval Středočeský kraj ve spolupráci s národním cyklokoordinátorem Jaroslavem Martinkem ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu.

Pralktické poznámky:

  • Nutno podpořit dopravní funkci a pohyb a současně tak minimalizovat dojíždění autem, v některých lokalitách je silný turismus, se kterým je třeba také počítat – např. Lipno.
  • Do mapy je zanesen ideální stav, který bude v roce 2030.
  • Mezikrajské návaznosti na červených trasách národního významu - 1 koridor = 1 barva napříč kraji
  • Nemusí být mezikrajské návaznosti na nadregionální a regionální trase – v odlehlých lokalitách můžou zůstat mezery, záleží na jednotlivých krajích.
  • Nebude společná norma na návrhové parametry konkrétních kategorií. Každý kraj si to bude určovat sám.

Obecné principy byly následně představeny na Olomouckém kraji.

  • Mapa neprezentuje dálkové a regionální cyklotrasy. To se řeší značením cyklotras. Tato mapa prezentuje dopravní síť pro cyklisty. Pokud tedy mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem chybí propojení značené červené cyklotrasy číslo 8. pak se nejedná o chybu. Jen se tím ukazuje, že trasa vede přes Nízký Jeseník a mezi Novým Malínem a Bruntálem nemá dopravní význam. To stejné platí v případě značené cyklotrasy Kouty nad Desnou - Červenohorské Sedlo - Jeseník. Jelikož se jedná jen o cykloturistické propojení, tak v této mapě není trasa zaznačena.
  • Je třeba ZDŮRAZNIT, že tady skutečně nemluvíme o dálkových, nebo regionálních cyklotrasách z pohledu cykloturistiky, ale zcela záměrně se mluví o dopravních cestách, o bezpečném propojení všech obcí s rozšířenou působností (ORP), o bezpečné síti dopravních cest vhodných pro cyklisty. K tomu se dají využít různé druhy komunikací.

Všechny kraje, ale i většina měst a obcí usilují o rozvoj infrastruktury pro cyklodopravu. Cílem je, aby tento druh dopravy mohl fungovat jako plnohodnotná součást dopravního systému. Infrastruktura je doposud nepropojená a území republiky pokrývá nerovnoměrně, někde zcela chybí. Kraje by k jejímu rozvoji měly využívat své kompetence a legislativní nástroje. Tento princip je prosazován i v rámci Asociace krajů ČR, přičemž jednotná terminologie by měla být základem, kdy bude jasné pojmenování při majetkoprávních vypořádáních pozemků pod budoucími cyklostezkami nutnými pro propojení sítě a koordinace jejich přípravy se stavbami silnic a železnic. Je třeba zdůraznil, že cyklodoprava, silniční i železniční doprava nemají stát proti sobě, jak je někdy v Česku špatně interpretováno, ale mají se navzájem doplňovat.

Jednotlivé kraje zasílají své podklady spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. , který je následně nahrává na mapový portál Cyklovize2030 https://mapa.stavbycyklo.cz/. Mapa bude postupně upravována na základě výstupů z jednání z Benešova z 16. 5. 2024.

Cyklovize 2030 má sjednocenou terminologii páteřních cyklotras
Modul: Novinky