13. 12. 2023
Hradec Králové platí za mekku cyklistiky. Nadprůměrný v oblibě jízdních kol je i celý kraj, kde podíl cest na kole převyšuje celostátní průměr více než dvakrát. Mezi jednotlivými okresy jsou nicméně velké rozdíly. Právě tomuto tématu byla věnována pracovní porada s názvem Rozvoj cyklodopravy v Královéhradeckém kraji do roku 2035 a Cyklovize 2030.
Kraj má čerstvě schválenou Strategii v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035, podle které k hlavním bariérám patří nedostatek bezpečné infrastruktury. Proto se Královéhradecký region připojil k projektu Cyklovize 2030, jehož cílem je budovat bezpečné cesty pro cyklisty. Na mapovém portále www.cyklovize2030.cz jsou proto již dnes k nahlédnutí páteřní dopravní cyklotrasy a také přehled chybějící infrastruktury pro cyklisty v Královéhradeckém kraji. Cílem je vytvořit dopravní spojení a propojit jednotlivá ORP (obce s rozšířenou působností) a města nad 3.000 obyvatel.
Strategii Královéhradeckého kraje v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035 schválilo zastupitelstvo na svém zasedání 4. 12. 2023. Mezi hlavní strategické cíle patří právě vytvoření bezpečných dopravních cyklotras. Místa s nejvyšší nehodovostí či chybějící infrastrukturu ukazuje online mapa kraje. V návaznosti na schválenou cyklostrategii se nyní připravuje akční plán s konkrétními opatřeními, která by se měla realizovat v letech 2025–2027. Za tím účelem budou krajští cyklokoordinátoři vyjíždět do regionu, aby se mohli blíže seznámit s konkrétními plány na výstavbu cyklistické infrastruktury.
Přestože kraj pravidelně nabízí finanční podporu pro obce, města a DSO, zásadní je zájem z jejich strany a připravenost jednotlivých projektů. Právě otevřený je dotační titul Rozvoj a budování cyklostezek a cyklotras v Královéhradeckém kraji, kde se žádosti mohou podávat až do 10. ledna 2024. Finance mohou obce, města a DSO využít například na projektovou dokumentaci, výkupy pozemků i na stavební práce v souvislosti s výstavbou cyklostezek a cyklotras.
V posledních letech byla vybudována řada významných projektů pro zvýšení bezpečnosti. Mezi hlavní patří dopravní spojení pro cyklisty mezi Hradcem Králové a obcí Vysoká nad Labem, spojení podél hlavní silnice ve Dvoře Králové nad Labem, či bezpečné parkování pro jízdní kola v Trutnově.
Státní fond dopravní infrastruktury podpořil od roku 2020 v kraji 64 projektů celkovou částkou 367 mil. Kč. Aktuálně se připravuje celá řada dalších projektů.
Zvláštní pozornost je věnována také sdíleným kolům, která si postupně nacházejí popularitu i u menších a středních měst. V Královéhradeckém kraji konkrétně systém funguje v pěti městech (Hořice, Dvůr Králové nad Labem, Rychnov nad Kněžnou, Hradec Králové, Vrchlabí) a od nového roku se přidá také Trutnov.
Seminář provázela řada dotazů ze strany měst, obcí i mikroregionů. Účastníci se zajímali především o podrobnosti podpory z evropských fondů, zkušenosti ohledně spolupráce a synchronizace při přípravě tras s vedením železničních či dálničních koridorů, a také o koordinační roli v oblasti cyklodopravy na národní úrovni. Pracovní setkání proběhlo v rámci projektu Cyklovize 2030, který je podporován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Text a foto: Ing. Jitka Vrtalová
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.