15. 12. 2023
Se svolením zveřejňujeme otevřený dopis dopravního inženýra Ing. Josefa Laži, který napsal dne 13. 12. 2024 ministrovi dopravy a ministrovi vnitra. Nejde totiž ani tak o konkrétní problém, v konkrétní lokalitě, ale o systémový problém, na který naráží mnozí z nás v různých městech a obcích po celém Česku.
Výtah z dopisu je uveden níže. Celé znění, včetně příloh najdete v přílohách.
„Otevřený dopis se týká pohledu státní organizace a státní správy na bezpečnost silničního provozu u „relativně nových“ silničních staveb v obcích, a to zejména s ohledem na bezpečnost bezmotorových druhů dopravy. Pro ilustraci byla vybrána letos zprovozněná stavba ‚Dálnice D56 Frýdek-Místek připojení na D48‘, konkrétně její částí okružní křižovatka ulic 17. listopadu a Kvapilova.
Na odpovědích oslovených institucí a orgánů Vám ale chci ukázat, že ani za tak dlouhou dobu od vydání územního rozhodnutí na tuto stavbu, ani za tolik popsaných koncepcí a plánů na udržitelnou městskou mobilitu a bohužel ani za tolik nehod cyklistů s motorovými vozidly ve vozovce nebo za tolik střetů cyklistů s chodci na chodnících jsme se v přemýšlení o skutečné ochraně zranitelnějších účastníků silničního provozu moc neposunuli. Nadále orgány státní správy zřejmě mají za to, že k ochraně chodců a cyklistů stačí platná legislativa. A jak vidmo, stav nezachrání ani znění normy a výslovně uvedený požadavek na přerozdělení dopravních ploch v zájmu bezpečnosti zejména chodců a cyklistů.
Přitom ze zkušeností ze zahraničí a z dlouhodobé společenské diskuse je zřejmé, že fyzické přerozdělení dopravních ploch pro jednotlivé druhy dopravy u takových staveb má větší vliv na bezpečnost a atraktivitu udržitelných druhů dopravy než preventivní kampaně BESIP a neustálé upozorňování, zda cyklista měl či neměl v době nehody na hlavě helmu.
Na závěr svého dopisu Vás chci požádat o zamyšlení, na kolik jste si jistí, že Vám podřízené nebo ministerstvy spravované organizace a orgány státní správy berou cyklistickou dopravu hlavně ve městech a obcích za plnohodnotný způsob každodenní dopravy. Na kolik tyto instituce usilují o skutečnou ochranu lidí na kole před řidiči motorových vozidel a zároveň nepřehlíží realitu běžných dnů a chrání chodce před cyklisty, kteří jezdí po chodnících, tak aby se vyhnuli společnému provozu s motorovými vozidly na silnicích a místních komunikací zejména se silnou tranzitní, resp. nákladní dopravou“.
Ing. Josef Laža, dopravní inženýr, 13. 12. 2023
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.