Ambiciózní plán. Propojit všechny obce s rozšířenou působností (ORP) bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty.

21. 11. 2023

Na Ministerstvu dopravy (MD) dne 15. 11. 2023 proběhlo pracovní jednání za účasti krajských cyklokoordinátorů, významných státních organizací a spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z. s., které směřovalo ke stanovení postupu, jakým způsobem docílit ambiciózního plánu, a to  propojit všechny obce s rozšířenou působností (ORP) bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Na  jednání na MD bude navazovat řada workshopů se zástupci měst a obcí v každém ze 14 krajů, aby řešení byla postavena na skutečných potřebách. Jednání budou koordinována spolkem Partnerství pro městskou mobilitu, z. s.,

Vychází se ze všední reality, kdy na českých cestách je řada nebezpečných úseků, které ohrožují bezpečnost cyklistů a vyžadují okamžitá opatření. Jedete po cykopruhu, který náhle skončí, stezka se promění v blátivé koryto, nebo vyústí na nebezpečnou silnici. A nejde přitom jen o celkový komfort. Na cestách čekají na cyklisty i vysloveně nebezpečné adrenalinové situace a úseky, kde může jít o život.

Cílem je identifikovat kritické body a společně s obcemi a městy najít řešení na jejich odstranění. Bezpečné cesty jsou klíčové nejen pro pohodlí, ale především pro snížení dopravních nehod a jejich obětí! Nespojitá síť téměř 5000 km cyklostezek se tak má postupně doplňovat, do roku 2030 by mělo vzniknout dalších 700 km. 

Nebezpečná místa se postupně vkládají na mapový server na webu Cyklovize 2030 (www.cyklovize2030.cz). Na jejich odstranění jsou připraveny finance především v evropských fondech, ale také v rozpočtu státu či krajů. Hlavním problémem nejsou tak finance, ale spíše řada jiných omezení a systémových problémů, které brání dokončení souvislé dopravní sítě.  

Analýzou dat na mapovém portálu se zjistilo, že existují důležité úseky a spojky, na jejichž stavbu nemůže být využít podporu žádný ze finančních zdrojů. Nejde tak jen o nové cyklostezky, podstatné je vytvořit souvislou síť tvořenou různými opatřeními, kde se budou lidé na kolech cítit bezpečně.

Vybudování samostatné cyklostezky přitom může být v některých případech nadbytečné nebo dokonce nemožné. To se týká třeba páteřní Cyklostezky Ohře (cyklotrasa 6), kde chce Karlovarský kraj ve spolupráci s městy a obcemi vyřešit některé problematické úseky. Pro navrhované řešení, kterým je v několika případech zákaz vjezdu motorovým vozidlům s výjimkou pro vozidla povodí, ale není možné použít finance ani z evropských fondů, ani ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Z plánovaných pěti úseků tak může kraj žádost podat jen u tří.

Dalším problémem realizace bezpečné dopravní sítě pro cyklisty jsou lidské kapacity. Za realizaci cyklostezek jsou zodpovědné především obce a města. Jejich počet u nás ale dosahuje 6.258. Česká republika počtem samosprávných celků vysoce přesahuje evropský průměr. Řada obcí má přitom okolo stovky obyvatel. Jak mohou tedy budovat, když nemají ani na spolufinancování, nebo prostě nemají o cyklo zájem? Význam bezmotorové dopravy a cykloturistiky si ale uvědomují především větší města (ORP), která by měla těm menším pomoci, samozřejmě ve spolupráci s kraji a státem.

Základním předpokladem je tak CHTĚNÍ. Prostě jen obyčejně chtít, aby tato síť vznikla. Příkladem může být město Vítkov, které se 16. 11. 2023 (tedy den po jednání na MD) sešlo s národním cyklokoordinátorem, aby začalo plánovat propojení bezpečnými dopravními cestami pro cyklisty, ve směru na Bruntál, Opavu a Odry. Na jiném místě se už nic plánovat nemusí, neboť už dnes jsou propojena města Uničov a Šternberk, nebo Uničov a Litovel.

Dalším příkladem spolupráce při financování je část dopravní cesty číslo 8 v úseku Bílý Kostel nad Nisou - část Na Rozkoši v Libereckém kraji. Úsek, který je součástí Cyklostezky svaté Zdislavy, společně financovaly Státní fond dopravní infrastruktury a kraj. Ve výsledku stezka dlouhá 38 km nabídne spojení mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Novým Borem a bude důležitou součástí propojení mezi Cyklostezkou Odra Nisa a Cyklomagistrálou Ploučnice.

Spolupráce v rámci projektu Cyklovize 2030 tak pomáhá identifikovat úzká místa, upozorňovat na systémové problémy a hledat cesty, jak efektivně vynakládat prostředky, kde je to nejvíce potřeba. Někdy ale postačí sednout k jednomu stolu, a objeví se řešení, které nestojí víc než čas a trochu úsilí.

Odměnou nám budou bezpečné cesty pro bezmotorovou dopravu, které mohou pomoci snížit obrovskou ekonomickou zátěž z dopravních nehod, nemluvě o tom nejdůležitějším – ztrátě lidských životů. V letošním roce se z cesty na kole domů nevrátilo 39 lidí.

Která ORP města se přidají k této vizi? Již brzy přijedeme na váš kraj a můžeme probrat společnou strategii jak na to!

Ing. Jaroslav Martinek, váš národní cyklokoordinátor

 

Ambiciózní plán. Propojit všechny obce s rozšířenou působností (ORP) bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty.
Modul: Novinky