27. 05. 2014
Na setkání cykloměst v Táboře se projednávaly mimo jiné změny, kterými prochází vnímání cyklistické dopravy u nás. Na místě byl také štáb České televize, který tu natočil reportáž „Čím dál více měst pracuje na zlepšení podmínek pro cyklisty“. Mimo jiné zachycuje nepoměr mezi přeplněnými rekreačními cyklostezkami na jedné straně a cyklisty kličkujícími mezi automobily v centrech měst na straně druhé. Může za to nejen zastaralá legislativa, ale také pohled na cyklistickou dopravu, kterou města dodatečně „roubují“ do svých ulic.
„Asociace cykloměst od svého vzniku upozorňuje na nedostatky v naší legislativě,“ řekl v rozhovoru pro ČT jednatel asociace Jaroslav Martinek. Proces změn už se podařilo díky tomu zahájit a Asociace společně s Ministerstvem dopravy nyní pracuje na paragrafovém znění zákona, které by ještě tento rok mohlo být připravené k projednání v Poslanecké sněmovně. Jednou z důležitých změn je legální využití některých chodníků s malým provozem. „Zákon by samozřejmě obsahoval i podmínku, že za případný konflikt nebo střet by nesl zodpovědnost cyklista,“ dodal Jaroslav Martinek na vysvětlenou, jak chce zajistit ochranu chodců.
Právě platná legislativa je důvodem, proč na mnoha místech opatření pro cyklisty chybí. V praxi se města často potýkají s rigidním výkladem pravidel při schvalování nových opatření. „Nejsložitější bývá přesvědčit státní dopravní správu a dopravní policii,“ komentoval situaci starosta Tábora Jiří Fišer.
I když situace se pomalu zlepšuje, cyklistická doprava podle mínění mnohých patří především na cyklostezky. Města, ale i celá společnost, tak mají před sebou stále velký kus práce.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.