Brno se připojilo k doporučením Eurocities pro Evropskou komisi
29. 09. 2023
Pod hlavičkou Eurocities zaslala velká evropská města Evropské komisi materiál s názvem "Pedal-powered progress - Towards an EU cycling policy." Materiál podporuje cíle Evropské unie a zároveň stanovuje konkrétní kroky k jejich naplnění.
Jedním z hlavních bodů je zvýšení bezpečnosti cyklistů prostřednictvím úprav pravidel silničního provozu, zavedením celoevropských standardů a hodnocením vhodnosti infrastruktury pro cyklisty. Eurocities mimo jiné zdůrazňuje, že bude nutné zvážit vnitrostátní pravidla, jako je možnost stanovit rychlost 30 km/h v městských oblastech, a zajistit minimální doporučení pro bezpečnou cyklistickou infrastrukturu. Celý text je svými požadavky opravdu rozsáhlý a dotýká se i cykloprůmyslu a výroby kol v EU. Předkládaný materiál by měl sloužit k dopracování „European Cycling Declaration“, který Evropská komise právě připravuje.
Do přípravy doporučení promluvilo výrazně i město Brno a požadavky českých dopravních expertů.
Připomínky z Brna se týkaly různých oblastí. „My jsme například doporučili vytvoření jednotného systému evidence jízdních kol, což by značně přispělo k jejich evidenci a identifikování v případě krádeže,“ říká cyklokoordinátor Brna Petr Gelnar. Dnes se sice kola proti krádež značí ale databáze nejsou jednotné, mají je města, státy a nejsou propojené. Evropská databáze by tak usnadnila celou řadu problémů, zejména v případě krádeží.
Jak zástupce města Brna dále uvádí, hlavní problém vidí zejména v řešení infrastruktury pro cyklisty a související legislativě. „Proč je tak těžké prosazovat cykloobousměrky, když v jiných evropských státech jsou přijímány nebo dokonce automaticky zaváděny tam, kde je jednosměrný provoz? Harmonizace práva a vznik nějakých základních principů řešení cyklistické infrastruktury by nám pomohl zejména v tom, že příklady ze zahraničí bychom neprezentovali všem dotčeným orgánům jako fotky z našich dovolených, ale jako mezinárodně uznávaný standard řešení podpory a ochrany aktivní mobility,“ upřesňuje Gelnar.
„Dále doporučuji nahlížet na rozvoj cyklistické dopravy jako jeden z hlavních hybatelů rozvoje strukturálně postižených regionů na něž je zaměřená kohezní politika EU. Bohužel je také nutné myslet na zajištění dostatečných kapacit na údržbu a opravy,“ doplňuje Gelnar výčet připomínek. Velký počet stezek postavených s využitím evropských fondů podle něj vznikl v okrajových regionch ČR a dnes už znovu dosluhují a zaslouží si obnovu. Města ale často na takové investice nemají dostatek financí.
Celý materiál Eurocities ve výsledku tak zahrnuje:
- Navázání deklarace na současnou podporu cyklistické dopravy a podpora rozvoje bezpečné a kvalitní cyklistické infrastruktury.
- Využití finančních nástrojů pro investice do městské cyklistiky a sdílení osvědčených postupů mezi městy.
- Posouzení vnitrostátních dopravních předpisů, které ovlivňují cyklistickou dopravu, a pravidelné monitorování bezpečnosti cyklistů.
- Vytvoření standardizovaných nástrojů pro sběr dat o cyklistice a financování výzkumu k identifikaci překážek pro cyklisty.
- Podpora rozvoje cyklistických produktů a služeb, včetně cyklistických klastrů a kvalifikovaných pracovníků v cyklistickém průmyslu.
- Zajištění inkluzivity, aby každý, bez ohledu na věk, pohlaví, etnickou příslušnost nebo místo bydliště, měl přístup k možnostem jízdy na kole a vytváření multimodálních dopravních uzlů.
„Obecně jsem velmi rád, že naše připomínky byly vyslyšeny a některé pasáže textu doslova citují česká doporučení. Mám z toho opravdu radost a budeme takto dále s Eurocities spolupracovat,“ hodnotí závěry Petr Gelnar.
Celý text je ke stažení ZDE.
Přečtěte si také
16. 08. 2024 | Brňané měli možnost se vyjádřit ve veřejné anketě k podmínkám dopravy po městě na kole. A hlavní problémy?
špatná dopravní infrastruktura (94% respondentů)
velký provoz
špatně parkující auta.
Kdepak kopce, kdepak počasí, kdepak kultura.
Výsledky ankety jsou důležitou...
číst dále
22. 11. 2023 | Benešovská radnice nyní vypracovává podklady pro podání žádosti o sloučené stavební řízení, které plánuje podat do konce měsíce října tohoto roku. Pokud se všichni účastníci tohoto řízení vysloví pro, investiční záměr bude pravděpodobně zařazen do rozpočtu města...
číst dále
02. 11. 2023 | Dnešním dnem se otevřely brány brněnského Výstaviště, kde probíhá veletrh cestovního ruchu GO a Regiontour. Akce potrvá až do neděle.
Tento velektrh je efektivním místem pro setkávání profesionálů v cestovním ruchu, jehož nedílnou součástí je kvalitní odborný doprovodný...
číst dále
22. 11. 2022 | DPMB pokračuje v informační kampani s názvem #JezdiMHD. Šestnáct známých Brňanů popisuje svůj vztah k veřejné dopravě. Dopravní podnik navazuje na jarní kampaň, ve které poukazoval na fakt, že cestovat vozy městské hromadné dopravy se v době neustálého růstu cen vyplatí.
Lékařka,...
číst dále
11. 04. 2022 | Od dnešního dne Brno spustilo projekt na podporu užívání sdílených kol. Díky tomu mají všichni uživatelé dvě jízdy do 30 minut zdarma. Akce se týká obou stávajících provozovatelů sdílených kol, tedy Nexbike a Rekola.
K bezplatné projížďce na sdíleném kole se stačí...
číst dále
22. 01. 2022 | Nový prostor pro pěší i běžce vznikne podél tříkilometrového úseku řeky Svratky v rámci protipovodňových opatření. Stavební práce by se měly protáhnout až do konce příštího roku.
Informoval o tom Deník Blesk.
Foto: Pavel Ševela
číst dále
23. 09. 2021 | Vodíková energetika. Ještě před několika lety vzdálená budoucnost, dnes reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být...
číst dále
15. 09. 2021 | Celkem 2800 kilometrů ujeli obyvatelé Brna na nákladních kolech během testovacího provozu veřejné půjčovny nákladních kol. Od února do července si lidé 122 krát zapůjčili jedno ze tří nákladních kol, které byly k dispozici. Nadace Partnerství, která provoz půjčovny do Brna...
číst dále