Silniční kongres začíná už zítra! Jedním z hlavním témat je CYKLISTIKA!

01. 10. 2023

XXVII. světový silniční kongres, který se koná v Praze, začíná už zítra!

A my budeme u toho!

Ani nelze jinak, když právě zítra budou představena dvě hlavní témata: BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU a CYKLISTIKA , která se nás velmi týkají.

V dopoledních hodinách kongres oficiálně zahájí hlavní představitelé České a Slovenské republiky a PIARC. Poté budou následovat sekce, kde budou ministři diskutovat o dvou hlavních tématech: Bezpečnost silničního provozu a Cyklistika.

Předsedu spolku Partnerství pro městskou mobilitu Ing. Jaroslav Vymazal bude zejména zajímat blok Cyklistika. Bude pečlivě naslouchat, jaká opatření se obecně přijímají na podporu cyklistické dopravy, jak zajistit synergie v rámci konceptu mikromobility a s ostatními druhy dopravy. Jízdní kola se také stala nedílnou součástí logistických dodavatelských řetězců a přispívají k udržitelnější nákladní dopravě. Je proto nutné zvažovat i nová doporučení k vytvoření podmínek pro využívání cyklistické nákladní dopravy. Jednotlivé delegace pak budou mít za úkol rozpracovat daná témata v národním kontextu. Proto bude zajímavé sledovat příspěvek ministra dopravy Ing. Martina Kupky, který bude jedním z diskutujících v tomto panelu.

Spolek by rád získané zkušenosti a vědomosti projednal dne 15. 11. 2023 na Ministerstvu dopravy, kde zasedá Komise pro rozvoj cyklistické dopravy, zřízená tímto ministerstvem. První zkušenosti byly již uplatněné na národní cyklokonferenci, která proběhla ve dnech 26. - 27. 9. 2023 v Litoměřicích. Vycházelo se z článku, který je oficiálně ke stažení na webu Světové silniční konference a PIARC. Originál je možné si stáhnout i v rámci této novinky.

Níže je uveden český překlad tohoto článku.

Doprava hraje klíčovou roli v udržitelném rozvoji a hospodářském růstu, a to v celosvětovém měřítku. Aktivní způsoby dopravy, jako je cyklistika, jsou nepostradatelné pro dosažení našich klimatických cílů. V souladu s cíli udržitelného rozvoje je cyklistika cenově dostupným způsobem dopravy, který lidem zpřístupňuje vzdělání, práci i komunitní aktivity. Ulehčuje finanční zátěž spojenou s náklady na dopravu a domácnosti tak mohou ušetřené prostředky využít na jiné důležité potřeby; cyklistika tedy posiluje ekonomickou nezávislost a odolnost. Kromě toho také zlepšuje zdraví a pohodu lidí.

Pandemie nemoci COVID-19 změnila chování lidí a jejich vnímání cyklistiky, zejména v městských oblastech. Stále více měst a obcí rozvíjí cyklistickou infrastrukturu a cyklistům dává více prostoru prostřednictvím vyhrazených jízdních pruhů nebo většího počtu parkovacích míst pro kola. Investice do lepších podmínek pro cyklistiku jsou evidentní, protože se zvyšuje počet elektrokol nebo sdílených kol na v ulicích.

Zamýšlíme-li se nad cílem Udržitelná města a obce, Zvýšená cyklistická doprava činí města a lidská sídla inkluzivnější, bezpečnější, odolnější a udržitelnější, protože cyklistika je cenově dostupná, bezpečná, zdravá, šetrná k životnímu prostředí a podporuje udržitelnou ekonomiku.

Na jedné straně je do značné míry nezávislá na složitých high-tech technologiích, a je tedy mimořádně odolným způsobem dopravy, na druhé straně moderní komunikační technologie a technologie elektrokola integrují cyklistiku do inteligentních dopravních systémů měst.

Čím vyšší je podíl chůze, jízdy na kole a veřejné dopravy, tím je dopravní systém udržitelnější.

Cyklistika a cíle udržitelného rozvoje jsou dostupné na těchto odkazech:

Český překlad je uveden níže:

Na kole ke globálním cílům

Jízda na kole pomáhá kdekoliv na světě naplňovat globální cíle. Udržitelnější doprava má zásadní význam pro lidstvo i celou planetu. Kromě toho je aktivní mobilita jedním z lidských práv - včetně práva na jízdu na kole. Vlády na všech úrovních by měly zajistit bezpečný přístup do veřejného prostoru, chránit ty, kdo chodí pěšky a jezdí na kole, a prostřednictvím mobility zajistit rovné zapojení do společnosti. Investice do lepších podmínek pro jízdu na kole - včetně elektrokol, nákladních kol a veřejných jízdních kol - pomáhají naplnit globální cíle, protože cyklistika je přímo spojena s 11 z nich.

 

Cyklistika a cíle udržitelného rozvoje

Mobilita je základním prvkem strategií rozvoje, které se zaměřují na dosažení cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Naplňování potřeb lidí, kteří jezdí na kole, je i nadále důležitou součástí řešení mobility, která mají městům pomoci oddělit populační růst od zvyšování emisí, zlepšit kvalitu ovzduší a bezpečnost silničního provozu.

Cíl 1: Konec chudoby

Jízda na kole je cenově dostupný a jednoduchý způsob dopravy, který umožňuje lepší přístup ke vzdělání, pracovním příležitostem, obchodům a komunitním aktivitám, a to jak v městských, tak venkovských oblastech. Jízdní kolo je často jediným cenově dostupným technickým prostředkem pro přepravu osob a zboží , a pomáhá jednotlivcům snížit náklady na dopravu pro jejich domácnost. Jízda na kole může osobám, které jsou jinak odkázány na chůzi, zkrátit dobu dojíždění do zaměstnání o více než polovinu, což jim umožní přístup k většímu počtu pracovních příležitostí, škol, obchodů a komunit. Kromě toho má vysoký potenciál pro hospodářský růst díky vytváření pracovních míst spojených s cyklistikou. Investice do cyklistiky nabízejí dobré příležitosti pro solidní národní, regionální a mezinárodní strategie boje s chudobou.

Cíl 2: Konec hladu

Cyklistika hraje důležitou roli pro mnoho menších producentů potravin. Může zajistit bezpečný a rovný přístup k půdě, zdrojům a vstupům, znalostem, finančním službám, trhům a možnostem zaměstnání mimo zemědělství. Především pro chudé pak cyklistika znamená lepší dostupnost potravin v průběhu celého roku, protože rozšiřuje oblast, kam se mohou dostat, i pokud nemají k dispozici jiný způsob dopravy. Kromě zajištění kvalitnější výživy jde také o udržitelnou přepravu potravin a potravinářských výrobků.

Cíl 3: Zdraví a kvalitní život

Cyklistika generuje zdravý životní styl, který nezatěžuje ovzduší nečistotami. Fyzická aktivita během jízdy na kole pomáhá snižovat výskyt srdečních onemocnění a dalších negativních dopadů sedavého způsobu života. Pokud lidé nahradí jízdu autem jízdou na kole, dochází k zlepšení kvality ovzduší a zvýšení bezpečnosti dopravního provozu. Zajištění bezpečných podmínek pro cyklisty přispívá celosvětově ke snižování počtu úmrtí a vážných zranění při dopravních nehodách.

Cíl 5: Genderová rovnost

Jízda na kole umožňuje přístup k vodě, vzdělávání, trhům a pracovním místům i ženám a dívkám tam, kde jsou prostřednictvím jiných způsobů dopravy nedostupné. Bezpečná infrastruktura pro cyklisty podporuje genderovou rovnost, protože pomáhá navýšit počet žen a dívek, které mohou využívat výhody cyklistiky.

Cíl 7: Dostupné a čisté energie

Jízda na kole zlepšuje energetickou účinnost dopravních systémů, protože k přepravě osob a zboží využívá obnovitelnou lidskou sílu tím nejefektivnějším způsobem; jízda na elektrokole zase nabízí přístup k využívání velmi účinné technologie e-mobility. Kromě toho cyklistika v kombinaci se službami veřejné dopravy a logistiky nabízí vhodné řešení pro první a poslední kilometr. Dobré podmínky pro cyklisty zajišťují cenově dostupnou a energeticky efektivní dopravu pro každého.

Cíl 8: Důstojná práce a ekonomický růst

Odvětví cyklistického průmyslu včetně služeb a cykloturistiky poskytuje produkty a služby pro udržitelnou a inkluzivní dopravu osob a zboží, jakož i pro udržitelný cestovní ruch a zdravé volnočasové aktivity. Odvětví cyklistiky vytváří při stejném obratu více pracovních míst než kterékoli jiné odvětví dopravy: například výroba jízdních kol vytváří na milion euro obratu 4,89 pracovních míst na plný úvazek, což je více než v leteckém a kosmickém průmyslu (3,9 pracovních míst) a několikanásobně více než v automobilovém průmyslu (1,63 pracovních míst na milion euro obratu).

Cíl 9: Průmysl, inovace a infrastruktura

Cyklistika umožňuje lidem přechod od individuální motorové dopravy ke kombinaci aktivní mobility (chůze a jízda na kole) a veřejné dopravy. Pokud bude více lidí jezdit na kole častěji, bude pro vlády snazší budovat odolnou infrastrukturu a udržitelné dopravní systémy pro ekonomický rozvoj a lidský blahobyt se zřetelem na cenově dostupný a spravedlivý přístup pro všechny.

Cíl 11: Udržitelná města a obce

Vyšší podíl cyklistické dopravy zvyšuje inkluzi, bezpečnost, odolnost a udržitelnost měst a lidských sídel, protože cyklistika je cenově dostupná, bezpečná, neznečišťuje životní prostředí, je zdravá a podporuje udržitelnou ekonomiku. Na jedné straně je do značné míry nezávislá na složitých high-tech technologiích, a proto jde o mimořádně odolný způsob dopravy. Na druhé straně moderní komunikační a elektronické technologie integrují cyklistiku do inteligentních dopravních systémů měst. Čím vyšší je podíl pěší, cyklistické a veřejné dopravy, tím udržitelnější je dopravní systém.

Cíl 12: Odpovědná výroba a spotřeba

Přeprava osob a zboží na jízdním kole nabízí příležitost k pohybu - jako dojíždějící, spotřebitelé a turisté - a také k výrobě, spotřebě a dodávkám zboží udržitelným způsobem. Cyklistika dokonale odpovídá rozmanitosti a rozsahu regionálních a místních ekonomik. V mnoha městských oblastech lze 50 % všech dodávek zboží uskutečnit na kole. Rozvoj cykloturistiky zase nabízí víc příležitostí, kdy si lidé mohou i v oblasti cestovního ruchu vybrat udržitelnou cestu.

Cíl 13: Klimatická opatření

Jízdní kolo je symbolem dekarbonizace dopravy a společnosti; nabízí možnost okamžitých opatření v oblasti klimatu. Vlády na všech úrovních mohou přijmout opatření tím, že začlení cyklistiku do svých politik, strategií, vzdělávacích a osvětových aktivit, zaměřených na ochranu klimatu.

Cíl 17: Partnerství ke splnění cílů

Cyklistické hnutí, organizace občanské společnosti a odborníci, kteří se zabývají celosvětovou propagací cyklistiky, podporují globální partnerství pro udržitelný rozvoj. Podporují a propagují účinná partnerství veřejného, veřejně-soukromého sektoru a občanské společnosti na podporu cyklistiky. Kromě toho se snaží výrazně zvýšit dostupnost vysoce kvalitních, včasných a spolehlivých údajů o cyklistice s cílem podpořit celosvětový rozvoj a šíření úspěšných cyklistických technologií, šetrných k životnímu prostředí, a rozvoj a implementaci cyklistických politik v rozvojových zemích.

 

Silniční kongres začíná už zítra! Jedním z hlavním témat je CYKLISTIKA!
Modul: Novinky