Byla zveřejněna další verze Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 – 2020.

09. 09. 2014

Dne 2. 5. 2014 byla zveřejněna na http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Microsites/IROP/Dokumenty?refnodeid=658064 další verze Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 – 2020.

Cyklistická doprava je zde řešena následovně

SPECIFICKÝ CÍL 1.2: Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy

Udržitelná doprava vytváří podmínky pro přemisťování osob a nákladů funkční, bezpečné a ekonomické a není v rozporu s udržitelnou spotřebou přírodních zdrojů, snižuje zátěž životního prostředí a eliminuje negativní vlivy na lidské zdraví.

Dílčí cíle:

  • posílit přepravní výkony veřejné dopravy,
  • snížit zátěže plynoucí z individuální automobilové dopravy,
  • rozvinout a provázat inteligentní dopravní systémy v silničním provozu ve městech a aglomeracích,
  • zajistit potřeby specifických skupin obyvatel v dopravě,
  • zajistit bezpečnost a bezbariérovost dopravy v zájmu zvýšení podílu udržitelných forem dopravy,
  • zajistit dopravní dostupnost práce, služeb a vzdělání,
  • využít potenciál nemotorové dopravy k mobilitě pracovních sil,
  • vytvořit podmínky pro mobilitu a optimalizaci sítě cyklostezek a cyklotras.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat návaznosti různých druhů dopravy a vymezovat plochy a koridory nezbytné pro efektivní městskou hromadnou dopravu, umožňující účelné propojení ploch bydlení, občanského vybavení, veřejných prostranství, výroby a dalších ploch s požadavky na kvalitní životní prostředí. Vytváří se tak podmínky pro rozvoj účinného a dostupného systému, který bude poskytovat obyvatelům rovné možnosti mobility a dosažitelnosti v území.

Především nemotorová doprava by se měla stát nedílnou součástí městské mobility a plánování infrastruktury. Je třeba prosazovat používání menších, lehčích a specializovanějších silničních osobních vozidel. Rozsáhlé vozové parky městských autobusů jsou obzvláště vhodné pro zavedení alternativních pohonných systémů a paliv pro snížení uhlíkové zátěže z městské dopravy.

Nedílnou součástí rozvoje dopravní infrastruktury všech druhů dopravy je její vybavení technologiemi ITS, které umožňují zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy. Jsou nástrojem optimalizace využití kapacity dopravní infrastruktury a zvýšení informovanosti účastníků dopravního provozu v reálném čase nejen o běžných, ale zejména o mimořádných situacích.

V souladu s Dopravní politikou na léta 2014 - 2020 s výhledem do roku 2050 budou podporovány aktivity směřující k zavedení integrovaného tarifu a jednoho přepravního dokladu, zavádějící dopravní preference veřejné dopravy a naplňování standardů kvality a výkonnosti a vytvářející podmínky pro zpřístupnění veřejné dopravy osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.

Za pomoci naplnění tohoto cíle by mělo být dosaženo poklesu využívání automobilové dopravy především ve prospěch šetrnějších způsobů přepravy, jakými jsou doprava veřejná, cyklistická či pěší. Rozvoj alternativních způsobů přepravy by měl vést mimo jiné k poklesu množství dopravních nehod, kongescí, zlepšení životního prostředí snížením emisí, vibrací a hluku za současného zvyšování bezpečnosti provozu a zajištění bezbariérového přístupu.

Specifický cíl 1.2 navazuje na kapitolu 1.1.2.1 Dopravní infrastruktura a dostupnost/mobilita Dohody o partnerství. Reaguje na hlavní identifikované problémy a potřeby rozvoje uvedené v bodě 5. Nedostatečné infrastrukturní podmínky pro rozvoj měst a aglomerací.

Na základě analýzy potřeb lze identifikovat hlavní směry podpory v oblasti udržitelné dopravy, aby bylo možné posílit její přepravní výkony. Jedná se především o využití potenciálu inteligentních dopravních systémů (ITS) zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu, či ke zvýšení pohodlí cestujících. Další zdroje by měly směřovat k podpoře alternativních pohonných systémů ve vozidlech veřejné dopravy a k podpoře alternativních druhů dopravy. Jde o podporu cyklostezek, cyklotras a další infrastruktury nutné pro rozvoj cyklistiky, pořízení efektivnějších, šetrnějších, pohodlnějších a samozřejmě bezbariérových prostředků hromadné dopravy. V neposlední řadě bude podporována multimodální doprava, formou výstavby a rekonstrukce přestupních terminálů, parkovišť nebo informačních systémů. Podpora přispěje k poklesu využívání IAD, nárůstu přepravních výkonů hromadné dopravy a alternativních způsobů přepravy a ke snížení ekologické zátěže. V neposlední řadě je možné zlepšenou dopravní dostupností přispět k začlenění sociálně vyloučených lokalit.

 

Popis typů a příkladů financovaných aktivit a jejich očekávaný příspěvek ke SC

d) zvýšení bezpečnosti

  • projekty ke zvyšování bezpečnosti železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy;

e) rozvoj cyklodopravy

  • výstavba a rekonstrukce cyklostezek a cyklotras;
  • budování doprovodné infrastruktury ve vazbě na další systémy dopravy;
  • realizace cyklistických jízdních pruhů.

f) rozvoj zelené infrastruktury (doplňková aktivita k aktivitám a - e)

  • doplňující zeleň v okolí přestupních terminálů budov a na budovách, např. zelené zdi a střechy, aleje;
  • doplňující zeleň v síti u cyklostezek a cyklotras, např. zelené pásy, aleje a liniové výsadby.

 

Specifická kritéria přijatelnosti budou přiřazena k relevantním aktivitám:

  • Projekt je v souladu s Dopravní politikou ČR 2014-2020.
  • Projekt je v souladu se strategickým plánem udržitelné městské mobility.
  • Vozidla nakupovaná pro veřejnou dopravu jsou upravená pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace.
  • Vozidla nakupovaná pro veřejnou dopravu musí splňovat Euro 6.
  • Projekt přispívá ke zvýšení bezpečnosti.
  • Projekt přispívá k eliminaci negativních vlivů dopravy na životní prostředí.

 

Tabulka 3 SC 1.2: Specifické programové ukazatele výsledků podle specifického cíle (méně rozvinuté regiony)

  • Podíl cyklistiky na přepravních výkonech

 

Tabulka 5 SC 1.2: Společné a specifické programové ukazatele výstupu (méně rozvinuté regiony)

  • Počet realizací vedoucích ke zvýšení bezpečnosti v dopravě
  • Délka nově vybudovaných cyklostezek a cyklotras
  • Délka rekonstruovaných cyklostezek a cyklotras
  • Počet parkovacích míst pro jízdní kola

Ke stažení

PD-IROP-05052014.pdf (3.7 MB)
Modul: Novinky