15. 05. 2014
Pokud by lidé v evropských metropolích jezdili na kolech stejně často jako obyvatelé Kodaně, zachránilo by se tím nejméně 10 000 zachráněných lidských životů a vytvořilo 76 600 nových pracovních míst. To jsou závěry poslední studie Světové zdravotnické organizace (WHO).
V rámci tohoto výzkumu vědci simulovali, jaký dopad by mělo zvýšení podílu cyklistické dopravy v 54 velkoměstech Evropy, Severní Ameriky a Střední Asie na 26 %, což je hodnota, které dosáhli v Kodani. Jediné město s vyšším podílem cyklistické dopravy je Amsterodam s 33 %. Všechna ostatní města budou muset vyvinout značné úsilí, aby jejich dopravní systémy byly ekologičtější, zdravější a bezpečnější a mohly těžit z ekonomických výhod cyklistické dopravy.
Větší počet cyklistů je výhodný z ekologického i ekonomického hlediska
Studie důrazně upozorňuje na škodlivé vlivy současných systémů dopravy na lidské zdraví a na životní prostředí. Například lidem v Evropě zkracují průměrnou délku života o 9 měsíců pevné částice, jejichž hlavním zdrojem je právě doprava. Stejně znepokojivé jsou i dopady klimatické: doprava představuje téměř jednu čtvrtinu celkových emisí skleníkových plynů v Evropě a Severní Americe. Škodlivé účinky dopravy na zdraví a životní prostředí se celkově odhadují na cca 4 % HDP.
Jen samotná tato čísla by mohla být důvodem, proč se ve městech posunout směrem k udržitelné dopravě. Studie však naznačuje i ekonomické důvody – vyšší podíl cyklistické dopravy by pomohl vytvořit ve velkoměstech zahrnutých do studie až 76 600 pracovních míst.
Podle Evropského regionálního úřadu WHO a výzkumného týmu Evropské hospodářské komise OSN je číslo uvedené ve studii pravděpodobně podhodnocené. Jedním z důvodů je fakt, že bere v úvahu pouze pracovní místa v cykloprodejnách, ve velkoobchodech s jízdními koly a ve firmách, které navrhují a prodávají jízdní kola. Cyklistický průmysl má však mnohem větší potenciál tvorby pracovních míst, zahrnuje i pracovní příležitosti v odvětvích jako jsou cyklopůjčovny, cyklistické kurýrní společnosti, doprava po městech v rikšách nebo cykloturistika.
Převzato z ecf.com
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.