29. 04. 2014
Lhotecká cyklostezka se probojovala až do finále soutěže s názvem Cena Víta Brandy a stala se první stavbou v historii, která toto ocenění dostala. Nová soutěž chce ocenit výjimečné stavby, které pomáhají nejen cyklistům. Zvláštní uznání dostaly také další projekty v Hradci Králové, Liberci, Jihlavě a v Malé Skále. Autorem sošky, která je symbolem Ceny Víta Brandy, navrhl výtvarník a hudebník Milan Cais. Její výroby se ujali mechanici cyklodílny, kteří staví nákladní kola.
Cena Víta Brandy je novým oceněním, šanci dostat jej mají autoři nebo iniciátoři mimořádných procyklistických řešení, jež byla vybudována v poslední době. „Je to poděkování těm, kteří se dnes snaží usnadňovat život cyklistům, i když občas to pro ně znamená boj s větrnými mlýny,“ říká za pořadatele soutěže národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle něj každá ze staveb představuje zároveň silný příběh, který ukazuje na obecné překážky v podpoře cyklodopravy. Soutěž nese jméno architekta Víta Brandy, který byl spoluautorem nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.
Vítězným projektem letošního ročníku se stala stezka pro cyklisty s přídomkem „Lhotecká“ – v jejím okolí se totiž nacházejí čtyři obce mající slovo „Lhota“ ve svém názvu. Stezka znamená bezpečnou alternativu pro cyklisty, které odvádí z frekventované silnice mezi Sadskou a Poděbrady. „Rovinaté Polabí je k cestám na kole jako stvořené a provoz cyklistů na frekventované silnici byl už opravdu nebezpečný,“ říká o prvním impulsu pro vybudování stezky její iniciátor, starosta Kostelní Lhoty Tomáš Drobný a doplňuje: „Radost nám dělá především nárůst počtu lidí, kteří ‚přesedlali‘ na kolo. Po vybudování první etapy mezi Kostelní a Pískovou Lhotou velmi stoupla poptávka po prodloužení až do Sadské.“
Vybudování cyklostezky by podle něj nebylo možné bez skvělé spolupráce obcí na trase i mimo ní: „Specifikem je to, že na financování stavby se podílelo 15 obcí mikroregionu Pečecko. Jedná se o přitom o obce, které jsou vzdálené i více než 10 km od cyklostezky. Je to nejen důkaz vnímání potřebnosti tohoto záměru, ale především nadčasového chápání rozvoje celého širšího území našeho regionu. Velké poděkování patří i představitelům města Sadská, zejména pak starostce Cecilii Pajkrtové. Město od začátku přijalo nákladný projekt druhé etapy za svůj a jen díky nim získává Lhotecká cyklostezka jako celek svou nezaměnitelnou podobu.“
Čestná uznání poroty si odnesly další čtyři projekty - lávky v blízkosti Malé Skála na stezce Greenway Jizera, cyklostojany v Jihlavě, parkovací věž v Hradci Králové a nákupní cyklotrasa se zázemím pro cyklisty u nákupního centra Géčko v Liberci.
Prvním z projektů, který si odnesl zvláštní ocenění poroty, je k vidění nedaleko obce Malá Skála v Českém ráji. Dvě lávky vznikly jako součást stezky nazvané „Greenway Jizera“, která propojuje města a obce podél toku řeky. Subtilní konstrukce visuté lávky je zavěšena na dvou ocelových lanech, takže výsledný dojem skvěle ladí s okolní krajinou Českého ráje.
Cyklostojany, které stojí od června loňského roku na náměstí v Jihlavě, spojují parkování kol se zajímavým výtvarným počinem. Siluety stojanů mají tvar lidských postav, které byly vytvarovány z ocelové pásoviny. Nenásilnou formou se tak „sochy“ lidí dostávají do městského prostoru, doplňují vybrané lokality a přitom neruší stávající charakter jednotlivých míst. „Každý stojan je originál a byl vytvořen s ohledem na své umístění,“ říká jihlavský cyklokoordinátor Pavel Šťastný. Na centrálním jihlavském náměstí tak lze narazit na stojany mající podobu turistů s fotoaparáty a batohy u rozcestníku, před knihovnou zase postavu s knihou nebo dokonce osobu sedící na vozíčku.
Nová parkovací věž, která stojí již více než rok na Riegrově náměstí před vlakovým nádražím v Hradci Králové, je jediným zařízením svého druhu na našem území. Plně automatizovaný samoobslužný systém se postará o uložení jízdního kola. „Doufáme, že parkovací dům osloví hlavně ty cyklisty, kteří z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjíždějí. Třeba i proto, že ve věži mohou být zaparkována i drahá kola, která zde budou pojištěna,“ uvedl při spuštění věže do provozu zástupce soukromého investora Rudolf Bernart. První rok provozu mu dal za pravdu, když služeb věže využilo 11 500 cyklistů. „Lidé tu parkují drahá kola, elektrokola, nechávají na kolech veškeré příslušenství, přilby, nákupy, batohy a někdy i klíče,“ doplňuje Rudolf Bernart.
Další ze zajímavých projektů spatřil světlo světa v Liberci. Ve spolupráci neziskové organizace a nákupního centra Géčko byla vybudována cyklotrasa „Na kole na nákup“, která propojuje páteřní městskou cyklotrasu okolo Nisy s obchodně průmyslovou zónou a s páteřní dálkovou cyklotrasou Odra-Nisa. Pro zákazníky na kolech vybudovalo nákupní centrum Géčko také patřičné zázemí. Kromě bezpečného zaparkování kola v cykloboxu před vchodem si mohou cyklisté například odložit helmu nebo brašny do uzamykatelné skříňky, zapůjčit si základní nářadí na opravu kola, konzultovat trasu nad cykloturistickou mapou nebo si načerpat zdarma vodu z nápojového automatu. „Trasa odlevila hustému automobilovému provozu mezi centrem města a obchodně průmyslovou zónou,“ vysvětluje důvody tohoto kroku iniciátorka Sylva Švihelová.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.