23. 04. 2014
Sportovního komentátora Stanislava Bartůška zná většina lidí z obrazovky České televize, kde už řadu let uvádí sportovní zpravodajství Branky, body, vteřiny. V tak trochu jiné roli jej uvidí návštěvníci, kteří přijedou do Prahy na vyhlášení soutěže o Hlavní město cyklistů 2014. Známý novinář se tu představí jako průvodce a moderátor slavnostního večera.
Už nějakou dobu připravovaný rozhovor s ním jsme nakonec zvládli prostřednictvím telefonu. Standu jsem zastihla v Jizerských horách, kde byl uprostřed přípravy na další natáčecí den magazínu Cyklotoulky. Zajímalo mě hlavně to, jestli se z pohledu sportovního novináře nějak mění vztah Čechů k jízdnímu kolu:
Právě natáčíš pořad Cyklotoulky, který se věnuje cestování po Česku na kole. Začněme tedy od cykloturistiky. Označil bys sám sebe jako cykloturistu?
Ode mě se často čeká, že budu žít čistě sportem. Ale když si mohu vybrat, jestli se doma dívat v televizi na sport nebo se zahrabat do map a cestovat do historie, určitě si vyberu to druhé. Vždycky jsem rád cestoval, poznával různá místa, která mají vztah k naší minulosti. Baví mě tak trochu si na tu historii sáhnout. V rámci magazínu Cyklotoulky se snažíme ukázat, jak si jízdu na kole užít a zároveň při tom poznat různé kouty naší země.
Jaký vztah mají Češi k jízdnímu kolu? Jak moc je u nás cyklistika populární?
Cyklistika jako sport je velmi populární a v České republice má velké zázemí. Z poslední doby tu máme několik opravdu dobrých výsledků, ať už je to Roman Kreuziger v silniční cyklistice nebo na horských kolech vítězství v cross country na olympiádě díky Jaroslavu Kulhavému. Cyklistika ve vrcholové oblasti je prostě jedním z předních sportů u nás.
A pokud jde o rekreační cykloturistiku, ta zažívá v posledních letech skutečný boom.
V rámci svého zaměstnání jsi měl šanci hodně cestovat. Mohl bys srovnat přístup k cyklistice u nás ve srovnání s Evropou?
Pokud jde o špičkovou závodní cyklistiku, jsou tu podmínky srovnatelné se západem. Když si u nás někdo vzpomene, že chce být špičkovým závodním cyklistou, v podstatě mu v tom nic nebrání. Musí jen poctivě trénovat a být v solidním oddílu, což je dobrý odrazový můstek. Je to vidět i v tom, že u nás máme špičkové cyklisty a olympijské vítěze. Čeští závodníci jsou schopni se prosadit i v Giro d'Italia nebo na Tour de France. Pokud jde ale o cyklistiku ve městech, tady máme oproti západní Evropě velké mezery. Ale přístup ke kolu jako k běžnému dopravnímu prostředku se u nás hodně posouvá a mění. Je to i díky aktivitám, které tu děláte vy.
Na naši první schůzku jsi přijel na kole. Jak to vypadá s tebou a s kolem?
Já jsem původem hlavně plavec, postupně jsem se ke kolu dostal přes triatlon, který v současné době dělám a jehož součástí je jak cyklistika, tak i plavání.
V minulosti jsi byl autorem několika dokumentů jak o cestování, tak i o sportu. Jeden z těch pořadů pojednává o Janu Veselém, mnohonásobném mistrovi Československa a vítězi Závodu Míru. Svoji závodní kariéru odstartoval jako pekařský učeň, který rozvážel pečivo na kole a na stejném kole pak jezdil i závody. Myslíš si, že tenhle příběh by dnes někdo mohl zopakovat? Například živit se jako messenger a zároveň jezdit závody?
Dnes se začíná v cyklistice mnohem dříve, i když v porovnání například s během nebo plaváním se dá leccos ještě dohnat. Ale pokud se to s cyklistikou myslí vážně, musí dnes kluci začínat už jako žáci na druhém stupni. Mezi patnáctým a osmnáctým rokem už musí mít závodník něco naježděno. I když je pravda, že jsem znal kluka s normálním zaměstnáním, který skončil jako osmý na Mistrovství České republiky. Ale to jsou spíš výjimky.
A poslední otázka. Tipnul by sis, která města v Česku mají šanci dostat se do finále soutěže o Cykloměsto roku?
Musím se přiznat, že jako cyklista jezdím hlavně ven a městům se spíš vyhýbám. Hodnotit mohu jedině Prahu. Za sebe vidím, že tohle město je dnes podstatně dál, než bylo před čtyřmi lety. Ale při hodnocení ostatních měst bych byl neobjektivní. Sám se nechám překvapit.
Děkuji ti za rozhovor.
S moderátorem Stanislavem Bartůškem hovořila Jitka Vrtalová.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.