23. 11. 2020
Dne 31. 12. 2020 končí platnost Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 („NSBSP"), jejíž revidovanou verzi svým usnesením č. 160 ze dne 27. února 2017 přijala Vláda ČR. Ministr dopravy proto předkládá Strategii BESIP 2021-2030, která naváže s účinností od 1. ledna 2021 na výše uvedený dokument. Nedílnou součástí je Akční plán 2021-2022, který bude nově definován na dvouletá období. Priority obsažené v materiálu jsou plně v souladu s cíli stanovenými členskými státy Evropské unie a Organizace spojených národů, které si vytkly za cíl snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích o polovinu (v roce 2030 o 50 % méně vůči roku 2020).
Na základě této skutečnosti spolek Partnerství pro městskou mobilitu připravil připomínky pro svého strategického partnera Svaz měst a obcí ČR, který má možnost uplatňovat připomínky legislativní cestou.
Připomínky vznikly na základě mnoha zdrojů z oblasti bezpečnosti, které jsou zveřejněné na webovém portále Akademie městské mobility[1]. Cílem této webové stránky je propojit teze Koncepce městské a aktivní mobility a Strategie BESIP. Cílem je ukázat, že pokud stát, kraje a města mají spolupracovat a koordinovaně řešit otázky jako udržitelný rozvoj měst, změna klimatu v městském prostředí, inovativní řešení mobility nebo koncepce sociálního města orientovaná na člověka, pak se tomu má přizpůsobit i dopravní infrastruktura. V důsledku to znamená také změnit pohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Akademie mobility vznikla ve spolupráci FD ČVUT v Praze, Univerzity Pardubice, VŠE v Praze a spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
Připomínky dále vznikly díky mezinárodní spolupráci v rámci projeků Safer Bicycle Routes in Danube Area a Danube Cycle Plans. V rámci obou těchto projektů se spolek spolupodílí na přípravě nové Koncepce městské a aktivní mobility, kterou připravuje Ministerstvo dopravy. Rovněž má možnost spolupracovat na nové metodice Plánů udržitelné městské mobility, tzv. SUMP 2.0.
Připomínky pak připravil kolektiv autorů:
Dodatek předsedy spolku
Osobně si myslím, že připravená strategie bezpečnosti je na dnešní dobu zpracovaná velmi dobře, to základní vystihuje a snaží se myšlení současných lidí posunout již k roku 2030.
Z mého pohledu by se měla asi více oprostit od teze, že bezpečnost je záležitostí "pouze" řidičů motorových vozidel, ale je otázka, zda-li k něčemu takovému již doba v ČR nazrála. Po zkušenosti z praxe je možné, že budou v plné šíři pochopeny až v roce 2030, možná až 2040 a stanou se spíše součástí strategie až na další období.
V současné chvíli se některé z navrhovaných našich připomínek mohou stát konfliktním bodem při chápání ze strany policie, politiků a v neposlední řadě (a v tom vidím největší problém v tématu mobility) i mezi občany, kterých se to v konečném důsledku nejvíc týká.
Závěrem bych rád zdůraznil, že kromě bezpečné infrastruktury je stále třeba provádět osvětu a pracovat na změnách v myšlení účastníků silničního provozu. Stačí jen malý příklad. Začíná být již brzy tma a všichni už mám zase oči na stopkách, protože cyklisté (a hlavně koloběžkáři) jezdí nedostatečně osvětleni a spousta chodců pohybujících se v cyklopruzích nemá na svém tmavém oblečení žádné reflexní prvky, které by upozorňovaly na jejich přítomnost.
Ing. Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
[1] https://www.akademiemobility.cz/bezpecnost-393
Připomínky vznikly v rámci projektu SABRINA: Bezpečnější trasy pro cyklisty v oblasti Dunajského regionu.
Partnerství pro městskou mobilitu je jedním z 11 projektových partnerů a 4 přidružených strategických partnerů spojených v partnerství projektu SABRINA - bezpečnější cyklotrasy v Dunajském regionu. Projekt probíhá v rámci programu Danube Transnational Programme (Interreg) a je spolufinancován z fondů Evropské unie (ERDF, ENI).
Cyklistická infrastruktura v Dunajském regionu je obvykle nedostatečně rozvinutá, zejména mimo hlavní městské oblasti. Vzhledem k výhodám, které má cyklistika pro životní prostředí, cestovní ruch, zdraví, multimodalitu dopravy atd. nabízí příležitost dalšího rozvoje, zároveň ale představuje výrazné bezpečnostní riziko, pokud není řádně řešena.
Projekt SABRINA se zaměřuje na bezpečnost silniční infrastruktury pro cyklisty jako jedny z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu. Řeší otázky bezpečnosti cyklistické infrastruktury na stávajících a plánovaných cyklistických koridorech procházejících devíti zeměmi v Podunají. Zhruba 5 000 km cyklistických tras bude zkontrolováno pomocí speciálně vybavených vozidel, softwaru a vyškolených analytiků. Naším cílem je zlepšit podmínky pro bezpečnost sítě cest určených pro cyklistiku v regionu, a to posílením kapacit národních, regionálních a místních zúčastněných stran v oblasti budování a zlepšování infrastruktury pro jízdní kola bezpečným a udržitelným způsobem.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.