19. 11. 2015
Města, kde je jízda na kole stala běžným způsobem dopravy, mají jedno společné - zvyšující se počet jízdních kol znamená také velký počet krádeží. Radnice v Uherském Hradišti proto nechala před své nádraží postavit speciální cykloboxy. Přestože boxy určené pro úschovu jízdnícrh kol jsou u nás k vidění už na několika místech, ty v Uherském Hradišti jsou jedinečné. Finance na jejich výrobu a instalaci získalo město díky účasti v evropském projektu Central MeetBike, který je realizován v rámci programu Central Europe.
"Víme, že cykloboxy nabízí několik firem. Studovali jsme katalogy dodavatelských firem, včetně zahraničních dodavatelů," vypráví Dušan Pavlíček z odboru dopravy uherskohradišťské radnice. Výslednou podobu boxů ale nejvíc ovlivnilo jejich umístění v památkově chráněném centru města. To si nakonec nechalo cykloboxy vyrobit na zakázku, včetně barevného sladění s budovou městského nádraží.
V městě, kde se na jízdním kole odehrává 16 % všech cest, má tato investice rozhodně smysl. Umístění u městského nádraží je předurčuje k celodennímu ustájení kola. „Počítáme s tím, že naši obyvatelé na kole dojedou k vlaku, kolo tu uzamknou a budou pokračovat v jízdě vlakem. Večer zase své kolo najdou na stejném místě,“ popisuje typický způsob použití místostarosta Uherského Hradiště Zdeněk Procházka. Cykloboxy by ale podle něj měly sloužit také návštěvníkům, kteří do srdce Slovácka přijedou na kolech: „Taktéž očekáváme, že boxy budou využívat cykloturisté. Své kolo zde bezpečně odloží a beze strachu si mohou prohlédnout naše město,“ upřesňuje místostarosta. Město podle něj dalo důraz hlavně na bezpečné uložení kol. Město podle něj dalo důraz hlavně na bezpečné uložení kol.
Pro uživatele je použití cykloboxů zdarma, cyklisté pouze musejí počítat s desetikorunovou vratnou zálohou. Systém funguje podobně jako u bepečnostních skříněk - po vložení mince se uvolní klíček, kterým se box zamkne a který si cyklista odnese s sebou. Po návratu klec opět pomocí klíče otevře a dostane zpět vloženou desetikorunu.
"Při ztrátě klíče budou muset lidé zavolat policii a zaplatit tisícovku kvůli nutnosti vyrobit nový zámek," říká Zdeněk Procházka s tím, že zneužití klíčů se město neobává. Navíc je podle něj systém pod dohledem hned dvou bezpečnostních kamer. Město podle něj zvažovalo řadu rizik, včetně odkládání nepotřebných věcí, ztrát a zneužítí klíčů a možného vandalismu.
Vybudování cykloboxů předcházely měsíce příprav, včetně řady návrhů, které vznikly ve spolupráci s žáky místní střední uměleckoprůmyslové školy a studenty vysoké školy T. Bati ve Zlíně. Boxy nakonec dovedla k realizaci firma mmcité z nedalekých Bílovic.
Designově zdařilá úschovna, která pojme až 20 kol, je poměrně bytelná. Otevření posuvných dveří jde trochu ztuha a manipulace s nimi je tak poměrně fyzicky náročná. Samotné uložení kola do otevřeného boxu je velmi komfortní, výrobce počítal i s případnou cyklosedačkou nebo brašnami. Na rozdíl od obvyklých čtvercových "krabic" také majitel může při ukládání vejít dovnitř a kolo bezpečně opřít. „V každém případě jsou to vlastně o prototypy a už dnes sami vidíme, kde jsou jejich chybičky. Ve spolupráci s výrobcem se chystáme udělat ještě nějaké úpravy na mechanismu zavírání,“ říká na adresu nových cykloboxů Dušan Pavlíček.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.