04. 12. 2020
Jaké hlavní cíle vidíte v oblasti mobility ve Vašem městě?
Obecně vidím, že se naše civilizace musí zamyslet nad změnou klimatu a každý musí začít u sebe. Pokud jde o oblast mobility, jednoznačně bychom měli preferovat chůzi a cyklodopravu, popř. hromadnou dopravu, před individuální dopravou a leteckou. Litomyšl můžeme považovat za město krátkých vzdáleností. Máme to štěstí, že všechna předchozí vedení města odmítala velké nákupní centrum někde na okraji, takže nám velmi dobře funguje historické Smetanovo náměstí jako „největší nákupní centrum v regionu“ - se stovkou obchodů, kaváren a restaurací. Náměstí je v centru města, takže lze pohodlně do 15 minut dojít na téměř všechny okraje města. Proto by cílem mělo být usnadnění chůze a cyklodopravy. Proti cyklodopravě hrají dva faktory - výrazná kopcovitost města a také historické, poměrně úzké ulice, do kterých nelze v podstatě doplnit cyklopruhy.
Chystáte teď nějaký konkrétní projekt? Jaký?
Ano - je jich několik. Například doplnění možnosti dobít si elektrokola v prostoru turistického zázemí, kde jsou umístěny stojany na kola. Dále třeba rozšíření chodníku (ideálně i s cyklopruhem) v nejširší části Smetanova náměstí tak, aby sice nadále zůstalo místo pro parkovaní automobilů, ale výrazně se rozšířila plocha pro pěší a cyklisty.
Z dlouhodobých finišujeme projekt k podání žádosti na dotaci na novou cyklostezku vedoucí z města k největšímu zaměstnavateli v Litomyšli - do okrajové části Nedošína k firmě Saint Gobain Adfors. Připravujeme projektovou dokumentaci k cyklostezce k budoucímu Lidlu.
Jako největší projekt, který ale bude realizován až v dlouhodobém horizontu, je příprava přeměny "průtahu" městem (stávající I/35) po vybudování dálnice D35 kolem Litomyšle. Tento úsek bychom rádi změnili na komunikaci, po které půjdou dva cyklopruhy a také nabídne parkování a my tak budeme moci ubrat parkovací místa na náměstí a dát historické centrum více lidem na úkor automobilů. Těch nápadů a námětů máme ale od občanů spousty, takže snad se něco bude hýbat každým rokem.
Kdy by měl být hotový?
Doufám, že dobíjení elektrokol bude rychle, ale například tento týden jsme zprovoznili první elektrodobíjení pro automobily na území města a pracovat se na tomto začalo hned po mém nástupu na radnici- tedy před dvěma roky!! Cyklostezky jsou samozřejmě na delší dobu, náměstí bude také odvislé od různých vyjádření dotčených orgánů až po finance.
Koho si berete na pomoc?
Scházíme se v pracovní skupině s pracovním názvem „udržitelná mobilita“ ve složení několik zaměstnanců úřadu, aktivní spoluobčané v oblasti rozvoje cyklodopravy a podnikatelé v této oblasti. Spolupráce s externisty nám přináší nápady a náměty, ale realizace v podstatě vždy závisí na zaměstnancích městského úřadu, kteří mají potřebné znalosti, kompetence i zkušenosti.
A s jakými organizacemi spolupracujete nejvíce?
Litomyšl je maloměsto, takže zde příliš organizací v této oblasti nepracuje - spíše tedy spoléháme na jednotlivce, kteří se v této oblasti pohybují. To je naopak výhoda maloměsta - známe se, víme koho to zajímá, kdo by nám mohl pomoci a funguje to.
Jaké zkušenosti máte z poslední doby?
Myslím, že mezi obyvateli je velká chuť více využívat udržitelnou mobilitu - zejména u mladší generace. Vyplynulo nám to jednoznačně i z dotazníku, který jsme umístili na web města v době Evropského týdne mobility a na který reagovalo poměrně hodně obyvatel města - až nás to příjemně překvapilo. Bohužel proti větším projektům jde několik faktorů: nedostatek financí, velká omezení legislativou (např. nemožnost domalovat cyklopruhy na užší ulice), nedostatek projektantů a s tím související pomalost přípravy projektů a také neochota některých soukromých majitelů pozemků odprodat část pozemku na výstavbu cyklostezek - zde nemáme žádnou legislativní možnost se domluvit, pokud majitel prodat nechce.
Děkuji Vám za rozhovor!
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.