19. 11. 2015
Síť stojanů s koly, která si každý může vypůjčit, svézt se a kolo vrátit u jiného stojanu – to je služba nazvaná bikesharing. Praha představila svůj plán na realizaci veřejné půjčovny v ulicích Prahy.
Podle studie, kterou na základě smlouvy s hlavním městem vypracovala Česká spořitelna a.s., je pro Prahu v systému bikesharingu vhodný počet zhruba 1000 jízdních kol, což odpovídá zhruba 150 stanovištím. Jak oznámila předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová, město již také registruje zájemce z řad provozovatelů, kteří mají zkušenost s provozováním těchto systémů v zahraničí. Zájem má například společnost Homeport, jež provozuje historicky první realizovaný systém u nás v pražském Karlíně. Konkrétní nabídku zaslala Praze také společnost JCDecaux, která má s Prahou dlouhodobou smlouvu na provozování městského mobiliáře. Zkušenosti má tato firma například s provozováním bikesharingu v Paříži Bruselu nebo Vídni. Přihlásila se také německá společnost Nextbike se systémem vyzkoušeným v Berlíně, Drážďanech, ale třeba i Budapešti či Varšavě.
Stojany s koly jsou ale jen součástí celkového řešení. „Není možné jen tak rozestavit stojany s koly a čekat, že vše bude fungovat,“ komentuje to pražský primátor Tomáš Hudeček. Podle zkušeností ze zahraničí je třeba dobře nastavit systém půjčovného, a distribuce kol, během které jsou prázdné stojany obsazovány koly z těch plných. Provozní náklady může výrazně snížit dobrý informační systém. Ten může například informovat o obsazenosti jednotlivých stojanů nebo dokonce pracovat se systémem bonusů, pokud uživatelé vrátí kolo do některého z vybraných prázdných stojanů. Monitoring stojanů je také zároveň účinnou ochranou proti krádežím kol. Hlavní zbraní provozovatelů, kterými chrání veřejná kola proti odcizení, je jejich jedinečný a na první pohled odlišitelný design.
Se zavedením veřejných kol je také obvykle spojená určitá úroveň stavu infrastruktury. Aby pohyb po městě na jízdním kole byl rychlý a praktický, je potřeba celá řada drobných opatření, která spíše než finance vyžadují jiný způsob myšlení. Obvykle stačí projet si danou trasu na kole – kolikrát na ní cyklista musí podle dopravního značení sesednout z kola, kolik zajížděk jej čeká kvůli jednosměrným ulicím, kolikrát na trase musí překonat rychlostní prahy nebo přejíždět kočičí hlavy. Podle primátora Tomáše Hudečka s tím ale město počítá: „Chceme řešit problém dopravy komplexně a s cyklodopravou počítat při jakýchkoli přestavbách s výstavbách pozemních komunikací.“
Bikesharing je pouze jedním z opatření, které pomůže zlepšit podporu cyklodopravy. „Veřejná kola jsou vlastně takovou reklamou na cyklodopravu,“ tvrdí dopravní expert Michael Koucky, který asistoval při zavádění těchto systémů v řadě skandinávských měst a doplňuje: „Díky bikesharingu najednou uvidíte na kole studenta, souseda odvedle nebo starší dámu na vysokých podpatcích s kabelkou, lidi v běžném civilním oblečení. Najednou je kolo dosažitelné pro každého.“
Prahu nyní čeká jednání s potenciálními provozovateli, rozhodnutí o vypsání výběrového řízení a vytipování vhodných pozemků v majetku města pro umístění stojanů. Podle představitelů města by se první veřejná kola mohla objevit na pražských ulicích nejpozději do 18 měsíců. Podle zvoleného řešení by to ale mohlo být už mnohem dříve, během této cyklistické sezóny.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.