07. 04. 2014
V Jičíně dne 4.3.2014 proběhl další díl Cyklistické akademie, tentokrát v duchu prezentace nových technických podmínek TP179. Při plánování a projektování cyklistické infrastruktury projektanti a úředníci vychází z příslušných zákonů a vyhlášek, na ně pak navazující normy a technické podmínky, ale zde narážíme na skutečnost, že už jsou zastaralé. Česko proto čeká na schválení nových Technických podmínek „Navrhování komunikací pro cyklisty -TP 179“, které jsou sice už více jak tři roky zpracované, ale stále čekají na veřejnou diskusi a schválení do definitivní podoby. Díky společnému tlaku ze strany Svazu měst a obcí, Asociace měst pro cyklisty a Ministerstva dopravy bude zahájen proces jejich projednávání.
Málo kdo ale ví, že Cyklistická akademie se nechala inspirovat právě strukturou nových TP179 a jednotlivé její lekce korespondují s jednotlivými kapitolami nových TP179. Takže až budou letos schválené, Cyklistická akademie se stane jejich průvodcem a hlavně bude obohacovat teorii o konkrétní příklady. Jen připomínáme, že problematika cyklistické dopravy je rozdělena do 40 lekcí, témat, či „šuplíků“, do kterých bude možné vkládat nejen teorii, ale především příklady z praxe. To vše má napomoci úředníkům a projektantům, aby si vybrali to nejvhodnější řešení pro svoje město.
A seminář v Jičíně ukázal, že příklady opravdu jsou. Město Jičín bude učit, jak vytvářet síť bezpečných cyklotras, které propojí město se všemi obcemi ve svém okolí (viz lekce 20), jak využívat pozemkových úprav, či stávající sítě polních cest (viz lekce 11). Statutární město Hradec Králové zase překvapilo svou koncepcí podpory cyklistické dopravy, která se blíží myšlence dokumentu "Nepopsaný list papíru", svou parkovací politikou pro jízdní kola (viz lekce 28) anebo svou novou marketingovou strategií pro podporu cyklistické dopravy (viz lekce 31).
Máme se prostě na co těšit. Budeme mít nové TP 179 (chvíli to ale potrvá) a k tomu velkou sadu dobrých příkladů z praxe. Každopádně je třeba podtrhnout informaci, že byly navrženy podle nejmodernějších principů výstavby cyklistické infrastruktury, např. podle německé ERA 2010[ 10,43 MB] , případně dalších evropských osvědčených zkušeností.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.