24. 06. 2020
Cyklisté mohou ode dneška plně využívat novou cyklostezku, která propojila Třinec s příměstskou částí Konská. Stezka pro cyklisty přibyla po obou stranách frekventované silnice směrem na Český Těšín a díky ní se lidé na kole dostanou do Konské a na průmyslovou zónu mnohem bezpečněji a pohodlněji. Do provozu ji dnes uvedla primátorka města Věra Palkovská společně s náměstky Ivo Kaletou a Radimem Kozlovským a představiteli Třineckých železáren, kteří vyrazili na kole po nové trase v doprovodu účastníků květnové kampaně Do práce na kole.
Náročnou výstavbu nově vzniklé cyklostezky v délce 3,6 km podpořila dotace z Evropské unie. „Jde o jednu z nejnáročnějších staveb za poslední roky a bez dotace bychom do ní nešli. Dlouhodobě ale děláme maximum pro to, aby měli cyklisté v Třinci vhodné zázemí a bezpečné podmínky pro pohyb na frekventovaných úsecích. Právě silnice směrem na Český Těšín patří k nejvytíženějším dopravním tepnám, kterou hodně využívají také zaměstnanci Třineckých železáren a firem v areálu TŽ a v průmyslové zóně. V poslední době pozorujeme obrovský zájem o cyklistiku, lidé po době koronavirové přesedlali na kola, proto věříme, že cyklostezku maximálně využijí pro své volnočasové aktivity i pro cesty do práce a zase o něco ubyde aut,“ uvedla primátorka Věra Palkovská a připomněla, že Třinec krok po kroku každoročně vylepšuje cyklistům podmínky, které jim usnadňují jízdu na kole, ať už to jsou vyhrazené cyklopruhy a cyklostezky, servisní stojany, cyklopumpy, bezpečná úschova kol či nabíječky pro elektrokola.
Stavební práce na cyklostezce se rozjely v červnu 2019 a šlo o jednu z technologicky nejnáročnějších staveb za poslední roky. Cyklostezka vede obtížným terénem v blízkosti Třineckých železáren a Českých drah, takže stavaři museli řešit např. optické a zabezpečovací kabely nebo kořenový systém stromů. Tomu musel být přizpůsoben i povrch cyklostezky. „Tam, kde vedou v souběhu různá podzemní vedení, se musel respektovat požadavek vlastníka sítí, tedy rozebíratelný povrch z dlažby. Tam, kde by blízkost kořenového systému přilehlých stromů mohla stavbu v budoucnu narušit, se musel použít beton. Ostatní části cyklostezky mohly zůstat s asfaltovým povrchem,“ vysvětlil cyklokoordinátor města Leszek Gryga. „Obdobně to dopadlo i s pevnou zábranou v úseku, kde je na přilehlé silnici nejvyšší dovolená rychlost 90 km/h. Tam, kde to šířkové uspořádání dovolovalo, zůstalo zábradlí, kde ne, bylo osazení zeleno bílých sloupků zvaných balisety kompromisním řešením,“ dodal.
Na stavbu cyklostezky Třinec - Konská získalo město dotaci z Evropské unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 18 milionů Kč. Její výstavba vyšla zhruba na 30,7 mil. Kč s DPH. Cyklostezka podél silnice II/468 je součástí páteřní cyklotrasy č. 10, která vede z Bukovce do Bohumína.
Zdroj: Tisková zpráva města Třinec
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.