03. 06. 2020
Náš člen Kolem na kole zveřejnil dne 31. 5. 2020 mimořádné vydání newsletteru na téma Jak oslavit Světový den kola, který mimo jiné představil pár tipů, jak by se mohl oslavit u nás, ať už doma, ve škole, ve firmě, nebo v našem městě. Tentokrát ale novinka nebude o příkladech z vašich měst, ale doslova z naší dílny spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
Vzali jsme se náměty k srdci a řekli jsme si, že aspoň něco maličkého pro to kolo uděláme. Nečekejte žádné velké příběhy. Uvědomili jsme si, že velké změny začínají malými krůčky.
Jarda Martinek, jednatel spolku, na svém kole jel na pracovní jednání na SŽDC Olomouc, odpoledne pak měl videokonferenci s Nextbike o podpoře myšlenky sdílení kol a krátkou poradu s městem Uherský Brod o podpoře cyklistické dopravy v rámci připravovaného Plánu udržitelné městské mobility.
Jitka Vrtalová, kontaktní osoba pro média a členy spolku, dopoledne připravovala článek o stezkách v Mohelnici a pak se vypravila na dva kilometry vzdálenou polikliniku. Cestou se zastavila tu u kontejneru na tříděné sklo a baterie, tu u charitativního sběru textilu, tu v opravně bot, tu v lékárně. I průzkum dopravního chování potvrzuje: ženy mají na svých cestách většinou více zastávek a potřebují převážet mnoho drobností. Kolo lze přitom zaparkovat prakticky kdekoli a přivézt na něm i běžný nákup. Taktak se stihla připojit na závěr porady k Nextbike, aby pak navázala příprava rozhovoru se starostou Hodonína (hotový bude do týdne) a den zakončil koordinační rozhovor s předsedou spolku Jaroslavem Vymazalem, který právě směřoval na svůj okruh na kole („nic velkého, jen kolem 25 km po Jihlavě“). Sportovec - triatlonista může intenzivně pracovat jako radní v Jihlavě i díky svojí fyzické kondici. A jízdní kolo je přitom užitečným pomocníkem.
A co nám dnes dorazilo do schránek?
Charta pro chytrá města, která vznikla ve spolupráci čtyřech nezávislých organizací, řadí otevřenost města pro veřejnou dopravu, cyklisty a chodce jako jedno z kritérií chytrosti města.
„Technologie může lidi rozdělovat, na druhou stranu však může také posilovat společné hodnoty. Město, které chce podporovat setkávání a propojenost, se musí snažit zabránit tomu, aby nás technologie izolovala od našich spoluobčanů. Neumožní, aby ulice sloužily pouze davům turistů žijících v Airbnb. V budoucnosti poskytne sdíleným autonomním automobilům tolik místa, kolik bude potřeba, aby nahradila automobily čistě soukromé. Na druhou stranu bude podporovat veřejnou dopravu, cyklisty a chodce a nedopustí, aby je privátní automobilová doprava z měst vytlačila....“
„Městské ulice, náměstí a parky by měly vybízet k fyzickému pohybu, hře, cvičení a setkávání. I přes existenci nových digitálních platforem pro sociální sítě stále existuje potřeba míst, na kterých se lidé mohou osobně setkat. Urbanistické plánování, architektura a dopravní strategie by se měly podílet na vytváření živých veřejných prostorů, kde se lidé budou cítit svobodně a bezpečně....“
A tak si slíbili, že k těm tipům se určitě vrátí a to v rámci velké připravované kampaně, která bude spuštěna v rámci Evropského týdne mobility. Mimo jiné i proto, abychom se mohli s cyklistickou dopravou setkávat tak jako rakouská metropole Vídeň (více o tom v článku na Akademii městské mobility).
K jakým nápadům se budeme chtít tedy vracet?:
vyrazit dnes do školy, do školky, do práce na kole, vyfotit se u toho a poslat to na své sociální sítě, reportérům z vašeho místního deníku, a zároveň rovnou na radnici? Hashtag #SvetJedeNakole
říci si svému zaměstnavateli o pár stojanů na lepší parkování vašich kol? Co zabere jedno auto, pobere klidně osm kol. To už je dobrá investice, ne?
napsat starostce, primátorovi a všem radním ve vašem městě, že chcete pro sebe, své rodiče i své děti více bezpečných cyklostezek? Když to v pořádkem a předpisy proslulém Německu dokáží za 10 dní, proč by to nešlo u vás?
zkusit sdílená kola, máte-li to štěstí, že je u vás ve městě někdo provozuje? Jak růžová Rekola, tak stříbrno-modrý Nextbike mají po republice v provozu už tisíce kol, která vás pohodlně a rychle dostanou z A do B. Stačí stáhnout jejich appku, zaregistrovat si účet a tradá. Umějí také předplatné třeba na měsíc - což může být moc pěkný dárek!
pustit si parádní film Why we cycle na vimeu. Za necelých 5€ vás vezme do Nizozemska a naladí vás tak, že budete chtít stejnou svobodu dopřát i sobě a svým dětem.
přečíst si o tom, co je od počátku mottem našeho newsletteru, tedy Proč jezdí lidé v Nizozemsku či v Kodani tolik na kolech, ať už je to do práce, do škol, za nákupy i za zábavou? Jak to souvisí s tím, že jsou jejich města čistá, bez hluku, zato plná života? Výborný a srozumitelný začátek jsou knížky Copenhagenize a Building the cycling city.
udělat si radost a pořídit si do ulic namísto horského kola skutečné městské kolo, a jezdit elegantně jako Dán, či Holanďanka? Slušnou nabídku má ve svém e-shopu překvapivě např. ŠKODA AUTO: za necelých 6 000,- poctivé městské kolo pánské, za necelých 15 000,- potom praktickou městskou skládačku, nebo dámské kolo ve verzi s čistým řemenem namísto řetězu (před pár dny ještě měli dámské kolo s řetězem za necelých 6 000,-, ale rozkřiklo se to a je vyprodáno). Máte to často do kopce, a nebo si zkrátka chcete dopřát poslední technologii? Hodně povedené městské elektrokolo pořídíte u nizozemské značky Muto.
prošmejdit půdu, stodolu, sklep nebo garáž a nechat si staré kolo po babičce či strýčkovi zase uvést do provozu? Vykouzlit z rezavého stroje perlu umí například Michal Duda v Turnově.
zapojit se do mezinárodní akce Dutch Cycling Embassy? Stačí jen odpovědět na otázku Jak vám kolo pomohlo v době koronavirové krize v tom zůstat zdravý, štastná a mobilní? a odpověď dát na svůj facebook, twitter, instagram či linkedin s hashtagem #coronacycling
nasdílet tenhle článek dalším lidem z vašeho okolí, ať už na kole jezdí, a nebo naopak mohou ve své pozici napomoci tomu, aby se ve vašem městě začaly věci hýbat kupředu podobně, jako je tomu v Nizozemsku, Kodani, Londýně, nebo Miláně.
Text: Jaroslav Martinek, Jitka Vrtalová
Foto: Jaroslav Martine, Anna Vrtalová
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.