Smetanovo nábřeží v Praze - symbol, který prolomil tabu

22. 05. 2020

Smetanovo nábřeží v Praze se dočká svého zklidnění. Rozhodlo o tom včerejší zasedání zastupitelstva. Nebylo by to nic zvláštního, v případě této ulice jde ale o symbol, který posouvá pomyslné hranice v uvažování směrem na západ. Praha se tak vydává cestou Paříže, Berlína, Londýna a dalších metropolí, které se snaží poučit z pandemie koronaviru  a chtějí ve městech víc vyhovět cyklistům a chodcům. 

Rozhodli jsme se dnes bez komentáře pouze přetisknout vyjádření pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra:

Dnes pro vás mám pár (vlastně trochu víc) slov a důležité vysvětlení o dopravě v centru Prahy.

Chceme z našeho města udělat moderní evropskou metropoli a včera jsme k tomu svedli bitvu na zastupitelstvu.To by jeden neřekl, jak těžké je posunout se přemýšlením do jednadvacátého století. Do časů, kdy moderní evropská města už dávno nechápou své ulice a bulváry jako koridory pro nekonečné proudy aut, ale jako místa, kde žijí, dýchají a prožívají své starosti a radosti lidé. Jako místa, kam se chodí na procházku, kde si třeba mohou hrát děti.

Ale pojďme to vzít od začátku. Tím, že by se mělo zklidnit historické centrum Prahy, že by se v něm měla zásadně omezit automobilová doprava, se v minulosti oháněla snad každá politická strana. Naposledy když se stavěl tunel Blanka. Jeho dokončení nám prý umožní omezit dopravu v centru, odvedeme auta z nábřeží a historických uliček pod zem, říkala ODS. Údajně to byl jeden z hlavních důvodů pro tuhle obří investici. Tunel Blanka se dokončil, a co se stalo? Nic. Přes historické centrum Prahy, přes srdce nejkrásnějšího města na světě, dál jezdí nekonečné proudy aut.

Kromě těch, kdo do centra doopravdy jet potřebují, jsou to spousty lidí, kteří si při cestě z jedné strany města na druhou zkracují cestu historickými uličkami Prahy. Nebo řada těch, kdo by namísto auta mohli sednout do metra či tramvaje. Ve světě to běžně dělají všichni, včetně vrcholných politiků nebo špičkových manažerů, ale u nás jsme pořád tak trochu mentálně v minulosti: kdo má ve městě pořádnej bourák, ten je víc než ostatní. Takže ti, kdo by nemuseli, jezdí přes nejcennější ulice plné gotických domů nevyčíslitelné hodnoty a kolem lidí, kteří metr vedle nich dýchají výfukové zplodiny. Zároveň blokují hromadnou dopravu, ve které jezdí několikanásobně víc lidí – a na jejichž práva politici kašlou, protože neumí tak hlasitě křičet.

Dosud se o zklidňování centra vedly jen prázdné předvolební řeči, ale změna nepřišla žádná. Dělat změny totiž chce odvahu, a tu tradiční politici nemají. My ano. Již vloni na podzim jsme využili oprav tramvajové trati k testu – uzavřeli jsme Smetanovo nábřeží a průjezd Malou Stranou. Jasně se ukázalo, že se u automobilové dopravy žádná tragédie nekonala, MHD se zrychlila, a lidé, kteří v centru žijí, mohli zase po letech vyjít před svůj dům a užít si místo, kde bydlí. Nyní jsme navrhli podobné opatření: uzavřít 150 metrů Smetanova nábřeží a udělat na něm předzahrádky. Smetanovo nábřeží je zřejmě nejkrásnější promenáda Prahy – vede podél Vltavy a nabízí dechberoucí výhled na Pražský hrad. A co se stalo? Jekot. Řev. Opatření (o kterém pražští politici již léta mluví) je prý najednou nekoncepční, vadí tomu či onomu. Jak už jsem řekl, včera se o něm vedla dlouhá diskuse na zastupitelstvu. A, i když to tak možná na první pohled nevypadá, skončila vítězstvím Pražanů, kteří ve městě chtějí ne pouze bydlet, ale také žít.

Vysvětlím proč. Téměř nikdo z tradičních politiků se dnes neodváží otevřeně vystoupit proti zklidňování centra a vracení životního prostoru lidem. Všichni vědí, že éra, kdy centra měst patřila autům, je definitivně pryč. Že lidé zase chtějí ve městech normálně žít. A tak jedním hlasem tvrdili, jak samozřejmě zklidňování města fandí, a svůj odpor proti jakémukoliv omezování dopravy a konzervativní snahu nechat město autům schovávali pod různé zástupné argumenty. Což vedlo ke kýženému výsledku. Bylo přijato usnesení, které nás pověřuje připravit uzavření Smetanova nábřeží i Malé Strany pro tranzitní dopravu! Zastupitelé deklarovali, že jsou připraveni opatření podpořit, pokud bude dávat smysl.

Samozřejmě, že věc má své háčky, a odpůrci už se těší, jak zase jakékoliv změně zabrání. Spousta lidí tak bude do soukolí házet písek všude, kde to jen půjde. Ale to nevadí – protože jsme konečně prolomili tabu. Přiměli jsme členy zastupitelstva hlavního města Prahy i vedení Prahy 1 deklarovat, že podporují zklidňování centra, že jej chtějí. A z toho se jen tak nevykroutí.

Konkrétní kroky totiž máme na starosti my. Nebude to jako v minulosti, kdy politici o celé věci jen mluvili, ale pak se to nechalo „vyhnít“. My vše připravíme, otestujeme, zdůvodníme. A předložíme zastupitelstvu k finálnímu rozhodnutí. Možná na něm tohle opatření prosadíme, možná ne. V každém případě ale otevřeme cestu, po které jsme již dávno měli kráčet. A umožníme každému Pražanovi poznat, kdo z jeho politiků stejně mluví a jedná, a komu se práší od úst. Kdo tvrdí, že chce moderní Prahu, a skutečně to tak myslí, a kdo ne. Protože, jak se praví v nejčtenější knize lidské historie: „Po ovoci poznáte je“.

Jdeme do toho, držte nám palce!

Zdroj: Facebook.com

Smetanovo nábřeží v Praze - symbol, který prolomil tabu

Přečtěte si také

Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.  Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena... číst dále
Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy... číst dále
Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,... číst dále
Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum


Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace... číst dále
Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

15. 09. 2022 | V ulici ke Kříži byla ve středu 14. září 2022 za přítomnosti představitelů hlavního města a zástupců městské části Praha 22 uvedena do provozu nová lávka. Sloužit bude pěším i cyklistům, aby už nemuseli překonávat sedmimetrový zářez, ve kterém leží silniční spojka... číst dále
Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

29. 08. 2022 | Cílem pilotního projektu je vytvořit unikátní systém registrace a platby, který v aplikaci PID Lítačka ověří uživatele pro všechny zapojené poskytovatele mobility na území metropole a také v regionu obsluhovaném spoji Pražské integrované dopravy. Pilotní projekt bude realizovat... číst dále
Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

08. 07. 2022 | Hlavní město Praha, oddělení rozvoje dopravy se obrací na odborníky v oblasti dopravy a mobilty s žádostí o názor na publikaci, která řeší veřejný prostor. Na území hl. m. Prahy v posledních letech existuje množství různorodých požadavků, které má veřejný prostor splňovat... číst dále
Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky