Nebýt mé ženy, byla by láska jen krásnou teorií.

19. 02. 2014

V pondělí 17.2.2014 proběhl další díl Cyklistické akademie, tentokrát v Kroměříži. Na přednášku pro dopravní komisi města navázala potom diskuse s veřejností. Právě druhá část přinesla nové postřehy, které obohacují program Cyklistické akademie. Ta totiž není založena na „jednosměrné“ komunikaci, kdy lektor něco sděluje svým posluchačům, ale i sám vstřebává myšlenky, které může následně použít.

A právě do této kategorie zapadá citát: „Nebýt mé ženy, byla by láska jen krásnou teorií“. Ten sice na semináři nezazněl, ale přesně vystihuje skutečnost, která se dá vztáhnout na cyklistickou dopravu: „Nebýt konkrétních opatření pro cyklisty ve městě, byla by podpora cyklistické dopravy jen krásnou teorií.“ Právě nedostatek bezpečných opatření trápí obyvatele Kroměříže nejvíc. Vize a přednášky pro zástupce města zůstávají tak jen krásnou teorií. Je ale třeba přiznat, že město skutečně chce podporovat i cyklistickou dopravu, ale vždy dodá ty kouzelné věty: „TO NEJDE, JE TO NEBEZPEČNÉ, CHCEME CHRÁNIT BEZPEČNOST CYKLISTŮ, NORMA TO NEUMOŽNUJE“. Tento přístup je ovšem standardním přístupem většiny měst. „ano chceme podporovat cyklistickou dopravu, ale nejde to.“  Existuje recept, jak změnit tento přístup? Ano. Je jednoduchý a je ze života. Nestalo se vám někdy, že jste dostali úkol od šéfa, vy jste ho splnili a vítězoslavně jste řekli: „podíval jsem se na to, ale nejde to.“ Šéf vám na to ale odpoví: „Já jsem ti dal ale úkol, abys ho vyřešil. Takže jdi a vyřeš to.“

Všichni se shodneme na tom, že cyklisté potřebují jasnou pobídku ve formě bezpečné infrastruktury. I když máme mnoho teoretických podkladů a studií, které ukazují převahu pozitivních efektů nad riziky např. možného úrazu na kole - ve výsledku může převážit úplně logický a jasný strach z osobního ohrožení a zranitelnosti cyklistů. Mnoho bezpečnostních kampaní je na tom postaveno a vytvářejí tak logický obraz cyklisty, kterého je nutno chránit ochrannými prvky, přilbou apod. Jak ale ukazují zkušenosti měst, mnohem lepší bývá, když se úplně jednoduše na cyklisty pamatuje při každé rekonstrukci křižovatky, při stavbách nových celků, když se cyklodoprava stane normální součástí běžné dopravní agendy na úřadě.

Závěr ze semináře v Kroměříži je tak poměrně prostý - je třeba přemýšlet o roli města, o jeho vztahu k obyvatelům a prioritám při řešení mobility. Tvorba infrastruktury je potom jen dalším logickým krokem, který cyklistická veřejnost ocení, ale kterému zároveň musí předcházet několik kroků na úrovni města.

Cyklistická akademie doporučuje:

 A jak daný seminář viděla kroměřížská veřejnost? Článek na serveru Kroměřížan.cz si můžete přečíst zde.

 

 
Modul: Novinky