Můžeme o víkendu jezdit sami na kole, či běhat?

21. 03. 2020

Že je úvodní otázka zbytečná a odpověď samozřejmá?

I když možná máte v odpovědi jasno, doporučujeme přečíst si následující příběh, který dorazil do redakce spolku Partnerství pro městskou mobilitu: „Zeptal jsem se mailem hygienické stanice, jestli je možné pro posílení imunity jezdit na kole v přírodě, kde na silnici nebudu v kontaktu s lidmi, akorát potkám auta. Pokud vím, je v době nouzového stavu povolen pobyt v přírodě, jenže to nebylo specifikováno jestli pěšky, na kole atp. Přitom kolo mi připadá jako bezpečný dopravní prostředek, nedochází tam ke kontaktu s lidmi. Hygienická stanice mi odpověděla, cituji: "Vážený pane. K Vašemu dotazu sděluji, že je třeba se řídit opatřeními nařízeními vládou ČR. Krajská hygienická stanice nemá k těmto opatřením žádný podrobnější výklad. S pozdravem. Rozumím tomu správně, že když jízda na kole je mimo obzor Vlády ČR, která má pravda teď jiné starosti, tak se o jízdě na kole nemluví a bez rozhodnutí podnikatele Babiše si úředníci nedovolí výklad opatření?“

Víte co je paradoxní? Už před třemi měsíci byla domluvená společná tisková konference s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem. Ta měla proběhnout v rámci veletrhu For Bikes dne 20. 3. 2020 s ministrem zdravotnictví tisková konference o významu pohybu, včetně jízdy na kole. Z pochopitelných důvodů nebyla ani tisková konference, ani veletrh. Nicméně hlavní myšlenky zůstávají stejné. Proč je třeba stále připomínat význam pohybu pro lidské zdraví? Pro většinu lidí je to přece samozřejmé.

Jako spolek jsme na reagovali na aktuální situaci reagovali výzvou, která ale míří k blízké budoucnosti. Připadalo nám trapné bombardovat vládu, hygienické stanice, aby krizový štáb podporoval aktivní pohyb. Každý si přeci může zaběhnout, nebo vyjet na kole sám. Ostatně i v denním zpravodajství se pravidelně objevuje doporučení, aby se lidé pohybovali. Proč tedy hygienická stanice napsala, že vlastně neví? Možná proto, že máme prý chodit jen do práce a z práce. Nic jiného se nedoporučuje. Jenže bez pohybu se fyzická kondice velmi rychle ztrácí a s ní klesá také obranyschopnost organismu.

Naneštěstí jízdní kolo není považováno v České republice za dopravní prostředek, ale jen jako nástroj pro sport a rekreaci. A tak když se někdo vydá na kole do práce, tak je to považováno skoro za porušení nařízení, přinejmenším by se tím aspoň nemělo provokovat. A jezdit na kole v přírodě? Tak to je taky možná problém. Než se člověk do přírody dostane, už také porušuje volný pohyb osob. A tak lidé raději zůstávají doma, neboť se bojí svého souseda.

Copak opravdu máme psát podobné výzvy, jako například britská cyklistická federace? Nebo je to opravdu tak samozřejmé? Ostatně všimli jsme si ještě jedné maličkosti. Autoservisy jsou otevřené, cykloservisy nikoliv. To hodně vypovídá o vztahu společnosti k jízdnímu kolu. Copak by teď města neměla nabádat své občany, aby zkusili do práce jezdit na kole? Copak se nejedná opravdu o racionální výzvu, či radu? 

 

 Doporučení dánského Ministerstva dopravy

 

 

Britská cyklistická federace

Vedení britské cyklistiky vyzvalo tamní ministerstvo zdravotnictví, aby doporučilo jízdu na kole jako bezpečnou možnost přepravy během pandemie koronaviru. Jakékoliv organizované cyklistické akce jsou v Británii zakázány minimálně do konce dubna.

Ředitelka cyklistické federace Julia Harringtonová napsala ministru zdravotnictví Mattu Hancockovi dopis s žádostí, aby naléhal na vládu s cílem přidat právě cyklistiku na seznam doporučených aktivit po vypuknutí pandemie. V Británii se dosud nakazilo přes 2700 lidí, 138 jich zemřelo.

"Jakožto celá organizace plně podporujeme doporučení vlády vyhnout se všem zbytečným cestám a zůstat při stavu částečné izolace raději doma. Chápeme také, že tato situace může ještě nějaký čas přetrvávat," uvedla Harringtonová.

 

Londýn

V Londýně dokonce starosta a místní dopravní podnik bleskurychle pochopili, jakou výhodu mohou mít sdílená kola pro přepravu lidí v době krize, a flotilu sdílených kol fungující pod značkou Santander Bicycles - obdobu českých Rekol - otevřel všem pracovníkům veřejného zdravotnického systému (NHS) až do konce dubna zdarma. "Každý, kdo pojede na kole namísto veřejnou dopravou dělá dobrou věc pro sebe i pro své spoluobčany," prohlásil londýnský starosta.

 

Severní a Jižní Amerika

V Bogotě, New Yorku či Mexico City dokonce radnice doslova před noc vytvořily v ulicích desítky kilometrů nových oddělených cyklostezky; zkrátka sebraly prostor autům a přerozdělily ho tak, aby bylo pro lidi bezpečné a zároveň i komfortní vyřídit si co potřebují na kole. "Víme, že jízda na kole je jedním z nejvíce hygienických a zároveň jednoduchých opatření, která můžeme nasadit pro zmírnění šíření virů COVID-19. Lidé se mohou pohybovat individuálně, uvolní MHD a zároveň si uchovají možnost vyřídit si vše, co nutně potřebují," konstatoval starosta Bogoty, jehož tým zprovoznil během několika. málo hodin 76 km bezpečných oddělených cyklostezek.

 

Můžeme o víkendu jezdit sami na kole, či běhat?
Modul: Novinky