13. 11. 2019
Dnes se v Českých Budějovicích konalo setkání škol a pracovníků v environmentálním vzdělávání. V příspěvku "Jak na chytřejší dopravu" představila Jitka Vrtalová z Partnerství pro městskou mobilitu teorii i praxi udržitelné dopravy v českých podmínkách. Teorie není nikterak překvapivá, i když v evropských podmínkách se projekty v tomto duchu realizují celou řadu let, česká města a jejich obyvatelé se s udržitelnou mobilitou pomalu již začínají seznamovat.
Na setkání se tak probíralo především, co si z teorie mohou vzít jednotlivé instituce. Příkladem školního plánu mobility byla základní škola Sira Nicholase Wintona v jihočeském Kunžaku. Návrhy žáků a architektonická studie změn náměstí v prvním kole jednání na obecním zastupitelstvu skončily závěrem, že je třeba zachovat počet parkovacích míst. Řešení možná přitom vůbec neleží v oblasti dopravy, ale spíše životního stylu.
A jak jsou na tom ostatní školy u nás? Pokud si mají vytvářet své plány mobility, je potřeba hovořit i o změnách uličního prostoru. Podobně se tak děje například ve Velké Británii, kde si 9 rodičů z 10 přeje omezit provoz automobilů v okolí škol, aby děti měly cestou do školy zajištěné bezpečí.
Také proto Partnerství pro městskou mobilitu organizuje setkání se školami, kde je řeč mimo jiné o klimatických změnách a souvislost s dopravním chováním. Nejde jen o výchovu a vzdělávání, žáci a studenti jsou důležitým hlasem. Základní otázka je přitom jednoduchá: V jakém městě chcete žít za 10, 15 nebo 20 let?
Zde jsou ke stažení prezentace základní školy Sira Nicholase Wintona v Kunžaku i Partnerství pro městskou mobilitu.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.