31. 01. 2014
Dne 29.1.2014 proběhl na KÚ Libereckého kraje další seriál Cyklistické akademie, tentokrát ave spolupráci s Libereckým krajem. KÚ Libereckého kraje připravuje aktualizaci "Koncepce cyklodopravy v LK na období 2014-2020“.LB kraj bude i nadále podporovat výstavbu sítě dálkových trasv kraji, ale zároveń chce pracovat i s novými trendy v podpoře cyklistické dopravy. Proto přichází s novou myšlenkou své podpory cyklistické dopravy. Vychází se z principu, že za rozvoj cyklistické dopravy jsou odpovědni obce a města, nikoliv kraj, ale ten se na druhou stranu nezříká odpovědnosti s nimi spolupracovat. LB kraj ale nechce, aby tato spolupráce byla postavena na podpoře konkrétních opatření formou ad-hoc, ale především na principech systematického plánování a koncepce ze strany měst.
LB kraj proto využil možnosti propojit pracovní jednání k aktualizaci koncepce se vzdělávacím programem Cyklistické akademie, který je zaměřen především na města. LB kraj připravil sadu otázek na principech tohoto programu a který zaslal svým městům a abcím.
Otázky jsou následující:
SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA PLÁNOVÁNÍ:
- Počítá Váš územní plán s cyklisty? Stručně rozveďte proces plánování a rozvoje cyklodopravy ve Vašem městě. Ideální je inspirace textem z územního plánu, který se týká cyklistické dopravy.
- Má město zpracovanou nějakou studii, či generel cyklistické dopravy?
- Kdo je kontaktní osobou za cyklistiku, s kterou kraj může komunikovat?
- Znáte dopravní chování vašich obyvatel. Chcete jej změnit?
SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA REALIZACI CYKLISTICKÉ INFRASTRUKTURY:
- Jaké projekty plánujete na propojení města s okolními obcemi? V jakém jsou stádiu projekčních příprav?
- Jaké projekty plánujete v trase koridoru dálkových tras? V jakém jsou stádiu projekčních příprav?
- Pokud bude kraj rekonstruovat silnici II. a III. třídy, má spolu s vámi řešit i cyklistickou dopravu? Kterých silnic by se to mělo týkat?Jde o to, že není potřeba za každou cenu řešit cyklistické pruhy na dané komunikaci, když město nemá žádnou koncepci a dané opatření by pak bylo vytrženo z kontextu. Kraj nechce podporovat izolované řešení, ale jen taková, která mají logiku v rámci celkové koncepce města.
- Jaké jsou Vaše potřeby na křížení státních a krajských komunikací?
SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA DALŠÍ OPATŘENÍ:
- Má dotační titul kraje podporovat i dopravně-organizačních opatření zohledňujících provoz cyklistů (možnost vjezdů do pěších zón a do jednosměrných ulic, zřizování zón 30, cyklistických ulic, atd.? Plánuje město nějaké takové opatření?
- Má dotační titul kraje podporovat i stojany na kola, úschovny, např. na nádražích a zastávkách? Máte ale zpracovanou koncepci parkování kol, řešíte propojení cyklistické a veřejné dopravy?
- Má dotační titul kraje podporovat i kampaně? Máte nějaké připravené?
NA SEMINÁŘI TAKÉ ZAZNĚLO:
V rámci semináře se objevily i problémy, který brání městům a obcím rozvoji cyklistické dopravy. Proto je potřeba, aby LB kraj pomohl při:
- při prosazení cyklolegislativních změn - více:
http://www.cyklodoprava.cz/legislativa/tematicke-okruhy-zmen-predpisu
- při prosazení projednání nových TP 179, které „leží“ už tři roky na ŘSD - více:
http://www.cyklodoprava.cz/infrastruktura/technicka-literatura/nove-tp-179/
- při připomínkování možnosti podpory cyklistické dopravy z IROP pro plánovací období 2014 – 2020. Jde o to, že v září 2013 byla v pracovních podkladech pro IROP lepší než verze ve vztahu k cyklistické dopravě, než ve verzi z prosince 2013. Zkušenosti z ROP Střední Morava, nebo ROP Jihovýchod ukazují, že je vždy lepší mít samostatný cíl na podporu cyklistické dopravy
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.