27. 01. 2014
Břeclav 27. ledna (ČTK)
Asociace měst pro cyklisty začala pořádat semináře Cyklistické akademie. Poskytne zástupcům měst návod, jak řešit dopravu komplexně a bezpečně.
Asociace měst pro cyklisty začala minulý týden pořádat semináře Cyklistické akademie, v níž seznamuje komunální politiky a úředníky s možnostmi, jak efektivně ve městech zvýšit podíl cyklodopravy a udělat tento druh dopravy bezpečnější. Snaží se zároveň nabízet návody, které řeší dopravu ve městech komplexně. Na jižní Moravě si velmi aktivně počínají z větších měst především zástupci Břeclavi, z menších měst například Rousínov či Oslavany, řekl ČTK národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
V Břeclavi už nyní používá kolo k dopravě po městě třetina lidí. "Potřebujeme však dostat cyklodopravu ještě více do jejich povědomí a změnit jejich myšlení. Cykloakademie má velkou úlohu v osvětě. Díky ní se nám může podařit zvýšit bezpečnost cyklistů, dostat je více do centra. Toho můžeme dosáhnout i úpravami dopravní infrastruktury," řekl ČTK břeclavský místostarosta Luboš Krátký.
V Břeclavi jezdí většina cyklistů včetně dětí podél hlavního silničního tahu, po němž denně projede až 25.000 aut. "Vedle zvýšení bezpečnosti chceme zvýšit i komfort v cílových místech, ať už je to u zaměstnání, u obchodů či u škol. Aby měli lidé chuť jezdit, včetně dětí a seniorů. Díky cykloakademii mám víc informací z dalších měst a mění se náhled na cyklodopravu. Nejde jen o cyklisty, ale o mobilitu obyvatel," míní Krátký.
Rousínovský starosta František Havíř je v místním zastupitelstvu spíš osamocený propagátor cyklodopravy. "Měli bychom do měst mnohem více cpát nemotorovou dopravu. Ukazuje se, že čím je lepší infrastruktura pro auta, tím více jich ve městě je, takže to nejspíš bude fungovat obdobně. Díky cykloakademii vidím, že nejsem se svým názorem sám a že cyklodoprava má podporu," uvedl starosta pětitisícového města.
Strategický plán na rozvoj cyklodopravy má město z Vyškovska už deset let. "Představoval bych si rychlejší naplňování. Chtěl jsem prosadit na autobusovém nádraží větší stojan či kryté stání pro kola, ale zastupitelé to smetli. Nicméně se nám podařilo udělat stezku podél hlavní silnice a ve stejném směru podél potoka a propojit je několika spojkami. Lidé je hojně využívají a chtějí, abychom v tomto úsilí pokračovali. Věřím, že to zastupitelé postupně pochopí. Záleží však také, jak dopadnou podzimní volby," řekl Havíř.
Čerstvě do Asociace vstoupily Oslavany, podobně velké město jako Rousínov, v nichž výrazně převažuje cykloturistika nad běžnou dopravou. Zpracování cyklostrategie teprve chystají. "Zatím jsme možnosti cyklodopravy ve městě příliš neřešili. Ale má námi procházet dálková trasa Brno - Znojmo. V nejbližší době bychom měli přistoupit k obnově dopravního značení, které zajistí cyklistům větší bezpečnost v ulicích města a upozorní řidiče na jejich častější výskyt," řekl Staněk.
Pro Oslavany bude letos důležité, zda se dostane státní podpory cyklostezce podél Oslavy do Ivančic. Desítky lidí totiž využívají poměrně frekventovanou silnici. "Na části trasy teď žádná cesta není. Přitom hodně lidí jezdí mezi oběma městy do zaměstnání či do školy," poznamenal Staněk.
Zdeněk Meitner
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.